دلتاس دلتاس .

دلتاس

هلو - هلو «داروئي»

۲۴ خاصيت دارويي سه ميوه تابستاني چيست؟

به گزارش خبرنگار ايمنا، فصل تابستان نيز مانند ساير فصل‌ها ميوه‌هاي دوست‌داشتني مخصوص خود را دارد، ميوه‌هاي تابستاني سرشار از ويتامين‌ها و ساير مواد معدني هستند، ميوه‌ها جزو گروه‌هاي غذايي هستند كه خوردن شأن همواره به وسيله متخصصان تغذيه توصيه مي‌شود و تاكيد آنها اين است كه ميوه‌ها تازه و فصل باشند، يعني ميوه‌هاي تابستاني، در تابستان و ميوه‌هاي زمستاني در زمستان خورده شوند. بسياري از تمدن‌هاي باستاني فوايد سلامتي انگور و ميوه آن را شناخته‌اند، از پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي قلبي گرفته تا جلوگيري از ابتلاء به ديابت نوع دو، مي‌توان به خواص دارويي ميوه انگور اشاره كرد، تقريباً ۱۵۱ گرم انگور كه معادل يك فنجان است، صفر درصد چربي و ۲۷ گرم كربوهيدرات و قند دارد علاوه بر اينكه ۵ درصد از نياز روزانه به فيبر و ۲۷ درصد از نياز روزانه به ويتامين ث را فراهم مي‌كند.

هلو از ميوه تابستاني سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذي بسيار مفيد است و حتي داراي خواص درماني براي برخي از بيماري‌ها نيز است، از نظر طب سنتي، هلو داراي طبعي سرد است، خوردن آن براي افراد گرم مزاج به ويژه افرادي كه طبع گرم و خشك دارند بسيار نافع است، اين ميوه داراي انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مفيد است. مصرف مقددار زياد هندوانه از آنجا كه منجر به بهبود جريان خون از طريق شاهرگ‌ها مي‌شود، به عملكرد قلبي عروقي كمك مي‌كند، ليكوپن همچنين استرس اكسيداتيو را كاهش مي‌دهد هندوانه ضمناً سرشار از پتاسيم است و به حفظ كلسيم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوي‌تر كمك مي‌كند.

توصيه مي‌شود كه اگر مي‌خواهيد از سلامت مغز خود محافظت كنيد از مواد غذايي داراي فولات استفاده كنيد، هلو يكي از ميوه‌هايي است كه سرشار از فولات مي‌باشد و به همين دليل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلاء به بيماري‌هاي شناختي مثل آلزايمر را نيز كاهش مي‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده كه رسوراترول توانايي بهبود انقباض عروق خوني و بهبود جريان خون را دارد ضمن اينكه ديواره‌هاي رگ‌هاي خوني را تميز كرده، قطر آن‌ها را بزرگ‌تر مي‌كند و به اين ترتيب فشار خون كاهش مي‌يابد. هلو يكي از ميوه‌هايي است كه خواص ضد سرطاني بسيار قوي دارد، هلو به دليل اينكه حاوي مقادير غني از اسيد كافئيك ، اسيد كلرژونيك ، نوكلئيك و انواع پلي فنل ها مي‌باشد مي‌تواند با سلول‌هاي سرطاني مبارزه كند.

 

هلو حاوي مقادير غني از آنزيم هاي لوتيئن و زاكسنتين مي باشد و به همين دليل مي تواند علاوه بر كاهش خطر بيماري هاي چشمي،  از شبكيه چشم هم در مقابل آيب هاب احتمالي از نور شديد محافظت كند. هلو يكي از محبوب ترين ميوه هاي موجود در جهان است كه خواص درمان بسياري براي سلامتي بدن دارد، براي آشنايي بيشتر با مضرات و خواص هلو در ادامه با چيشي همراه باشيد. طبق نتايج برخي مطالعات مشخص شده ات كه مصرف ميوه ها و سبزيجاتي كه داراي رنگ هاي زرد و نارنجي هستند مي تواند باعث افزايش خطر سرطان سرطان روده بزرگ در مردان شود. هلو يكي از ميوه هايي است كه سرشار از فولات مي باشد و به همين دليل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلا به بيماري هاي شناختي مثل آلزايمر را نيز كاهش مي دهد.

طبق مطالعات انجام شده هلو حاوي آنتي اكسيدان هاي قوي مانند ويتامين A، C، E و سلنيوم مي باشد و به همين دليل مي تواند در روند سم زدايي بدن بسيار موثر عمل كند. هلو حاوي مقادير غني از ويتامين C، فيبر و پتاسيم مي باشد و به همين دليل علاوه بر اينكه كلسترول بد خون را كاهش مي دهد، به كاهش فشار خون بالا نيز كمك مي كند. هلو به دليل اينكه حاوي مقادير غني از اسيد كافئيك، اسيد كلرژونيك، نوكلئيك و انواع پلي فنل ها مي باشد مي تواند با سلول هاي سرطاني مبارزه كند. از خواص ديگر هلو براي كودكان مي توان به آبرساني به بدن اشاره كرد كه حتي نوزادان هم مي توانن با مشورت پزشك از اين خاصيت هلو استفاده كنند.

هلو حاوي مقادير غني از ويتامين C و آهن مي باشد كه به همين دليل مي تواند به بهبود روند خون رساني و افزايش توليد گلبول هاي قرمز كمك كند. يكي ديگر از خاصيت هاي مهم هلو براي كودكان وجود فيبر غني است كه از مشكلات گوارشي جلوگيري مي كند و هضم را آسانتر مي كند. هلو علاوه بر اينكه باعث پاك سازي و سم زدايي بدن مي شود، مي تواند به بهبود هضم و سلامت كلي دستگاه گوارش نيز كمك كند. هلو از ميوه هايي است كه به دليل وجود انواع ويتامين ها و مواد مغذي حتما بايد در رژيم غذايي كودكان قرار بگيرد. مصرف هلو در كودكان علاوه بر اينكه سيستم ايمني بدن را قوي مي سازد مي تواند باعث تقويت بينايي نيز شود.

 

خواص دارويي هلو

هلو ميوه اي بسيار لطيف اما با هسته اي سخت يك ميوه پر از خاصيت مي باشد كه امروز قصد بررسي كردن خواص اين ميوه را داريم به همين منظور عكس هايي از اين ميوه بسيار خوش طعم را براي شما عزيزان آماده كرده ايم همچنين اطلاعاتي در رابطه با هلو را ميتوانيد در ادامه مطلب مطالعه كنيد. از انواع مختلف اي ميوه ميتوان به بلخي، كاردي،زعفراني (كه داراي دو نوع هسته جدا وهسته چسب موجود است و مورد استفاده قرار ميگيرد)،هلو انجيري، هلو هلندري(كه شباهت فريبنده‌اي به زرد آلودارد) نام برد. هُلو (به دري: شفتالو) ميوه آبدار درخت هلو (نام علمي: Prunus Persica در لاتين به معني سيب ايراني) و داراي هسته ي سخت، گوشت زرد، يا نسبتاً سفيد و پوستي مخملي است.

از استان هاي توليد كننده عمده هلو ميتوان به استان چهار محال و بختياري و به صورت عمده شهر گردشگري و زيباي سامان و استان البرز و شهركرج اشاره كرد. شاخه مركب، جوانه رويش و زايشي و شاخه كاذب در طول شاخه جوانه زايش و در نوكم جوانه رويشي توليد مي‌كند كه در هنگام هرس نوك شاخه كاذب حذف مي‌شود. هلوي بلخي، كه بسيار بزرگ و شيرين است، از توليدش بسيار كاسته شده است، زيرا بلافاصله بعد تماس لك مي شود و چهره‌ي بدي به خود ميگيرد. ارتباط شليل‌ها با هلو تا حدي است كه در واقع گاهي اوقات محصولات هلو حاوي تعداد كمي شليل است و برعكس. به نظر مي‌رسد كه مواد قندي هلو ترشحات غده‌هاي هاضمه را تقويت مي‌كند و هضم غذا را آسان مي‌سازد.

بر اساس چسبيدن گوشت به هسته، اين ميوه به دو دسته هسته‌جدا و هسته‌چسب تقسيم مي‌شود. مواد قندي و نشاسته‌اي آن به آساني هضم مي‌شود و معده به راحتي هضم آن را تحمل مي‌كند. شليل در واقع نوعي هلو با ژن مغلوب است كه ميوه‌هاي بدون كرك توليد مي‌كند. هلو سرشار از انواع ويتامين هاست، به خصوص ويتامين‌هاي ب۱، ب۲ و آ. جوانه گل هلو ساده است و در جانب شاخه‌هاي يك ساله تشكيل مي‌شود. يكي از ميوه هايي كه تا حد زيادي با هلو ارتباط دارد شليل است. اين ويتامينها به مقدار زيادي در پوست هلو تمركز يافته است.

15) بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده وله كنيد و روي پوست قرار داده و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند و پس از آن صورت را با آب معدني بشوئيد. برگ درخت هلو را براي بيماري صرع و سنگيني گوش ، پوست درخت هلو را براي رفع بوي بد دهان و مغز هسته آنرا براي رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ، قرس و رفع بيماريهاي ادراري بكار مي رود. 6) براي برطرف كردن زخم هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بياندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد.     اب                                       88 گرم.

مغز هسته سمي است و مصرف مدام آن موجب مسموميت مي شود از اين جهت براي معالجه امراض فقط مقدار كمي هسته هلو مصرف مي شود و آنهم بايد تحت نظر پزشك باشد.     پتاسيم                                200   ميلي گرم.   آهن                                   5 / 0 ميلي گرم. درخت هلو درختي است زيبا به بلندي تقريبا 5 متر كه داراي شاخه هاي زيادي مي باشد برگ هاي آن بيضي شكل و دراز وداراي كناره هاي اره اي است.     كلسيم                                8 ميلي گرم.

  فسفر                                 17  ميلي گرم. هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است آنها بايد هلو را با عسل و يا زنجبيل بخورند هضم هلو براي بعضي از اشخاص سخت است و نفخ ايجاد مي كند.     انرژي                               35 كالري. ويتامين ث                                7 ميلي گرم.  ويتامين ب 3                          1 ميلي گر   .

 

خواص بي نظير هلو

مطالعات نشان مي دهد كلروژنيك اسيد و نئوكلروژنيك اسيد موجود در هلو تاثيرات زيادي در جلوگيري از رشد سلول هاي سرطاني سينه دارد و در عين حال به سلول هاي سالم بدن برخلاف شيمي درماني آسيب نمي زند. بر اساس مطالعات انجام شده آنتي اكسيدان زئازانتين و لوتئين موجود در هلو خاصيت ضد التهاب بر پوست آسيب ديده در اثر اشعه ماورا بنفش دارد و از نفوذ آن به پوست ممانعت مي كند. همچنين منبع غني ويتامين E(آلفا توكوفرول)،ويتامين k(فيلوكينون)،ويتامين B1،(تيامين)،ويتامين B2(ريبوفلاوين)،ويتامين B3(نياسين)،ويتامين B6،فولات و پانتوتنيك اسيد مي باشد. آنتي اكسيدان هايي مانند لوتئين،زئازانتين و بتاكريپتوزانتين به نابودي اكسيژن توليد شده راديكال هاي آزاد و حفظ بدن در برابر تاثيرات مخرب بيماري هاي مختلف مي انجامد.

پتاسيم موجود در هلو به فرايند متابوليسم كمك مي كند، سوخت و ساز كربوهيدرات را بدنبال دارد، تعادل الكتروليتي را حفظ مي كند و به تنظيم بافت هاي ماهيچه اي مي انجامد. بر اساس مطالعات موجود، عصاره هلو حاوي عناصر محافظت كبدي است و براي درمان كبد سمي شده در اثر درمان هاي طولاني مدت بيماري هايي مانند ميگرن، سل و ديابت موثر است. روي و ويتامين C آن بر ترميم جراحت موثر است و خواص آنتي اكسيداني آن در كاهش بروز و شدت بيماري هايي مانند سرماخوردگي ،مالاريا، ذات الريه و اسهال تاثيرگذار است. همچنين طبق تحقيقات گونه گياهي از خانواده Rosaceae از جمله هلو سرشار از بتاكاروتن است و بنابرين تاثيرات بازدارندگي در برابر تاثيرات مخرب سرطان سينه دارد.

هلو سرشار از تركيبات فنوليك و كاروتنوييدي است كه خواص ضد تومور و ضد سرطاني دارد وبه مبارزه با انواع سرطان ها ازجمله سرطان سينه،ريه و روده كمك مي كند. طبق تحقيقات انجام گرفته در اين خصوص دريافت غذاهاي منيزيم دار بهمراه ويتامين B6 تاثيرات مطلوبي بر درمان بيش برانگيختگي سيستم عصبي مركزي كودكان دارد. در توليد و نگهداري هلو خشك شده از نگهدارنده سولفيد استفاده مي شود كه حساسيت زا است و علائم آسم ،كهير،برونشيت و آنافيلاكسي را تشديد مي كند. فيبر موجود در هلو آب را جذب مي كند و از بيماري هاي گوارشي مانند يبوست،هموروئيد، زخم معده، التهاب معده و حذكات نامنظم روده جلوگيري مي كند.

 

خواص داروئي هلو

15)بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده وله كنيد و روي پوست قرار داده و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند و پس از آن صورت را با اب معدني بشوئيد. برگ درخت هلو را براي بيماري صرع و سنگيني گوش ، پوست درخت هلو را براي رفع بوي بد دهان و مغز هسته آنرا براي رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ،‌قرس و رفع بيماريهاي ادراري بكار مي رود. 6)براي برطرف كردن زخم هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بياندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد. مغز هسته سمي است و مصرف مدام آن موجب مسموميت مي شود از اين جهت براي معالجه امراض فقط مقدر كمي هسته هلو مصرف مي شود و آنهم بايد تحت نظر پزشك باشد.

مضرات : هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است آنها بايد هلو را با عسل و يا زنجبيل بخورند هضم هلو براي بعضي از اشخاص سخت است و نفخ ايجادمي كند. 11)براي بيماريهاي مجاري ادرار ، سنگ كليه و ورم مثانه جوشانده برگهاي درخت هلو را تهيه كرده و يك فنجان در روز بخوريد. 13)هلو را له كنيد و بصورت ضماد براي رفع دل پيچه بچه ها و دفع كرم روده روي شكم آنها قرار دهيد. 20)كسانيكه زخم معده دارند و يا مبتلايان به ورم معده و يا روده بايد با شكم خالي هلو بخورند. 10)جوشانده برگهاي درخت هلو براي بيماريهاي پوست مفي است پوست را با اين دم كرده بنوشيد. درخت هلو از قديم الايام در چين وجود داشته و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است.

گلهاي هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگها ظاهر شده و منظره زيبايي به درخت مي دهد. 21)هلو ميوه خوبي براي اشخاص مسن است مشروط براينكه با شكم خالي بخورند كه زود هضم شود. 14)برگ هلو و جعفري را با روغن زيتون مخلوط كرده و روي سوختگي و محل ضرب ديدگي بگذاريد. طرز استفاده: به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد. درخت هلو درختي است زيبا به بلندي تقريبا 5 متر كه داراي شاخه هاي زيادي مي باشد. 16)براي برطرف كردن بواسير مغز هسته هلو را بصورت پماد درآورده و به مقعد بماليد. يموه هلو گرد و برنگ طلايي و سرخ كه روي آنرا كركهاي زيادي پوشانده است مي باشد. خواص داروئي: هلو از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و داراي خواص زير مي باشد :.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۶:۰۴ توسط:ستار يكتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :