دلتاس دلتاس .

دلتاس

طريقه صحيح استفاده از نخ دندان

ساده‌ترين روش استفاده از نخ دندان ارتودنسي

طراحي ويژه اين مدل بگونه‌اي است كه در يك انتهاي نخ معمولي، تكه‌اي پلاستيكي تقريبا هم اندازه همان نخ قرار گرفته، كاين تكه به دليل محكم و سفت بودن مي‌تواند به خوبي بين دندان‌هاي فرد قرار بگيرد و پس از آن به راحتي ميان دندان‌ها و براكت‌ها حركت كند. اگر نگران سلامت و بهداشت دهان و دندان‌هاي خود بعد از انجام ارتودنسي هستيد؛ مي‌توانيد با قرار دادن استفاده از نخ دندان ارتودنسي، به صورت روزانه در برنامه خود، بهداشت دهان خود را تضمين و از بيماري‌هاي دهان، لثه و دندان‌ها پيشگيري كنيد. روش صحيح نخ دندان كشيدن ارتودنسي به گونه‌اي است كه ابتدا بايد حدود ۵۰ سانتي متر از نخ را جدا كنيد و سپس نخ را به دور انگشتان مياني هر دو دست خود به خوبي بپيچانيد، به نحوي كه در نهايت تنها ۵ سانتي متر از نخ بين دو دست باقي مانده باشد.

اگرچه مسواك زدن حداقل دو بار در روز تا حدودي اسيدها و باكتري‌هايي را كه به وسيله غذا به دهان وارد مي‌شوند را از بين مي‌برد؛ اما برخي نواحي دهان مانند فاصله كوچك بين دندان‌ها نياز به توجه بيشتري دارد. اگر در حال طي كردن دوره درمان ارتودنسي خود هستيد اصلا نگران نباشيد؛ زيرا در اين مطلب به شما تكنيك‌هاي ساده نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسي را در كنار انواع نخ دندان مخصوص ارتودنسي شرح مي‌دهيم.  استفاده از شيوه سنتي كشيدن نخ دندان بر روي دندان‌هاي ارتودنسي شده، به دليل وجود براكت‌ها و بريس‌ها كمي دشوار به نظر مي‌آيد؛ زيرا نخ به طور كامل از ميان دندان‌ها نمي‌تواند رد شود.

  اگر مطلب بالا شما را در انتخاب انواع نخ دندان ارتودنسي و نحوه استفاده از آن به طور كامل پاسخگو نبود مي‌توانيد با مشورت به بهترين متخصص ارتودنسي به شناخت كاملي از آن‌ها دست بيابيد. با وجود قيمت بالاي نخ دندان آبي واترپيك، اما مزيت تميز كنندگي بسيار بالاي آن، باعث شده بسياري از متخصصان ارتودنسي آن را بهترين ابزار براي نخ دندان كشيدن ارتودنسي مي‌دانند. براكت‌ها و سيم‌هاي استفاده شده در ارتودنسي دندان مكان‌هاي مناسبي را براي رشد باكتري‌ها به وجود مي‌آورند كه استفاده از نخ دندان ارتودنسي را مقداري مشكل مي‌كند. لازم به ذكر است كه در اين مرحله كشيدن نخ دندان بسيار حائز اهميت مي‌باشد؛ بنابراين اگر دسترسي به يك مدل خاص نداريد حتما مدل هاي ساده‌تر را جايگزين كنيد.

 

نحوه صحيح مسواك زدن و كشيدن نخ دندان

مسواك زدن دندان‌ها به روش صحيح حداقل دو دقيقه طول مي‌كشد و اين اشتباهي است كه اكثر ما مرتكب آن مي‌شويم : مسواك نزدن به اندازه‌ي كافي! براي آنكه مطمئن شويد دندان‌هاي خود را به اندازه كافي مسواك مي‌زنيد، مي‌توانيد براي دو هفته‌ي اول، براي خود يك تايمر دودقيقه‌اي بگذاريد تا تخميني از مدت زمان مسواك زدن خود به دست بياوريد. ممكن است دندانپزشكتان به شما گفته باشد كه نواحي در بين دندان‌ها و لثه‌ها قرار دارند كه با مسواك و نخ دندان به آن‌ها دسترسي نداريد و بنابراين براي سالم و تميز نگه داشتن دندان‌هاي خود لازم است هر 6 ماه يكبار براي جرمگيري به دندانپزشكي برويد.

از كجا بايد بدانيم كه مسواكي كه انتخاب كرده‌ايم براي دندان ما مناسب است؟ اين مسواك بيش‌ازحد بزرگ يا كوچك نيست؟ بيش‌ازحد نرم يا سخت نيست؟ سؤال‌هايي زيادي در اين مورد وجود دارد و از سوي ديگر هيچ راهنمايي براي خريد مسواك مناسب در بازار نيست. اما اگر چگونگي صحيح مسواك زدن را به خوبي در مدرسه نياموخته باشيد لازم است اين مطلب را بخوانيد و آن را به عنوان يك دوره‌ي بازآموزي در نظر بگيريد كه به شما كمك مي‌كند دندان‌ها و لثه‌هاي خود را سالم نگه داريد. متخصصين ما در كلينيك دندانپزشكي ويستا چگونگي مسواك زدن صحيح را به شما آموزش مي‌دهند و به شما كمك مي‌كنند كه مسواك مناسبي براي خود انتخاب كنيد؛ انتخاب مسواك مناسب خصوصاً براي كودكان اهميت زيادي دارد.

غذاهايي كه در دهان و بين دندان‌هاي شما گير كرده و در طول شب در دهان شما باقي‌مانده است موجب تشكيل باكتري‌هايي مي‌شود كه به ميناي دندان آسيب مي‌زند، خصوصاً اگر اين غذاها شيرين و اسيدي بوده باشند. تحقيقات نشان داده‌اند كه عدم رعايت بهداشت دهان و دندان با ابتلا به بيماري‌هاي قلبي  و طول عمر كوتاه‌تر در ارتباط است، بنابراين اهميت مسواك زدن صحيح و منظم دندان‌هاي خود را فراموش نكنيد.   مسواك فرسوده و قديمي كارايي لازم را در كنار زدن پلاك ‌هاي موجود روي لثه‌ها و دندان‌ها ندارد و موهاي سر آن ممكن است به خوبي وارد فضاي بين دندان‌ها و بين دندان و لثه نشود.

 

نحوه صحيح نخ دندان كشيدن

نكته مهم: به جاي نخ دندان براي تميز كردن سطوح بين دندان ها از هيچ نوع نخ ديگر يا وسايل سخت و نوك تيز مثل سنجاق و چوب كبريت استفاده نكنيد. در ضمن توجه داشته باشيد كه خلال دندان وسيله ايست كه به آساني به لثه آسيب مي رساند و معمولا استفاده از آن توصيه نمي شود. آن قسمت از نخ را كه براي اين دندان ها استفاده كرده ايد جابجا كنيد و نخ دندان كشيدن دندان بعدي را شروع كنيد. بين همه‌ي دندان‌ها را نخ بكشيد و براي هر كدام از نخ تميز استفاده كنيد و تاجايي‌كه مي‌توانيد بدون زخم‌كردن لثه نخ را فرو ببريد. امروزه دستگاههاي مختلفي جهت شستشوي دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد كه يكي از آنها واترجت دنداني مي باشد.

هركس ممكن است الگوي خودش را داشته باشد، اما بهتر است ابتدا نخ دندان و سپس مسواك‌ زدن انجام بدهيم. وقتي بعد از آن مسواك مي‌زنيد، فلورايد مي‌تواند به شكاف بسيار كوچك بين دندان‌ها نفوذ كند. اين كار دندان و سطح ريشه‌ را تميز مي‌كند و باكتري‌ها و ذرات غذا را جدا مي‌كند. در كل مي توان اين چنين گفت كه نخ دندان كشيدن جز ملزومات بهداشت دندان ها مي باشد. جهت كسب اطلاعات بيشتر توصيه به مطالعه مطلب واترجت دندان در سايت ما مي شود. لطفا به سوال امنيتي پاسخ دهيد ؟ *  −  ۱  =  ۷. مركز فوق تخصصي دندانپزشكي دكتر زهرا طهوري فوق تخصص ايمپلنت دندان. نخ را به‌آرامي به زير لثه فرو ببريد و به‌آرامي بيرون بياوريد.

نخ دندان يك نخ چند رشته‌اي از جنس نايلون يا گاهي تك‌رشته‌اي از جنس تفلون است كه براي برداشتن پلاك دنداني و خارج كردن موادغذائي باقي‌مانده در سطوح مجاور دندان‌ها (فاصله بين دندان‌ها) بكار مي‌رود. تهران، ميدان ونك، ابتداي خيابان ملاصدرا، خيابان پرديس، روبروي دانشگاه خواجه نصير، پلاك 14 ساختمان پرديسان، طبقه دوم، واحد 9. سطوح بين دنداني به هيچ وجه با استفاده از مسواك تميز نمي شوند و تنها با استفاده از نخ دندان مي توان اين سطوح را تميز كرد. نخ دندان كشيدن يكي ديگر از روش هاي مراقبت از دندان ها مي باشد كه در جلوگيري از پوسيدگي دندان ها نقش بسزايي ايفا مي كند.

 

روش صحيح استفاده از نخ دندان و بهداشت دهان و دندان

روش صحيح استفاده از نخ دندان به اين صورت است كه ابتدا به‌اندازه كافي از آن را ببريد و هر طرف آن را به دور يكي از انگشتان وسط دو دست خود بپيچيد و با انگشت سبابه آن را كنترل كنيد و بين دندان‌هاي خود جابه‌جا كنيد. با استفاده از اين روش زماني كه مسواك مي‌زنيد فلورايد موجود در خميردندان بهتر به فواصل بين دندان‌ها مي‌رسد و باعث مي‌شود بهداشت دهان و دندان بهتر حفظ شود و احتمال پوسيدگي كاهش پيدا كند. نخ دندان مي‌تواند به فواصلي از دندان دسترسي داشته باشد كه مسواك نمي‌تواند به‌خوبي آن‌ها را تميز كند و همين امر موجب مي‌شود كه در آن مناطق پلاك تشكيل شود و دندان شروع به پوسيدن كند.

افرادي كه به‌صورت روزانه و مداوم از نخ دندان استفاده مي‌كنند، دندان‌هاي سالم‌تري دارند و با مشكلاتي نظير پلاك و پوسيدگي دندان و تورم و التهاب لثه كمتر مواجه مي‌شوند. مانور انگشتان در هنگام استفاده از نخ دندان بسيار مهم است و بايد بتوانيد به‌راحتي از آن‌ها براي جابه‌جا كردن نخ دندان در ميان دندان‌هاي خود استفاده كنيد. البته توجه داشته باشيد كه براي كودكان بهتر است اول از مسواك استفاده كرده سپس اگر ذراتي از غذا در بين دندان‌هايشان مانده بود از نخ دندان استفاده شود. بهتر است هر روز چند دقيقه‌اي را براي استفاده از نخ دندان وقت صرف كنيد و با توجه به روش استفاده صحيح از نخ دندان به بهداشت دهان و دندان خود كمك كنيد.

نخ دندان در كنار مسواك، راهكارهايي هستند كه ما براي جلوگيري از پوسيدگي دندان‌ها و حفظ هرچه بيشتر بهداشت دهان و دندان از آن‌ها استفاده مي‌كنيم. سعي كنيد كه نخ دندان را به حالت C و به آرامي بين دندان‌هاي خود بكشيد و توجه داشته باشيد كه از برخورد نخ دندان با لثه‌هايتان خودداري كنيد. از هر قسمت از نخ دندان براي تميز كردن يك دندان استفاده كنيد و براي تميز كردن فاصله بين دو دندان ديگر از قسمتي ديگر استفاده كنيد. اگر هر شب قبل از خواب دندان‌هاي خود را به‌خوبي مسواك بزنيد و از نخ دندان استفاده كنيد، مي‌توانيد اين فرصت را به آن‌ها ندهيد. البته هستند افرادي كه با روش صحيح استفاده از نخ دندان آشنا نيستند و استفاده آن‌ها از نخ دندان برايشان مفيد نخواهد بود.

 

آموزش روش صحيح نخ دندان زدن همراه با فيلم

ذخيره نام، ايميل و وبسايت من در مرورگر براي زماني كه دوباره ديدگاهي مي‌نويسم. رعايت بهداشت دهان و دندان نيازمند داشتن اطلاعات وسيع در اين زمينه است و اين اطلاعات وسيع شامل شناخت اجزاء مختلف و بافت هاي موثر در سيستم تغذيه اي بدن، تغذيه و نقش آن در بهداشت دهان و دندان، رابطه صحيح با دندانپزشك خانواده، ترميم به موقع مشكلات بوجود آمده در دهان و دندان؛ از جمله پوسيدگي دندان و بيماري هاي لثه اي و … مي باشد. متاسفانه اكثر مردم اطلاعات كافي درباره ي نحوه مراقبت صحيح از دندان هاي خود ندارند و رعايت بهداشت دهان و دندان را در اين خلاصه كرده اند كه مسواك بزنيد… ،مسواك بزنيد… و مسواك بزنيد.

در فيلم هاي زير با روش صحيح نخ دندان كشيدن آشنا مي شويدو اين خود به سلامت لثه هاي شما تا حدود زيادي كمك مي كند. حتي نحوه ي مسواك زدن مهم تر از مسواك زدن مي باشد و كيفيت مسواك زدن مهم ترين چيزي است كه كمتر بدان توجه مي شود. نخ دندان كشيدن خودش به تنهايي مهجور است تا چه رسد به روش صحيح نخ دندان زدن. در صورتي كه مسواك زدن يك بُعد از مقوله ي بهداشت دهان و دندان است. تا با نخ دندان زدن صحيح ديگر شاهد خونريزي لثه هاي خود نباشيد.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۰:۵۳ توسط:ستار يكتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :