دلتاس دلتاس .

دلتاس

ولتاژ - كميت‌هاي الكتريكي و اندازه گيري جريان و ولتاژ

جلسه IE,1.5 : كميت هاي اصلي الكتريكي

بار الكتريكي يك خاصيت ماده است كه باعث مي‌شود، هنگامي كه ماده در مجاورت مادهٔ باردار ديگري قرار مي‌گيرد به آن نيرو وارد شود. حركت بار هاي الكتريكي در يك مدار بسته تحت نيروي محركه الكتريكي سبب انجام كار الكتريكي مي گردد. در به هم بستن موازي مقاومت ها جريان بين مقاومت ها تقسيم مي شود و ولتاژ مقاومت ها يكسان مي باشد. در به هم بستن سري مقاومت ها ولتاژ بين مقاومت ها تقسيم مي شود و جريان مقاومت ها يكسان مي باشد. طبق شكل بالا مقاومت الكتريكي به ۳ عامل بستگي دارد : مقاومت ويژه ρ ، سطح مقطع A و طول هادي L. مقاومت ها در مدار هاي الكتريكي جهت محدود كردن جريان الكتريكي مورد استفاده قرار مي گيرند.

دوره آموزشي برق صنعتي ، فصل ۱ : آشنايي با برق صنعتي ، جلسه ۵ : كميت هاي اصلي الكتريكي. همچنين عكس ضريب مقاومت الكتريكي (مقاومت ويژه ρ) را ضريب هدايت الكتريكي (X) مي نامند. نسبت كار الكتريكي انجام شده نسبت به زمان انجام آن كار را توان الكتريكي مي نامند. اختلاف پتانسيل بين دو نقطه از يك مدار را ولتاژ گوييم و واحد آن ولت است. دستگاه اندازه گيري ولتاژ را ولت متر گويند و در مدار موازي بسته مي شود. يك آمپر عبارت است از عبور ۱۸^۱۰*۶٫۲۵ الكترون در مدت زمان ۱ ثانيه است. عبارت است از مقدار بار الكتريكي عبوري از يك نقطه در واحد زمان. مخالفت در برابر بار هاي الكتريكي را مقاومت الكتريكي مي نامند.

 

انواع كميت هاي الكتريكي

ايران، تهران، خيابان لاله زارجنوبي، پاساژبوشهري، طبقه اول، پلاك 34. به عنوان مثال، يك موتور انرژي الكتريكي را به انرژي مكانيكي يا جنبشي تبديل مي‌كند، در حالي كه يك ژنراتور انرژي مكانيكي را مجددا به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كند تا يك مدار را تغذيه كند. در مورد انرژي الكتريكي، براي حركت الكترون‌ها و برقراي يك جريان الكتريكي در مدار، كاري كه بايد انجام شود اين است كه الكترون‌ها بايد از طريق يك سيم يا رسانا به مسافتي دور منتقل شوند. الكترون‌ها در حركتند اما اتم‌هاي رسانا نوساناتي دارند و در برابر حركت الكترون‌ها، مقاومت مي‌كنند و الكترون‌ها مقداري از انرژي خود را از دست مي‌دهند.

همچنين مي‌توان انرژي الكتريكي را براي مصارف آينده با استفاده از سلول‌هاي سوختي، باتري‌ها، خازن‌ها، ميدان‌هاي مغناطيسي و … ذخيره سازي كرد. اما براي اينكه بتوان با انرژي يك كار مفيد انجام داد نيز بايد انرژي از يك فرم به فرم ديگري تبديل شود كه بستگي به نوع كار مد نظر دارد. جريان‌ الكتريكي همچنين ميدان مغناطيسي توليد مي‌كند كه از آن در موتورهاي القايي، ژنراتورها و موارد بسيار ديگر استفاده مي‌شود. انرژي الكتريكي را مي‌توان با استفاده از باتري‌ها، ژنراتورها، «دينام‌ها» (Dynamos) و سيستم‌هاي فتوولتائيك» (Photovoltaics) به دست آورد. از آنجا كه در فلزات، الكترون‌ها با يك يا چند الكترون ديگر در هر اتم، پيوند ضعيفي دارند، مي‌توانند داخل فلز آزادانه حركت كنند.

به عنوان مثالي ديگر، مي‌توان به يك لامپ يا LED اشاره كرد كه انرژي الكتريكي را به انرژي نوراني و نيز انرژي حرارتي تبديل مي‌كند. بنابراين با استفاده از ماشين‌هاي الكتريكي و با انجام يك كار، مي‌توان انرژي را از يك نوع به نوع ديگر تغيير داد يا تبديل كرد. سلف يا القاگر، يك قطعه منفعل است كه انرژي الكتريكي در ميدان مغناطيسي را در هنگام عبور جريان الكتريكي از آن، ذخيره مي كند. در يك مدار الكتريكي ساده، باتري به هر الكتروني كه از خود عبور مي‌دهد به اندازه اختلاف پتانسيل دو سر خود، انرژي مي‌دهد. از قانون پايستگي انرژي به ياد داريم كه انرژي به وجود نمي‌آيد و از بين نمي‌رود، بلكه از شكلي به شكل ديگر تبديل مي‌شود.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۵۷:۴۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :