دلتاس دلتاس .

دلتاس

نقش ماست و خشكبار در كاهش وزن

تنقلات رژيمي چيست؟

از اين رو مقدار كالري ورودي مناسب و مطلوب روزانه يكي از دغدغه هاي اصلي افرادي ست كه دچار اضافه وزن و چاقي هستند به غير از اين افراد ديگري كه به سلامت خود توجه ويژه اي دارند و خواستار كنترل وزن خود هستند به اين موضوع اهميت داده و برنامه ي غذايي خود را بر اساس مقدار معين كالري روزانه تنظيم مي كنند. شايد بتوان گفت يكي از مهم ترين عوامل افزايش وزن تنقلاتي هستند كه به عنوان ميان وعده مصرف مي شوند جراكه عموما ما كالري و انرژي مورد نياز بدنمان را در وعده هاي اصلي تامين مي كنيم و با خوردن تنقلات پركالري مثل چيپس و پفك كه هيچ ارزش غذايي اي ندارند، راه را براي ابتلا به چاقي بازتر مي كنيم.

يك سيب متوسط و يك قاشق غذاخوري كره ي بادام زميني (۱۵ گرم) مي تواند يك تركيب متعادل از طعم شيريني و شوري همراه با بافت ترد و خامه اي براي ما فراهم كند كه زير ۲۰۰ كالري انرژي داشته باشد. ما با كمي دقت نظر به راحتي مي توانيم ليستي از تنقلات كم كالري و خوش مزه اي را داشته باشيم كه بدون خطر افزايش وزن مي توانند جايگزين ميان وعده هاي چاق كننده باشند. اگر قصد كاهش وزن داريد بهتر است از مغزهاي تف داده شده و شور خودداري كنيد و آنها را خام مصرف كنيد چراكه آجيل هاي تف داده مقدار چربي هاي ناسالم آنها افزايش مي دهد. غذاهاي آماده، فست فود ها و از همه مهم تر تنقلات پركالري صنعتي از مهم ترين عواملي هستند كه به اين معضل دامن زده و كاهش وزن را سخت تر مي كنند.

مقدار كالري ورودي در هر روز به حدي زياد است كه درنهايت به صورت چربي ذخيره شده و مشكلات اضافه وزن و چاقي را براي ما به وجود خواهند آورد. براي اين كار يكي از مهم ترين نكات اين است كه با ميزان كالري اي كه هر كدام از مواد غذايي دارا هستند آشنايي داشته باشيم. بسياري از دوست داران آشپزي و سرآشپز هاي بزرگ با تركيب هاي مختلف مواد غذايي، ميان وعده هاي بسيار لذيذي درست كرده اند. تنقلات به عام به خوراكي ها و موادر غذايي تلقي مي شوند كه معملا بين وعده هاي اصلي يعني صبحانه، ناهار و شام صرف مي شود. بادام و شكلات تلخ هر دو غني از منيزيم هستند و سي گرم از هر كدام بسته به ميزان كاكائو شكلات تلخ  تنها ۳۰۰ كالري دارد.

 

راهنماي تغذيه كودكان و اطفال | دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه

توصيه مي شود حتي الامكان پروتئين حيواني مانند شير ، گوشت و تخم مرغ كه پروتئين با كيفيت بالا محسوب مي شوند در برنامه غذايي روزانه كودكان سنين مدرسه گنجانده شود،در صورتي كه در ميان وعده نان و تخم مرغ ، ساندويچ مرغ ، كتلت ، انواع كوكوها مثل كوكوي سيب زميني و يا كوكوي سبزي و يا شير و كيك مصرف شود بخشي از پروتئين مورد نياز كودكان اين سنين تامين مي شود. شايع ترين علت كمبود ويتامين A دريافت ناكافي غذاهاي غني از اين ويتامين است ، همچنين كمبود مي تواند ناشي از اختلال در جذب ، تبديل پيش ساز آن به فرم فعال و يا  استفاده از ويتامين در بدن باشد ؛ اين حالت در شرايطي كه موارد ابتلا به بيماري و عفونت زياد و يا مصرف چربي و روغن و يا پروتئين در رژيم غذايي كم باشد اتفاق مي افتد.

در عين حال كبد كه مسئول ذخيره گلوكز به صورت گليكوژن و آزادسازي آن به خون در صورت نياز مي باشد ، در كودكان اين سنين كبد تنها براي حدود 4 ساعت گليكوژن ذخيره مي كند بنابراين ، دانش آموزان در سنين مدرسه به خوردن غذا در وعده هاي بيشتري نياز دارند و بايد بين صبح تا ظهر و ظهر تا شب ، ميان وعده مصرف كنند. در شرايط ناشتايي كوتاه مدت طبيعي ، مكانيسم هموستاتيك ، گلوكز خون را در سطحي ثابت نگه مي دارد كه بر عملكرد طبيعي مغز لطمه وارد نشود و اگر مدت زمان ناشتايي طولاني تر باشد ، نگهداري قند خون در سطحي كه مغز قادر به عملكرد طبيعي خود باشد ، دشوارتر شده و يادگيري و تمركز حواس مختل مي شود.

نخوردن صبحــانه در صورتي كه تداوم يابد و تبـديل به يك عادت شود ، خود علاوه بر عــوارض گفته شده ، موجب كمــبود دريافت مــواد مغذي روزانه مورد نياز فــرد مي شود كه در وعــده هاي غذايي ديگر جايگزين نخــواهد شد و در نتيجه كمـبود كالري ، ويتامينها و مواد معدني ايجاد مي شود. مصرف ناكافي منابع غذايي ويتامين A : در صورتي كه در برنامه غذايي روزانه از منابع غذايي ويتامين A در غذاهاي حيواني و پيش سازهاي ويتامين A (بتاكاروتن) كه در سبزيها و ميوه هاي سبز ، زرد و نارنجي وجود دارد استفاده نشود بدن با كمبود اين ويتامين روبرو خواهد شد. نكته مهــم: براي اينكه كودكان سنين مدرسه اشتهاي كافــي براي خوردن صبحــانه داشته باشند بايد شــام را در ساعات ابتــداي شب بخورند و حتي الامكان شبــها در ساعت معيني بخوابند تا صبحــها بتوانند زودتر بيدار شـده و وقت كافي براي خـوردن صبحانه داشته باشــند.

 

بهترين صبحانه براي لاغري ؛ طرز تهيه 8 صبحانه براي كاهش وزن

آيا به دنبال صبحانه براي لاغري هستيد؟ اصلا خوردنِ صبحانه براي لاغري شكم و كل بدن تاثير دارد؟ اگر قصد كاهش وزن داريد، بايد كار را از آشپزخانه شروع كنيد، آن هم از اولين وعده غذا در روز يعني صبحانه اين وعده را به‌هيچ‌وجه دست كم نگيريد؛ زيرا انرژي لازم براي شروع روز را به شما مي‌دهد. شايد به‌خاطر هدف‌تان يعني كاهش وزن، به اشتباه از وعده صبحانه صرف‌نظر كنيد، اما گزينه‌هاي سالم و خوشمزه بسياري براي اين وعده وجود دارند كه مي‌توانند به شما كمك كنند تا دوران كاهش وزن را به بهترين شكل سپري كنيد. يك فنجان (۲۴۰ ميلي ليتر) شير را با يك مشت سبزيجات برگ‌دار، دو قاشق غذاخوري (۲۸ گرم) دانه چيا و يك فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگي را باهم مخلوط كنيد و پس از اين‌كه به خوبي تركيب شد، در ليوان بريزيد و بنوشيد.

يك كاسه سوپ جو مي‌تواند يك صبحانه براي لاغري باشد، چون تركيبي از كربوهيدرات‌هاست و هضم آن زمان بيشتري طول مي‌كشد و در نتيجه بدون اين‌كه افت انرژي پيدا كنيد، تا ساعت‌ها احساس سيري داريد. زماني‌كه ما صبحانه كافي نمي‌خوريم، بدن‌مان دچار كمبودهايي مي‌شود و به‌صورت خودكار، عملِ ذخيره‌سازي را انجام مي‌دهد و در كنار آن، ولع فرد براي خوردنِ وعده ناهار، بيشتر مي‌شود. بسياري از افراد ماست يوناني را به‌عنوان يك صبحانه براي لاغري دوست دارند، چون غير از اين‌كه سرشار از پروتئين و كم كالري است، مي‌توانند افزودني‌هاي مختلف به آن اضافه كنند. يك فنجان جو دوسر پخته‌شده با شير را با نيم فنجان انواع توت‌ها، يك قاشق غذاخوري تخم‌كتان و يك مشت بادام با هم تركيب كنيد تا يك وعده غذايي صبحانه با فيبر پرقدرت تهيه كنيد.

انتخاب يك صبحانه مناسب، در واقع يك راه مؤثر براي كاهش وزن است؛ زيرا علاوه‌بر افزايش سوخت‌وساز، بدن‌تان را وادار مي‌كند تا به جاي ذخيره كالري‌ها، آن‌ها را بسوزاند. براي اين‌كه صبحانه كامل‌تر و خوشمزه‌تري داشته باشيد و خيلي سريع هم بتوانيد آن را آماده كنيد، مي‌توانيد از تخم‌مرغ آب‌پز همراه با آواكادو استفاده كنيد. در اين مطلب از فيتامين اهميت صبحانه براي لاغري و تاثير صبحانه براي لاغري شكم گفتيم و چندين صبحانه رژيمي كه براي كاهش وزن مناسب هستند را معرفي كرديم. اگر با شكم خالي به سر كار برويد، در حوالي ظهر، احساس گرسنگيِ بيشتري مي‌كنيد و ممكن است به‌خاطر گرسنگيِ زياد، خوراكي‌هاي ناسالم را انتخاب كنيد.

 

گرانولا چيست؟ همه آنچه كه درباره خواص جادويي گرانولا نميدانيم!!!

ورزشكاران از خواص گرانولا و تاثير اين ميان وعده خوشمزه بر سلامتي خود آگاهند ، در پياده روي هاي طولاني و دويدن ها ، پيك نيك هاي طولاني و صرف وقت در طبيعت و ورزش مصرف گرانولا به تامين انرژي لازم كمك كرده و در مقابل سرشار از ويتامين هاي ضروري و مورد نياز بدن است و در مقايسه با برخي ميان وعده هاي آماده كالري بالايي نيز ندارد. از خواص گرانولا ميتوان به اين مورد اشاره كرد كه اگر فشار خون بالايي داريد، پتاسيم موجود در گرانولا به شما كمك مي‌كند، همچنين حاوي كربوهيدرات است و براي افرادي كه فعاليت فيزيكي دارند، بهترين منبع كربوهيدرات براي سوخت‌رساني به ماهيچه‌ها و تامين انرژي است.

گرانولا را به دو شكل تهيه مي كنند : به شكل مجموعه مواد اوليه خشك جدا از هم تهيه مي شود كه معمولا در شير ريخته شده و ميل مي شود و مورد دوم نيز به شكل تكه هاي يكپارچه شبيه به بارهاي شكلاتي نيز عرضه مي شود كه گرانولا بار ناميده مي شود. معمولا گرانولا در كنار ماست ساده يا ماست هاي طعم دار و ميوه اي ، ميوه هاي تازه مثل توت فرنگي ، بري ها ، موز و آناناس سرو مي شود و با هم ميل مي شود، در كنار گرانولا انواع غلات و حبوبات پخته و طعم دار و شير تازه نيز سرو مي شود. گرانولا يك خوراكي خوشمزه و خوش طعم است كه به عنوان صبحانه و ميان وعده مصرف مي شود، گرانولا يك خوراكي سالم و پرانرژي است و از مواد بسيار مغذي و مفيد تشكيل شده است ، به همين علت مصرف آن براي كودكان و نوجوانان توصيه مي شود.

گرانولا با كربوهيدرات بالا، كه در آن از جو دو سر و شيرين‌كننده‌هايي چون شربت افرا و ميوه استفاده شده است، مي‌تواند انرژي لازم براي فعاليت‌هاي فيزيكي چون پياده‌روي، كوهنوردي و دوچرخه‌سواري فراهم كند. اصلي ترين مواد تشكيل دهنده گرانولا جوپرك ، مغزها و عسل هستند و ساير مواد خوش طعم ديگري مثل شكر قهوه اي ، برنج بوداده ، ميوه هاي خشك ( مثل كشمش و خرما و …) و انواع شكلات نيز در تركيبات گرانولا استفاده مي شود. قند افزوده‌شده مي‌تواند تحت نام‌هايي چون دكستروز بدون آب، سيروپ ذرت جامد، دكستروز، فراكتوز، سيروپ ذرت فراكتوز بالا  (HFCS)، عسل، لاكتوز، سيروپ مالت، مالتوز، شربت افرا، ملاس، نكتار، نيشكر و … ذكر شود.

 

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۳:۵۳ توسط:ستار يكتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :