دلتاس دلتاس .

دلتاس

زيركن - زيركن «سنگ كاني»

همه چيز در باره سنگ زيركن

با اين حال قبل از ساخت نمونه‌هاي آزمايشگاهي مانند زرگون مكعبي و ميوزانيت، زيركن سفيد يكي از مشهورترين جايگزين‌ها براي الماس بود و دليلش نيز شاخص انكسار و انتشار بالاي آن است و معمولا تحت عنوان الماس Matura خريد و فروش مي شد. زرگون در خالص ترين شكل خود بي رنگ (سفيد) است اما به دليل وجود ناخالصي‌هاي مختلف مي‌تواند رنگ‌هاي مختلفي مانند زرد، نارنجي، قرمز، سبز، آبي، بنفش، قهوه اي و تركيب آن‌ها را داشته باشد. فرمول شيميايي: ZrSiO4، زركونيوم سيليكات ساختار بلورين: (چهار وجهي)، كوتاه، پهن، منشورهاي چهار وجهي با لبه‌هاي هرمي رنگ: بي رنگ، زرد، قهوه اي، نارنجي، قرمز، بنفش، آبي، سبز سختي: 6.

زيركن كم اورانيوم و توريوم راديواكتيو بيشتري دارد و به همين دليل ساختار فيزيكي اش به هم ريخته و بدون شكل است، با اين حال اين ظاهر فيزيكي در زرگون متوسط يا بالا هم ديده مي‌شود. اين سنگ جواهر به دليل شكنندگي كه دارد بايد از سمت لبه‌هاي تراشيده شده استفاده شود، بنابراين استفاده‌اش در حلقه‌هاي زرگون بايد محدود باشد و فقط در مراسم‌هاي خاص آنرا پوشيد. زيركن را به سادگي از روي انكسار دوگانه اش مي‌توان تشخيص داد، وقتي از بالا به اين سنگ كه روي ميز قرار دارد نگاه كنيد، تاثير دوتايي شدن لبه هايش را به سادگي مي‌بينيد. زرگون را معمولا با الماس ازمايشگاهي يا تركيبي كه CZ يا زرگون مكعبي ناميده مي‌شود، اشتباه مي‌گيرند اما زيركن جايگزين طبيعي الماس است تا نمونه ساختگي آن.

بي‌شك اين دو كاملا متفاوت هستند، زرگون مكعبي (CZ) نوعي ماده تركيبي است كه در آزمايشگاه ساخته شده در حاليكه زيركن سنگ جواهر طبيعي با تركيب خاص خودش است. در واقع زيركن قديمي‌ترين ماده معدني شناخته شده بر روي زمين است، قديمي‌ترين نمونه ها حتي عمري بيشتر از ماه دارند و به 4 ميليارد سال پيش بازمي‌گردند. شاعر هندي درباره درخت كالپا، پيشكش به خدايان مي‌نويسد، اين درخت نوراني با ميوه هايي از سنگ‌هاي جواهر پوشانده شده و برگ هايش زرگون هستند. بعضي رنگ‌ها مانند قرمز و نارنجي- قرمز در زرگوني كه از تانزانيا مي‌آيد و نارنجي تا نارنجي- قهوه اي كمبوج متعلق به خود سنگ هستند.

 

سنگ زيركن (Zircon) چيست؟

برخي از بزرگ ترين بلورهاي زيركن در پگماتيتها، سنگهاي آذرين كربناتي معروف به كربناتيت ها و در سنگهاي آهكي تغيير يافته توسط دگرگوني هيدروترمال تشكيل مي شوند. هنگامي كه مجموعه سنگهاي حاوي زيركن هوازده شده و رسوبات آنها شسته شوند، تعداد حجيمي از بلورهاي زيركن ريز پراكنده مي شوند. رسوبات استخراج شده غني حاوي اين سنگ و زيركن بازيابي شده براي توليد فلز زيركنيوم و دي اكسيد زيركنيوم استفاده مي شود. بلورهاي آن به طور گسترده اي در بين سنگهاي سطح زمين توزيع شده كه مي توان آن را يك كاني معدني همه جا حاظر در نظر گرفت. زيركن (Zircon) يك كاني معدني سيليكات زيركنيوم با تركيب شيميايي ZrSiO4 و ساختار بلوري چهاروجهي (تتراگونال) است.

اينها مي توانند در خاك ها، رسوبات و صخره هاي رسوبي براي ميليون ها سال - حتي ميليارد ها سال - باقي بمانند. از حرارت دهي و تابش مي توان براي توليد رنگ هاي بي رنگ، آبي، سبز و بسياري ديگر از زيركن ها استفاده كرد. اين نمونه هاي بزرگ گاهي از پاكي بالايي برخوردار بوده و براي استفاده به عنوان سنگهاي قيمتي مناسب است. با اين حال، به دليل اندازه ذرات بسيار كوچك آن، معمولاً در سنگها و رسوبات مورد توجه قرار نمي گيرد. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشكيل دهنده بسيار جزئي در سنگهاي آذرين، دگرگوني و رسوبي رايج است. زيركن در طيف گسترده اي از رنگ ها رخ مي دهد و در انواع رنگهاي خوش رنگ مي توانيد آنها را بيابيد.

آنها مي توانند در چندين چرخه بالاآمدگي، هوازدگي، فرسايش و رسوب گذاري جان سالم بدر ببرند. همچنين در گنيس و ساير سنگهاي مشتق شده از دگرگوني سنگهاي آذرين حاوي زيركن وجود دارد. زيركن تقريباً 2000 سال است كه به عنوان سنگ زنيتي محبوب مورد استفاده قرار گرفته است. زيركن را نبايد با كوبيك زيركونيا، كه يك ماده ساخته شده توسط بشر است، اشتباه گرفت. دانه هاي زيركن با اندازه چند ميلي متر نادر است - آنها معمولاً در رنج اندازه 0. اينها در طيف گسترده اي از محصولات توليدي و فرآيندهاي صنعتي استفاده مي شوند. زيركن بي رنگ گاهي به عنوان جايگزين كم هزينه براي شبهه الماس استفاده مي شود.

 

زيركن سبز

  هر چند به نظر مي رسد اين  بسيار شبيه به زيركون عادي است، ولي ساختار بلوري خود را از دست داده و به شيشه اي ايزوتروپيك تبديل شده است. به عنوان مثال، اگر به ميزان سختي، وزن مخصوص و ضريب شكست اين سنگ نگاه كنيد درخواهيد يافت كه محدوده بسيار گسترده اي را شامل مي شود. فقدان ساختار بلوري غالبا نمونه متاميك زيركن را تيره تر و يا نيمه شفاف ساخته و برخي نمونه ها داراي رنگ هاي تيره تا روشن مي گردند. اگرچه فرآيند متاميكتيز ضريب شكست، سختي و چگالي زيركن را پايين مي اورد، اما بر پراكندگي ساختاري زيركن تأثيري نمي گذارد. در ليست گوهر شناسي براي سنگ زيركن، سختي بين 5/6 تا 5/7، وزن مخصوص بين 93/3 تا 73/4 و ضريب شكستي بين 810/1 تا 024/2 را ذكر كرده اند.

 مورد غير معمول ديگري كه در مورد زيركن ها وجود  دارد  اين است كه كه خواص گوهرشناسي آن بسيار گسترده  است. در زيركن كم كيفيت با چگالي، سختي و ضريب شكست پايين، به دليل حضور عناصري مانند اورانيوم و توريوم در درون آن است. دليل تنوع گسترده اي كه وجود دارد اين است كه ما به اصطلاح زيركن با كيفيت پايين و زيركن با كيفيت بالا  داريم.       توجه : قيمت ها به صورت لحظه اي نمي باشد و روزانه به روز مي گردد      .       توجه : قيمت ها به صورت لحظه اي نمي باشد و روزانه به روز مي گردد      . نمونه هايي نيز در برمه يافت شده و احتمال كشف رسوبات بسيار مشهور و مناسب زيركن در كامبوج نيز وجود دارد.

اين تغييرات در طي يك دوره زماني طولاني از طريق يك فرايند شناخته شده تحت عنوان متاميكتيز صورت مي گيرد. راديواكتيو طبيعي ساختار بلوري را مختل كرده و باعث تغييراتي در رنگ و تراكم آن مي شود. تجربيات نشان داده است كه حرارت طولاني مدت مي تواند منجر به بلور سازي ذاتي سنگ شود. كشور سريلانكا منبع بهترين و شناخته شده ترين زيركن متاميك سبز رنگ است. در زيركن با كيفيت بالا، تمامي مقياس ها در بيشترين اندازه ها است. در روش متاميك، زيركن غالبا به رنگ هاي سبز و يا قهوه اي در مي آيد. برخي از نمونه هاي آن هنوز هم سطوح پايين اشعه را منتشر مي كنند.

فروشگاه جواهرات نقره

رسوبات  استخراج شده غني حاوي اين سنگ و زيركن بازيابي شده براي توليد فلز زيركنيوم و دي اكسيد زيركنيوم استفاده مي شود. بلورهاي آن به طور گسترده اي در بين سنگهاي سطح زمين توزيع شده كه مي توان آن را يك كاني معدني همه جا حاظر در نظر گرفت. از حرارت‌دهي و تابش مي توان براي توليد رنگ هاي بي رنگ ، آبي ، سبز و بسياري ديگر از زيركن ها استفاده كرد. با اين حال ، به دليل اندازه ذرات بسيار كوچك آن، معمولاً در سنگها و رسوبات مورد توجه قرار نمي گيرد. زيركن در طيف گسترده اي از رنگ ها رخ مي دهد و در انواع رنگهاي خوش‌رنگ ميتوانيد آنها را بيابيد. همچنين در گنيس و ساير سنگهاي مشتق شده از دگرگوني سنگهاي آذرين حاوي زيركن وجود دارد.

زيركن را نبايد با كوبيك زيركونيا، كه يك ماده ساخته شده توسط بشر است ، اشتباه گرفت. دانه هاي زيركن با اندازه چند ميلي متر نادر است – آنها معمولاً در رنج اندازه 0. اينها در طيف گسترده اي از محصولات توليدي و فرآيندهاي صنعتي استفاده مي شوند. زيركن بي رنگ گاهي به عنوان جايگزين كم هزينه براي شبهه الماس استفاده مي شود. زيركن داراي درخشندگي و بازي آتش است كه رقيب آن الماس ميباشد. اين يكي از رايج ترين اما قابل اغماض‌ترين كاني هاي زمين است!. آخرين اخبار و تخفيفات را از طريق ايميل اطلاع رساني خواهيم كرد. بسيار سپاسگذاريم كه به خانواده بزرگ نيماني كالا پيوستيد.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۱۷:۴۲ توسط:ستار يكتا موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :