مثلث ديدگاني در عكاسي - دگرگونيهاي مثلث ديدگاني در عكاسي
دگرگونيهاي مثلث ديدگاني در عكاسي
در عكس بزرگ سمت راست، مثلثي كه يكي از زاويههاي آن در پايين تركيببندي قرار گرفته، فشار قوي را دريافت ميكند كه به وسيله حركتي كه از بالا به پايين هدايت شده به وجود ميآيد. به هنگام شكيبايي مثلث ديدگاني ،حداقل يكي از ضلعهاي مثلث با يكي از ضلعهاي عكس موازي است: اين كيفيت، تقويت كردن امتداد و دادن حركتي را به مثلث ممكن ميسازد. شكيبايي كه اين كار لازم دارد به وسيله نتيجهها كه عبارتند از مجموعهاي از مثلثهاي ديدگاني با دگرگونيهاي متعدد، جبران ميشود. جالبترين عكسها ، از نخستين منظره عكسبرداري عمومي تا نتيجه مطلوب در اندازه كوچك در پايين نشان داده شدهاند.
بررسي دگرگونيهاي مثلث ديدگاني در عكاسي عكسهاي زنجيرهاي تمرن خوبي را ارائه ميدهند. براي اين كار بيش از بيست عكسبرداري در نيم ساعت انجام شده.
خبرگزاري شبستان
مشتاقان براي تهيه كتاب به صورت تك جلدي و كلي به فروشگاه مطهري سروش به نشاني خيابان شهيد مطهري، نرسيده به خيابان شهيد مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ يا به فروشگاه مركزي سروش (ترنجستان سروش) به نشاني خيابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوريحان، بين خيابان وصال و فلسطين، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه كنند. هر قدر موضوع عكس سادهتر باشد و عناصرِ تركيببندي شمارِ محدودتري داشته باشند، كوچكترين جزئيات اهميت بيشتري مييابند و اين جزئيات به عكاس ياري خواهند كرد فضايي را كه براي قاب گرفتن عكس خود انتخاب ميكند بهخوبي ترتيب دهد و به آن ساختار ببخشد.
تركيببندي يا كمپوزيسيون از اجزا اصلي تشكيل دهنده يك عكس است و نقش بهسزايي در رساندن مفهوم و خواست عكاس به مخاطب دارد و در اين كتاب سعي شده مفهوم هنر عكاسي به خوبي براي خوانندگان روشن شده و دنيايي جديد از تصوير به روي وي گشوده شود. باوهاوس، كه نامي بلند در تاريخ آموزش هنر اروپاست، هنركدهاي بود كه در جهت صورت بندي و تدوين اصول بنيادين هنر تلاشهاي ماندگاري انجام داد، شاگردان بسياري پرورد، و كتابهاي آموزشي متعددي منتشر كرد. اين كتاب در ۵ بخش قطع، نقطه، خط، سطح و تضادها نوشته شده است و مطالب آن به ۴۸ موضوع مجزا تقسيم شده است و براي هر مطلب عنصر تركيب بندي مربوط به آن وسيله، مثال هاي عكاسي و طرح هاي توصيفي ارائه شده است.
به گزارش خبرگزاري شبستان به نقل از روابط عمومي انتشارات سروش، كتاب" تركيب بندي در عكاسي" تحليل موشكافانه اي از سازاهاي تصوير و نيز مثال هاي عكاسي عالي را مورد بررسي قرار داده است. در قسمت سطح به مثلث، دايره، مربع، مستطيل، شكل هاي آزاد ، شكل هاي تخيلي و در بخش تضادها به موضوعات نقطه و خط، نقطه، سطح و خط، بخش بندي طلايي و تقسيم فضا، تضاد كمي و. چاپ بيستم و يكم كتاب " تركيب بندي در عكاسي" در ۱۰۷ صفحه مصور با قيمت ۲۴۰۰۰ تومان از سوي انتشارات سروش منتشر و در اختيار علاقمندان به هنر عكاسي قرار گفت. در اينجا مؤلف كوشيده است بخشي از يافته هاي «مدرسۀ معماري و هنر باوهاوس» را بر هنر عكاسي انطباق دهد و مطالب را تحت ۴۸ عنوان به نحوي كاربردي عرضه كند.
تركيب بندي در عكاسي(هارالد مانته)
اين كتاب در 5 بخش قطع، نقطه، خط، سطح و تضادها نوشته شده است و مطالب آن به 48 موضوع مجزا تقسيم شده است و براي هر مطلب عنصر تركيب بندي مربوط به آن وسيله، مثال هاي عكاسي و طرح هاي توصيفي ارائه شده است.
در قسمت سطح به مثلث، دايره، مربع، مستطيل، شكل هاي آزاد ، شكل هاي تخيلي و در بخش تضادها به موضوعات نقطه و خط، نقطه، سطح و خط، بخش بندي طلايي و تقسيم فضا، تضاد كمي و. تركيب بندي يا كمپوزيسيون از اجزا اصلي تشكيل دهنده يك عكس است و نقش به سزايي در رساندن مفهوم و خواست عكاس به مخاطب دارد.
"نقطه قوي سطح"، "شكل هاي نقطه ها"، "همجواري دو نقطه" و "دگرگوني هاي مثلث ديدگاني" از موضوعات بخش نقطه است. در بخش قطع به موضوعاتي چون "بررسي قطع سطح"، "قطع مربع" و" قطع مستطيل" پرداخته شده است.
عكاسي طبيعت
فهرست مطالب پيشگفتار 1 مقدمه 2 عناصر 3 نقطه 3 شكلهاي نقطه ها 3 همجواري دو نفطه 4 خط ديدگاني 4 مثلث ديدگاني 4 دگرگوني هاي مثلث ديدگاني 5 شكلهاي ديدگاني 5 خط 5 شكلهاي پايه اي خطها 6 خط افقي 6 خط افقي تشديد شده 7 خط عمودي 8 قطر بالارو 8 قطر پايين رو يا قطر وارونه 9 خط مايل 9 گونه هاي مختلف خطها 10 خط هاي داراي مسيرآزاد 10 تضادهاي خطها 11 خط اصلي و خط فرعي 11 سطح 13 شكلهاي آزاد سطح 13 نقطه و خط 14 نقطه، خط و سطح 15 عكاسي طبيعت 15 وسايل مورد نياز عكاسي 17 كادربندي در عكاسي طبيعت 20 استفاده از خطوط در تركيب بندي (كمپوزيسيون) تصوير 22 پرسپكتيو بوسيله ي خطوط گريزان و دور شونده 24 ميدان وضوح 25 سياه و سفيد، نگاتيو يا اسلايد رنگي 25 عكاسي از موضوعات طبيعت 26 هواي مه 26 خورشيد در عكس 26 انعكاس 27 سبزي ها و درخت ها 29 زير درخت ها 29 آسمان 30 دوردست ها 32 دريا و آب ها 32 كوه هاي بلند 33 بـرف 33 عكسبرداري از گل ها در طبيعت 34 دوربين عكاسي براي گلها 35 فيلم ها و فيلتر در عكاسي گلها 35 مشكلات عكاسي از فاصله نزديك در عكاسي گلها 37 پارالاكس 38 گلها، موضوعات فتوژنيك 39 نور و زمان براي عكاسي گلها 41 باد و خورشيد در عكاسي گلها 42 نحوه نمايش گلها 43 بازي با زاويه ها در عكاسي گل ها 44 فلاش در عكاسي گل ها 46 پس زمينه ها در عكاسي گل ها 47 استفاده از خيمه نور 48 عكاسي در شب 51 نورسنجي در شب 52 تغييرات رنگ 52 عكاسي واقعي در شب در زمان مغرب 52 عكاسي ماه 54 ماه گرفتگي 56 گفتگو با نيكول فريدني 57 بخش عكسهاي طبيعت 72 منابع 87.
اطلاعات درباره ي فيلم هاي بازار به ما كمك مي كند كه در عكاسي از طبيعت در چهار فصل و يـا سـوژه ي مـورد نظر در طبيعت بـا چه مارك فيلم عكاسي كنيم رنگهاي بهتر و واقعي تري بدست مي آوريم مثلاً كداك زرد – قرمز تر و فوجي آبي تر و كنتراست تر از بقيه فيلم ها است. اگر خطوطي كه در اصل و طبيعت را هم كاملاً موازي هستند چنان عكسبرداري شود كه رفته رفته به هم نزديك شوند و به نظر رسند كه از قسمت هاي جلوي عكس (پلان اول) بسوي نواحي دورتر (پلان دوم و سوم) در حال گريز هستند از تصويري كه بدست مي آيد احساس فضا و عمق مي گردد. بدين ترتيب، گلهاي مزارع و بيابانها را باشرايط زندگي آنها مي بينيم، گلهايي را كه در آب زندگي مي كنند يا گلهايي را كه آويزان از صخره ها و كوهها بسر مي برند… در طبيعت، از گلها همانجايي كه هستند و همچانكه هستند بايد عكس گرفت.
برچسب: ،