دلتاس دلتاس .

دلتاس

پناهندگي طرفداران سفياني - پناهندگي طرفداران سفياني به غرب

جامعه خبري تحليلي الف

اين روزها در يك رخداد بسيار عجيب مي بينيم كساني كه تا ديروز شعار نه غزه نه لبنان سر مي دادند و مخالف هرگونه فعاليت هاي منطقه اي جمهوري اسلامي بوده اند و با ژست جانبداري از منافع مردم ايران، سرنوشت مردم كشورهاي همسايه را بي اهميت برمي شمردند، ناگهان خرقه عوض نموده و در دفاع از مردم مظلوم افغانستان سينه چاك مي كنند و حكومت را شماتت كه چرا سربازان كشورمان را به مصاف نيروهاي طالبان گسيل نكرده است!. آيا ميدانيد چه دامي در افغانستان براي ما پهن شده و به جنگ اصرار مي ورزيد يا اينهمه اصرار فقط ناشي از جوزدگي و رسانه زدگي است!؟ عجيب است كه عاقبت دوستي آمريكا و افغانستان را مي بينيد و همچنان به دوستي رسانه هاي آمريكايي و انگليسي باور داريد كه با اشاره آنها اعزام مستشار به عراق و سوريه را تقبيح مي كنيد و با اشاره آنها ارسال نيرو به افغانستان را تجويز!؟ .

مگر شما نبوديد كه همواره يك تصوير افسانه اي از ارتش آمريكا و قدرت نظامي اين كشور مي ساختيد و در مقابل توان امنيتي و نظامي كشور خود را به سخره مي گرفتيد، پس چگونه است كه اكنون اصرار داريد نيروهاي مسلح كشورتان را به آوردگاهي بفرستيد كه ارتش ايالات متحده پس از بيست سال جنگ و صرف ميلياردها دلار، با شكست و فضاحت از آن فرار نموده است!؟. در عراق و سوريه حضور يافتيم چون خود مردمان آن كشورها سلاح برداشته و از ما هم استمداد طلبيدند، با چه منطقي بايد به افغانستاني برويم كه اكثر شهرها بدون هيچ مقاومت مردمي و بعضا حتي با ميل و رغبت تسليم طالبان ميشوند!؟ به افغانستاني كه هنوز ماهيت تحولات پيچيده آن و ميزان حمايت مردمي از طالبان، بر ما روشن نشده است.

مگر شما نبوديد كه سرنوشت ناموس به غارت رفته شيعه و سني و مسيحي و كرد و ايزدي عراق و سوريه را به خودشان مربوط مي دانستيد، اكنون چگونه است كه مي خواهيد به مصاف طالباني برويم كه به ظاهر هم كه شده بر احترام به ناموس و حفظ امنيت مردم افغانستان تأكيد كرده است!؟ . مگر شما نبوديد كه هميشه، فقط انشايي را خوب مي دانستيد كه ايران از روي دست آمريكا بنويسد، پس چرا حالا كه آمريكا با طالبان از در آشتي و درآمده و با ايشان مذاكره كرده، جمهوري اسلامي را بخاطر داشتن يك ارتباط حداقلي و نجنگيدن سرزنش ميكنيد!؟  . نگارنده همچنين اشاره كردم فرض برخي مبني بر اينكه طالبان متحول شده و تغيير كرده، قابل اتكا نيست و چه بسا پس از قبضه حكومت و در دست گرفتن قدرت، به اصل خويش بازگشته و رؤياهاي ايدئولوژيك مجدداً از درون آن بجوشد.

 

نگاهي به حوادث شام پيش از خروج سفياني و تحولات كنوني اين ...

طي ماههاي گذشته و با شروع انقلابهاي مردمي در خاورميانه ، دشمنان در سوريه نيز با تحريك معارضان و گروههاي تروريستي و تحريك همسايگان و رايزني با مخالفان ديرينه اين كشور ، اتحاد قدرتمندي براي سرنگوني رژيم سوريه تشكيل داده اند ، اما در اين ميان ايران اسلامي ضمن محكوميت اغتشاشات سوريه به حمايت از حكومت اين كشور برخواسته و حتي سوريه را خط قرمز خود اعلام كرده است ، انعقاد پيمان امنيتي مشترك بين ايران ، حزب الله و سوريه به خوبي نشان مي دهد كه ايران هنگام اوج گيري تحولات سوريه و وخامت اوضاع ، مي تواند از نيروي نظامي براي كمك به كشور دوست و همسايه ي خود استفاده كند و اين مسئله به خوبي بر پيش بيني هاي ذكر شده در روايات منطبق است و احتمال حضور نظامي ايران در سوريه را قابل درك مي سازد همچنانكه در اوائل دهه 60 اين حضور نظامي بصورتي محدود و با حضور نيروهاي سپاه پاسداران در سوريه شكل گرفت.

از سالهاي گذشته غرب تلاش زيادي به خرج داده است تا بتواند سوريه را از محور مقاومت و اتحاد با ايران و حزب الله خارج كند كه تا كنون اين تلاشها بي ثمر بوده است ، از آغاز بيداري اسلامي ، اين فشار و تلاش غرب براي تغيير رژيم در سوريه چند برابر شده و عملا بعد از مايوس شدن از فشارهاي ديپلماتيك و اين نام مجاز نمي باشد ، و تا حدودي تحريم هاي اقتصادي ، تجهيز گروههاي معارض داخلي و گسيل گروههاي تروريست به داخل سوريه را به دنبال داشته است ، اخيراً و با عدم كارآمد بودن شيوه هاي گذشته ، زمزمه هاي حضور نظامي غرب و ناتو در سوريه و فلسطين شنيده مي شود و البته اين موضوع در كنار درگيري چندساله غرب با حزب الله در لبنان كه اخيراً به نقطه حساسي نيز رسيده است و مي تواند حضوري نظامي را در پي داشته باشد ، قابل بررسي و تامل است.

برخي از تحولاتي كه براي تحركات تركها پيش بيني شده است به خوبي با هجوم قوم مغول و تاتار بر كشورهاي اسلامي خاورميانه قابل تطبيق است ، اما براي تركها در تحولات شام قبل از خروج سفياني مي توان دو نقش در نظر گرفت ، يكي روايتي كه بيان مي كند تركها در سوريه و اطراف شهر دمشق حضور دارند كه البته چندان قوي نيست و روايات ديگري كه بيان مي دارند تركها در جزيره كه مكاني است در حدفاصل عراق و سوريه و نزديك به قرقسيا حضور خواهند داشت كه علت آن آشكار شدن گنجي از طلا و نقره( و شايد نفت و اورانيم باشد) كه توسط رود فرات آشكار خواهد شد و چون در نزديكي خط مرزي سوريه و تركيه و عراق قرار دارد ، كشمكش شديدي را ميان نيروهاي مختلف از جمله تركها و سفياني موجب مي گردد كه در نهايت به جنگ بزرگ قرقسيا ختم مي شود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۰۷:۳۴ توسط:ستار يكتا موضوع:

مثلث ديدگاني در عكاسي - دگرگونيهاي مثلث ديدگاني در عكاسي

دگرگوني‌هاي مثلث ديدگاني در عكاسي

در عكس بزرگ سمت راست، مثلثي كه يكي از زاويه‌هاي آن در پايين تركيب‌بندي قرار گرفته، فشار قوي را دريافت مي‌كند كه به وسيله حركتي كه از بالا به پايين هدايت شده به وجود مي‌آيد. به هنگام شكيبايي مثلث ديدگاني ،‌حداقل يكي از ضلعهاي مثلث با يكي از ضلعهاي عكس موازي است: اين كيفيت، تقويت كردن امتداد و دادن حركتي را به مثلث ممكن مي‌سازد. شكيبايي كه اين كار لازم دارد به وسيله نتيجه‌ها كه عبارتند از مجموعه‌اي از مثلثهاي ديدگاني با دگرگونيهاي متعدد، جبران مي‌شود. جالبترين عكسها ،‌ از نخستين منظره عكسبرداري عمومي تا نتيجه مطلوب در اندازه كوچك در پايين نشان داده شده‌اند.

بررسي دگرگوني‌هاي مثلث ديدگاني در عكاسي عكسهاي زنجيره‌اي تمرن خوبي را ارائه مي‌دهند. براي اين كار بيش از بيست عكسبرداري در نيم ساعت انجام شده.

خبرگزاري شبستان

مشتاقان براي تهيه كتاب به صورت تك جلدي و كلي به فروشگاه مطهري سروش به نشاني خيابان شهيد مطهري، نرسيده به خيابان شهيد مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ يا به فروشگاه مركزي سروش (ترنجستان سروش) به نشاني خيابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوريحان، بين خيابان وصال و فلسطين، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ مراجعه كنند. هر قدر موضوع عكس ساده‌تر باشد و عناصرِ تركيب‌بندي شمارِ محدودتري داشته باشند، كوچك‌ترين جزئيات اهميت بيشتري مي‌يابند و اين جزئيات به عكاس ياري خواهند كرد فضايي را كه براي قاب گرفتن عكس خود انتخاب مي‌كند به‌خوبي ترتيب دهد و به آن ساختار ببخشد.

تركيب‌بندي يا كمپوزيسيون از اجزا اصلي تشكيل دهنده يك عكس است و نقش به‌سزايي در رساندن مفهوم و خواست عكاس به مخاطب دارد و در اين كتاب سعي شده مفهوم هنر عكاسي به خوبي براي خوانندگان روشن شده و دنيايي جديد از تصوير به روي وي گشوده شود. باوهاوس، كه نامي بلند در تاريخ آموزش هنر اروپاست، هنركده‌اي بود كه در جهت صورت بندي و تدوين اصول بنيادين هنر تلاش‌هاي ماندگاري انجام داد، شاگردان بسياري پرورد، و كتاب‌هاي آموزشي متعددي منتشر كرد. اين كتاب در ۵ بخش قطع، نقطه، خط، سطح و تضادها نوشته شده است و مطالب آن به ۴۸ موضوع مجزا تقسيم شده است و براي هر مطلب عنصر تركيب بندي مربوط به آن وسيله، مثال هاي عكاسي و طرح هاي توصيفي ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاري شبستان به نقل از روابط عمومي انتشارات سروش، كتاب" تركيب بندي در عكاسي" تحليل موشكافانه اي از سازاهاي تصوير و نيز مثال هاي عكاسي عالي را مورد بررسي قرار داده است. در قسمت سطح به مثلث، دايره، مربع، مستطيل، شكل هاي آزاد ، شكل هاي تخيلي و در بخش تضادها به موضوعات نقطه و خط، نقطه، سطح و خط، بخش بندي طلايي و تقسيم فضا، تضاد كمي و. چاپ بيستم و يكم كتاب " تركيب بندي در عكاسي" در ۱۰۷ صفحه مصور با قيمت ۲۴۰۰۰ تومان از سوي انتشارات سروش منتشر و در اختيار علاقمندان به هنر عكاسي قرار گفت. در اينجا مؤلف كوشيده است بخشي از يافته هاي «مدرسۀ معماري و هنر باوهاوس» را بر هنر عكاسي انطباق دهد و مطالب را تحت ۴۸ عنوان به نحوي كاربردي عرضه كند.

 

تركيب بندي در عكاسي(هارالد مانته)

اين كتاب در 5 بخش قطع، نقطه، خط، سطح و تضادها نوشته شده است و مطالب آن به 48 موضوع مجزا تقسيم شده است و براي هر مطلب عنصر تركيب بندي مربوط به آن وسيله، مثال هاي عكاسي و طرح هاي توصيفي ارائه شده است.

در قسمت سطح به مثلث، دايره، مربع، مستطيل، شكل هاي آزاد ، شكل هاي تخيلي و در بخش تضادها به موضوعات نقطه و خط، نقطه، سطح و خط، بخش بندي طلايي و تقسيم فضا، تضاد كمي و. تركيب بندي يا كمپوزيسيون از اجزا اصلي تشكيل دهنده يك عكس است و نقش به سزايي در رساندن مفهوم و خواست عكاس به مخاطب دارد.

"نقطه قوي سطح"، "شكل هاي نقطه ها"، "همجواري دو نقطه" و "دگرگوني هاي مثلث ديدگاني" از موضوعات بخش نقطه است. در بخش قطع به موضوعاتي چون "بررسي قطع سطح"، "قطع مربع" و" قطع مستطيل" پرداخته شده است.

 

عكاسي طبيعت

فهرست مطالب پيشگفتار 1 مقدمه 2 عناصر 3 نقطه 3 شكلهاي نقطه ها 3 همجواري دو نفطه 4 خط ديدگاني 4 مثلث ديدگاني 4 دگرگوني هاي مثلث ديدگاني 5 شكلهاي ديدگاني 5 خط 5 شكلهاي پايه اي خطها 6 خط افقي 6 خط افقي تشديد شده 7 خط عمودي 8 قطر بالارو 8 قطر پايين رو يا قطر وارونه 9 خط مايل 9 گونه هاي مختلف خطها 10 خط هاي داراي مسيرآزاد 10 تضادهاي خطها 11 خط اصلي و خط فرعي 11 سطح 13 شكلهاي آزاد سطح 13 نقطه و خط 14 نقطه، خط و سطح 15 عكاسي طبيعت 15 وسايل مورد نياز عكاسي 17 كادربندي در عكاسي طبيعت 20 استفاده از خطوط در تركيب بندي (كمپوزيسيون) تصوير 22 پرسپكتيو بوسيله ي خطوط گريزان و دور شونده 24 ميدان وضوح 25 سياه و سفيد، نگاتيو يا اسلايد رنگي 25 عكاسي از موضوعات طبيعت 26 هواي مه 26 خورشيد در عكس 26 انعكاس 27 سبزي ها و درخت ها 29 زير درخت ها 29 آسمان 30 دوردست ها 32 دريا و آب ها 32 كوه هاي بلند 33 بـرف 33 عكسبرداري از گل ها در طبيعت 34 دوربين عكاسي براي گلها 35 فيلم ها و فيلتر در عكاسي گلها 35 مشكلات عكاسي از فاصله نزديك در عكاسي گلها 37 پارالاكس 38 گلها، موضوعات فتوژنيك 39 نور و زمان براي عكاسي گلها 41 باد و خورشيد در عكاسي گلها 42 نحوه نمايش گلها 43 بازي با زاويه ها در عكاسي گل ها 44 فلاش در عكاسي گل ها 46 پس زمينه ها در عكاسي گل ها 47 استفاده از خيمه نور 48 عكاسي در شب 51 نورسنجي در شب 52 تغييرات رنگ 52 عكاسي واقعي در شب در زمان مغرب 52 عكاسي ماه 54 ماه گرفتگي 56 گفتگو با نيكول فريدني 57 بخش عكسهاي طبيعت 72 منابع 87.

    اطلاعات درباره ي فيلم هاي بازار به ما كمك مي كند كه در عكاسي از طبيعت در چهار فصل و يـا سـوژه ي مـورد نظر در طبيعت بـا چه مارك فيلم عكاسي كنيم رنگهاي بهتر و واقعي تري بدست مي آوريم مثلاً كداك زرد – قرمز تر و فوجي آبي تر و كنتراست تر از بقيه فيلم ها است. اگر خطوطي كه در  اصل و طبيعت را هم كاملاً موازي هستند چنان عكسبرداري شود كه رفته رفته به هم نزديك شوند و به نظر رسند كه از قسمت هاي جلوي عكس (پلان اول) بسوي نواحي دورتر (پلان دوم و سوم) در حال گريز هستند از تصويري كه بدست مي آيد احساس فضا و عمق مي گردد. بدين ترتيب،‌ گلهاي مزارع و بيابانها را باشرايط زندگي آنها مي بينيم،‌ گلهايي را كه در آب زندگي مي كنند يا گلهايي را كه آويزان از صخره ها و كوهها بسر مي برند… در طبيعت،‌ از گلها همانجايي كه هستند و همچانكه هستند بايد عكس گرفت.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۸:۳۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

جوشكاري فلزات رنگين - جوشكاري فلزات رنگين با برق

نيرو صنعت

توجه شود كه در جوشكاري از سيمهاي مخصوص جوشكاري برنج كه مقدار مس آن 42 تا 82 درصد است استفاده نمائيد و براي جلوگيري از اكسيداسيون از گرد جوشكاري استفاده مي شود و از استعمال تنه كار در جوشكاري برنج بايد خودداري شود زيرا درز جوش را خورده سوراخ سوراخ و متخلخل مي سازد و شعله را بايد طوري تنظيم كرد كه اكسيژن آن از استيلن بيشتر باشد زيرا روي در حرارت 419 درجه ذوب و در 910 درجه تبخير مي شود و رسوبي از روي و اكسيد روي در كنار درز جوش به وجود مي آيد. نكات مهم ديگر جوشكاري آلومينيوم با گاز استيلن پس از تميز نمودن سطح بالائي فلز آلومينيوم با رنده, سوهان و برس ورقهاي آلومينيوم كمتر از 5/0 ميليمتر را مي توان از طريق خم كردن لبه آنها بدون سيم جوش جوشكاري نمود و ورقهاي كمتر از 3 ميليتر احتياج به پخ زدن ندارند, چنانچه امكان جوشكاري از دو طرف باشد دو نفر جوشكار مي توانند ورقهاي به ضخامت حتي 15 تا 20ميليمتر را لب به لب جوش بدهند و براي لوله هاي ضخيمتر آن را پخ مي زنند.

جوشكاري فلزات رنگين جوشكاري فلزات رنگين با گاز استيلن يا كاربيت ( يا فلزات غير آهني) فلزات غير آهني يا فلزات رنگي به فلزاتي گفته مي شود كه فاقد آهن و يا آلياژهاي آن باشند مانند مس – برنج – برنز- آلومينيوم- منگنز- روي و سرب تمام فلزات رنگين را با كمي دقت و مهارت و آشنائي با اصول جوشكاري مي توان جوش داد و براي جوشكاري اين نوع فلزات بايستي خواص فلز را در نظر گرفت. نقطه جوشها به علت طرز كار صحيح و سريع با استفاده از فك هاي جوشكاري و مقاومت الكتريكي كاربرد زيادي در صنايع دارند و با اتصال دو قطب به ترانسفورماتور مبدل و فكهاي آنها در اثر عبور جريان از نقطه تماس فكها و خاصيت مقاومت جريان به سرعت حوزه مشخصي گرم شده و چون اين گرم شدن تا حد ذوب در نقطه مشخص و محدود است به علت سادگي و تميزي از آنها استفاده مي گردد.

در مورد جوشكاري ورقهاي 5 ميليمتر و ضخيمتر لازم است بعد از جوشكاري 1200 الي1250 درجه فارنهايت گرم كرده و براي ضخامت 5/12 ميليمتر به مدت يك ساعت گرم نگهداشت و بعد از آن بايد قطعه به آهستگي سرد نمود به طوري كه در هر ساعت 200 الي 250 درجه فارنهايت از حرارت آن كاسته شود وقتي كه قطعه به 150 درجه فارنهايت رسيد بعد مي توان قطعه را در هواي معمولي سرد كرد. مسئله چهارم – تميز بودن فكهاي جوشكاري به وسيله سمباده يا سوهان مي باشد كه اتصالات پهن و نادقيق به دست ندهد و بايستي فكها پس از مدتي تيز شوند انواع وسايل نقطه جوش دستي و آويز و لوله هاي اتصال آب به فك هاي آنها نشان داده شده است اين شكل نوعي آموزش بصري و توضيحي است كه جايگزين عدم وجود امكانات كارگاهي ديگر مي گردد.

 

آموزشگاه آرياگستر

محله هاي نزديك ما ( جنوب تهران ) مشيريه، شهرك مسعوديه، افسريه، خاني آباد نو، نازي‌آباد، نعمت‌آباد، ياخچي‌آباد، اميربهادر، آذري، اتابك، خراسان، خزانه فلاح، خزانه بخارايي، شاپور، مولوي، سيروس، دروازه غار، جواديه، يافت‌آباد، منيريه، اميريه، شوش، بازار تهران، شهرري، سيزده آبان، دولت‌آباد ، شهرك رسالت ،فلاح ،ابوذر. در آموزش جوشكاري فلزات رنگين ، فلزات غير آهني يا فلزات رنگي به فلزاتي گفته مي شود كه فاقد آهن و يا آلياژهاي آن باشند مانند مس – برنج – برنز– آلومينيوم- منگنز- روي و سرب تمام فلزات رنگين را با كمي دقت و مهارت و آشنائي با اصول جوشكاري مي توان جوش داد و براي جوشكاري اين نوع فلزات بايستي خواص فلز را در نظر گرفت.

اگر علاقمنديد آموزش جوشكاري فلزات رنگين استيل ، آلومنينم ، مس و برنج را فرا بگيريد با ما همراه باشيد اين دوره ويژه افراديست كه دوره هاي پيش نياز جوش برق ، جوش آرگون ، جوش CO2 ما را به پايان رسانده اند و يا مورد تاييد مربي دوره شده باشند. بله ، در نزديكي آموزشگاه خطوط مترو  علي آباد، و استفاده از تاكسي يا اتوبوس به سمت نازي آباد.

تحقيق جوشكاري فلزات رنگين با گاز استيلن يا كاربيت يا فلزات غير آهني

فلزات غير آهني يا فلزات رنگي به فلزاتي گفته مي شود كه فاقد آهن و يا آلياژ هاي آن باشند مانند مس برنج برنز آلومينيوم منگنز روي و سرب تمام فلزات رنگين را با كمي دقت و مهارت و آشنائي با اصول جوشكاري مي توان جوش داد و براي جوشكاري اين نوع فلزات بايستي خواص فلز را در نظر گرفت. جوشكاري مس با گاز بهترين طريقه براي جوشكاري مس جوشكاري با اكسيژن است (جوش اكسيژن = اتوگن= استيلن= كاربيد اصطلاحات مختلف متداول مي باشند) ضمنا مي توان جوشكاري مس را با قوس الكتريك يا جوش برق نيز انجام داد. ورقه هاي مس را مانند ورقه هاي آهني براي جوشكاري آماده مي كنند يعني سطح بالائي را تميز نموده و از كثافات و روغن پاك نموده و در صورت لزوم سوهان مي زنند.

ولي چون خاصيت هدايت حرارت مس زيادتر است بايد مقدار آمپر را قدري بيشتر گرفت. جوشكاري فلزات رنگين - گاز استيلن - كاربيت - فلزات غير آهني.

تحقيق كليات جوشكاري | 136572

در اين شرايط درجه حرارت در مركز شعله بين 6000 تا 7000 درجه سانتيگراد مي باشد از انرژي گرمائي حاصله در حالت فوق فقط 70 % تا 60 % در قوس الكتريك مشاهده گرديده كه صرف ذوب كردن و عمل جوشكاري شده و بقيه آن يعني 30 % تا 40 % بصورت تلفات گرمائي به محيط اطراف منتشر مي گردد. يكي از متداول ترين روشهاي اتصال قطعات كار مي باشد، ايجاد قوس الكتريكي عبارت از جريان مداوم الكترون بين دو الكترود و يا الكترود و يا الكترود و كار بوده كه در نتيجه آن حرارت توليد مي شود. دماي حاصله از قوس الكتريكي بنوع الكترودهاي آن نيز وابسته است بطوريكه در قوس الكتريكي با الكترودهاي ذغالي تا 3200 درجه سانتيگراد در كاتد و تا 3900 در آند حرارت وجود دارد.

در قوس الكتريكي گرما و انرژي نوراني در مكانهاي مختلف يكسان نبوده بطوريكه تقريباً 43 % از حرارت درآند و تقريباً 36 % در كاتد و 21 % بقيه بصورت قوس ظاهر مي شود. بايد توجه داشت كه براي برقراري قوس الكتريك بين دو الكترود و يا كار و الكترود وجود هوا و يا يك گاز هادي ضروري است. دماي حاصله در آندو كاتد براي الكترودهاي فلزي حدوداً 2400 درجه سانتيگراد تا 2600 درجه تخمين زده شده است. جوشكاري فلزات رنگين با گاز استيلن يا كاربيت (يا فلزات غير آهني). عمليات بعد از جوشكاري فولادهاي زنگ نزن و ضد اسيد كرم نيكلي. انواع الكترود براي جوشكاري در تمام حالات مخصوصاً سربالا.

روش هاي جوشكاري فلزات رنگين با گاز استيلن

فلزات غير آهني يا فلزات رنگي به فلزاتي گفته مي شود كه فاقد آهن و يا آلياژهاي آن باشند مانند مس – برنج – برنز- آلومينيوم- منگنز- روي و سرب تمام فلزات رنگين را با كمي دقت و مهارت و آشنائي با اصول جوشكاري مي توان جوش داد و براي جوشكاري اين نوع فلزات بايستي خواص فلز را در نظر گرفت. الكترودهاي جوشكاري مس بيشتر از آلياژ مس و قلع و فسفر ساخته شده اند و گاهي نيز از الكترودهاي كه داراي فسفر- برنز- سيلكان يا آلومينيوم هستند استفاده مي كنند چون انبساط مس در اثر گرم شدن زياد است فاصله درز جوش را در هر 30 سانتيمتر در حدود 2 تا 3 سانتيمتر زيادتر در نظر مي گيرند. بهتر است مس را قبل از جوشكاري گرم نمائيم و با سيم جوشكاري مخصوص جوش داد براي جوشكاري صفحه 5 ميليمتري سيم جوش 4 ميليمتري كافي است و از وسط ورق شروع به جوشكاري مي نمائيم و وقتي فلز هنوز گرم است روي آن چكش كاري مي شود تا استحكام درز جوش زياد شود.

بهترين طريقه براي جوشكاري مس جوشكاري با اكسيژن است (جوش اكسيژن = اتوگن= استيلن= كاربيد اصطلاحات مختلف متداول مي باشند) ضمنا مي توان جوشكاري مس را با قوس الكتريك يا جوش برق نيز انجام داد. خمير روانساز مس معمولا در حرارت 700 تا 1000 درجه ذوب مي شود و به صورت تفاله (گل جوش) سبكي روي كار قرار مي گيرد و از تنه كار به علت كف كردن در روي كار نبايد استفاده شود. در جوشكاري سرب احتياج به گرد مخصوص نيست ولي بايد قطعات كار را قبل از جوشكاري كاملا صيقلي نموده سيم جوش سرب بايد كاملا خالص باشد چون سرب مذاب بسيار سيال مي باشد. مس را به وسيله شعله خنثي جوش دهيم تا توليد اكسيد مس نكند چون ضريب هدايت حرارت مس زياد است بايد پستانك جوشكاري مشعل 1 تا 2 نمره بيشتر از فولاد انتخاب شود.

ورقه هاي مس را مانند ورقه هاي آهني براي جوشكاري آماده مي كنند يعني سطح بالائي را تميز نموده و از كثافات و روغن پاك نموده و در صورت لزوم سوهان مي زنند. قطعات چدني را بايد پس از جوشكاري در محفظه يا جعبه اي پر شن يا گرد آسپست قرار داد تا بتدريج خنك شود و سبب شكنندگي و ترك و سخت شدن چدن نگردد. بهتر است هميشه با قطب مستقيم جوشكاري را انجام داد (با جريان مستقيم و الكترود مثبت) زاويه الكترود نسبت به كار مانند جوشكاري فولاد است. قطعات چدني را قبل از شروع به جوش دادن حدود 210 تا 300 درجه سانتي گراد گرم كنيد و گرد جوشكاري مخصوص چدن به كار بريد تا بهتر به هم بجوشد. برنج مهمترين آلياژ مس است و از مس و روي و گاهي قلع و مقداري سرب تشكيل مي شود، اين فلز در مقابل زنگ زدگي و پوسيدگي مقاوم است.

 

با انواع جوشكاري مدرن آشنا شويم | رايمون آسانسور | Raymon

مسلم است اگر نقصي در سيم‌كشي وسائل برقي كه براي جوشكاري با برق بكار مي‌روند، وجود داشته باشد يا جوشكار نكات ايمني لازم مربوط به برق را مراعات ننمايد، خطر برق‌گرفتگي براي او وجود خواهد داشت و چنانچه جوشكار در ارتفاع مشغول جوشكاري باشد، مخاطرات حاصله از سقوط و در نتيجه شوك – ضربه الكتريكي نيز بر ضايعات حاصل از برق‌گرفتگي افزوده خواهد شد. 0، فرايند جوشكاري القايي (IW) نمونه اي از فرايندهاي جوشكاري حالت جامد با منبع انرژي الكتريكي، فرايند جوشكاري انفجاري (EXW) مثالي از اين فرايندها با منبع انرژي شيميايي و فرايند جوشكاري اصطكاكي (FRW) نمونه اي از اين فرايندها با منبع انرژي مكانيكي مي باشد.

هنگامي كه برق‌گرفتگي، ايجاد شوك نمايد و شخص در ارتفاع مشغول كار است، خطر سقوط و افتادن از ارتفاع روي زمين و روي وسايل و ماشين و غيره، باعث پيدا شدن جراحات شديد شده، وضع مصدوم را وخيم خواهد ساخت. جوشكاري فرايندي است خاص كه توسط آن دو فلز همجنس يا غيرهمجنس، با استفاده از فلز مصرفي يا بدون آن و با استفاده از ذوب يا بدون آن به صورت موضعي در هم آميخته و به شكل دائم به يكديگر متصل مي شوند. 0 فرايند جوشكاري قوس الكتريكي با الكترود روكش دار (SMAW) نمونه اي از فرايندهاي جوشكاري ذوبي با منبع انرژي الكتريكي و فرايند جوشكاري با گاز (OAW) مثالي از اين فرايندها با منبع انرژي شيميايي است.

فرايندهاي جوشكاري حالت جامد(Solid State Welding)، شامل فرايندهايي است كه اتصال فلزات پايه از طريق ايجاد حرارت در آنها تا سطح خميري شدن و يا به روش هاي ديگر مانند فشار صورت مي‌گيرد. انتخاب افراد و جوانان در هر سن و مدارج تحصيلي و كارخانه‌اي، با داشتن قدرت تحمل كار با آتش، قدرت تحمل خطرات و آموزش تخصصي به اين جوانان بسيار مشكل است. اين گروه از فرآيندها نه تنها جهت اتصال فلزات بلكه براي پلاستيك ها و سراميك ها نيز كاربرد داشته و گاه تحت عنوان جوشكاري امتزاجي نيز شناخته مي شود. نشانه‌هاي حاد و فوري برق‌گرفتگي از مور مور شدن و يا شوك خفيف تا شوك شديد و قطع تنفس و متزلزل شدن ضربان قلب و عاقبت به مرگ منجر مي‌شود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۴۹:۵۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

دانشگاه صنعتي شريف - دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف

تحصيلات تكميلي دانشگاه صنعتي شريف

◘ معاونت تحصيلات تكميلي دانشكده: دكتر حامد مرادي. جستجو :    دانشگاه صنعتي شريف تحصيلات تكميلي    ◘ دانشگاه صنعتي شريف > تحصيلات تكميلي >  دانشكده ها > دانشكده مهندسي مكانيك.    صفحه اصلي | اطلاعات | تماس با ما | برنامه ها | سوالات متداول |  English .

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۴۲:۱۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

خط و تقسيم پاره خط - پاره خط و تقسيم پاره خط

محمدعباسي

بطور مثال اگر پاره خطي مي خواهد به 7قسمت مساوي تقسيم شود تعدا د6واحد را از ابتدا وانتهاي پاره خط عمود به بالاوپائين مي كنيم وسپس اولين قسمت را به انهايي ترين خط عمود شده وصل نموده ودرنهايت پاره خط به اندازه هاي مساوي تبديل شده است. از انتهاي پاره خط به همان اندازه عمود كرده به بالا وبراي تقسيم به چندتا تعداد خط هاي عمود شده مي بايست يكي كمتر از تقسيم پاره خط باشد. براي تقسيم يك خط به 2 قسمت مساوي ويا چندقسمت مساوي ابتدا به يك اندازه دلخواه از ابتداي پاره خط به سمت پائين عمودكرده وبه همان اندازه.

چطور ميشه يك خط به تعداد مساوي تقسيم كنيم-دستور DIVIDE در اتوكد

شايد در پروژه هاي به مواردي برخورديد كه نياز هست در سريع ترين زمان ممكن يك پاره خط به تعداد مساوي تقسيم كنيد كه به صورت عادي شما بايد اندازه كلي بدست بياوريد و از ماشين حساب تعداد رو به طول تقسيم كرده و در نهايت بصورت دستي اندازه زده و الي …. همانطور كه ما عاشقانه شما را دوست داريم ،و براي جمع اوري اطلاعات از وقت خود ميگذرانيم از كاربران عزيز توقع داريم كه براي ما كامنت هاي از جنس هاي انتقاد پيشنهاد راهنمايي و… با ما در ميان بگدارن. عشق هاي من، ديدايد كه چقدر وقت تلف ميشه اما نرم افزار اتوكد با دستور فوق العاد DIVIDE اسون كرده. مثلا طول خط من ۱۰ متر هست و عدد ۵ وارد كردم كه خط من رو ۵ قسمت مساوي طول خط من.

در مرحله بعدي با پيغام Enter the number of segments or بايد عدد مورد نظر خودتون وارد كنيد. در مرحله بعدي با پيغام select object to divad  پاره خط مورد نظر رو انتخاب كرده. »   فراموش نكنيد! بخش پشتيباني معمار آنلاينـ ، در همه ساعات همراه شماست. انجام كليه پروژهاي معماري+ پشتيباني » با ايدي زير در تماس باشيد. » درصورت بروز هر مشكل اعلام كنيد با شما تماس خواهيم گرفت.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۳۳:۲۷ توسط:ستار يكتا موضوع:

بني هاشم در كربلا - مردان اسير از غير بني هاشم در كربلا

زنان، فرزندان و شهداي كربلا

همچنين َدر ركاب سيدالشهدا (ع) 15 غلام شهيد شدند كه اين افراد عبارت بودند از 'نصر' و 'سعد' از غلامان امام علي(ع)، 'منجح' غلام امام مجتبي(ع)، 'اسلم' و 'قارب' غلامان امام حسين(ع)، 'حرث' غلام حمزه، 'جون' غلام ابوذر غفاري، 'رافع' غلام مسلم ازدي، 'سعد' غلام عمر صيداوي، 'سالم' غلام بني المدينه، 'سالم' غلام عبدي، 'شوذب' غلام شاكر، 'شيب' غلام حرث جابري، 'واضح' غلامِ حرث سلماني. برخي زناني كه در كربلا حضور داشتند از دختران حضرت علي (ع) به نام هاي 'زينب'، 'ام كلثوم'، 'فاطمه'، 'صفيه'، 'رقه' و 'ام هاني' بودند و 'فاطمه' و 'سكينه' نيز دختران سيدالشهدا(ع) از حاضران در كربلا بودند و بقيه زن ها به نام هاي 'رباب'، 'عاتكه'، مادر 'محسن بن حسن'، دختر 'مسلم بن عقيل'، 'فضه نوبيه'، كنيز خاص امام حسين(ع) و مادر 'وهب بن عبدالله' در روز عاشورا در كربلا بودند.

شهداي كربلا از اولاد 'ابي طالب' كه نام آنها در زيارت 'ناحيه' آمده، 17 نفر و از اولاد ابي طالب كه نام آنها در زيارت 'ناحيه' نيامده، 13 نفر است كه سه كودك نيز از بني هاشم شهيد شدند و از ميان اين 33 نفر، 10 نفر از فرزندان اميرالمومنين(ع)، چهار نفر از فرزندان امام حسن(ع)، سه نفر از فرزندان سيدالشهدا(ع)، 12 نفر از فرزندان عقيل و چهار نفر نيز از فرزندان جعفر بودند. اسامي اين مادران عبارت است از:‌ 'رباب' مادر 'علي اصغر(ع)'، حضرت زينب(س) مادر 'محمد' و 'عون'، 'رمله' مادر قاسم بن حسن، 'بنت شليل جيليه' مادر عبدالله بن حسن، 'رقيه' دختر اميرالمومنين (ع) و مادر 'عبدالله بن مسلم' و مادران 'محمدبن ابي سعيدبن عقيل'، 'عمروبن جناده'، 'عبداللّه بن وهب كلبي' بنا به روايتي كه ثابت نيست 'ليلا' مادر علي اكبر(ع).

در روز عاشورا 'علي اكبر(ع)'، 'عباس(ع)' و 'عبدالرحمن بن عمير' را قطعه قطعه كردند و سر سه شهيد را به جانب امام حسين (ع) انداختند كه اين سه نفر عبارتند بودند از: 'عبدالله بن عمير كلبي'، 'عمرو بن جناده' و 'عابس بن ابي شبيب شاكري'. پنج نفر از زنان خيام حسيني كه به طرف دشمن بيرون آمده و حمله يا اعتراض كردند عبارتند بودند از: كنيز 'مسلم بن عوسجه'، 'ام وهب' زن 'عبدالله كلبي'، مادر عبدالله كلبي، زينب كبري(س) و مادر عمرو بن جناده بودند. چهار نفر از ياران امام حسين (ع) نيز در كربلا پس از شهادت آن حضرت به شهادت رسيدند كه اينان 'سعد بن حرث' و برادرش 'ابوالحتوف'، 'سويد بن ابي مطاع' (كه مجروح بود) و 'محمد بن ابي سعيدبن عقيل' بودند.

 

بيوگرافي كامل شهداي كربلا

افراد زيادي از محققان اهل سنت با اسناد تاريخي، گفته‎اند كه اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) دختري به نام “ام كلثوم(عليها سلام)” داشته است و خليفه دوم ايشان را از حضرت علي(عليه السلام) خواستگاري نيز كرد ولي حضرت قبول نكردند؛ از جمله: «انصاب الاشراف؛ بلاذري»، «البدء و التاريخ؛ مقدسي»، «تاريخ الائمه؛ ابن ابي التلج»، «الموطأ؛ مالك»، «السنن؛ بيهقي»، «سير اعلام النبلا؛ ذهبي»، «الذريه الطاهره؛ دولابي»، «دلايل الامامه؛ طبري»، «مناقب آل ابيطالب؛ ابن شهراشوب»، «معارف؛ ابن قطيبه»، «كفايه الطالب؛ گنجي شافعي». شب زفاف فاطمه بنت حزام به درب خانه علي(سلام الله عليه) رسيد گفت: «سادتي انا هنا خادمه عندكم جئت لخدمتكم، فهل تقبلوني بهذا الشرط… و الا فاني راجعه الي داري» براي ورود شرطي دارم اگر آقازاده ها قبول كنند وارد مي شوم و الا به خانه پدرم بازمي گردم و آن شرط اين است كه من خدمتكار شما باشم؛ پس امام حسن و امام حسين و زينب (عليهم السلام) به ايشان خوش آمد گفتند و فرمودند: «انت عزيزه و كريمه و هذا بيتك»؛ شما عزيز و بزرگوار هستيد و اين خانه هم متعلق به شماست.

«و كان العباس رجلا و سيما جميلا ير كب الفرس و رجلاه يخطان فى الاءرض و كان يقال له قمر بنى هاشم و كان لواء الحسين عليه السلام معه» يعني عباس (عليه السلام) مردي زيبا، تنومند و آراسته بود كه هر گاه بر اسب تناوري سوار مي شد پاهايش به زمين مي رسيد و به او قمر بني هاشم مي گفتند و پرچم سپاه امام حسين(عليه السلام) به دست با كفايت او بود. به گزارش خبرنگارفضاي مجازي بقاع نيوز، اين متن در ۸ بخش تنظيم شده است: شهداي خاندان امام حسين، شهداي خاندان امام علي، شهداي خاندان امام حسن (عليهم السلام)، شهداي خاندان جعفربن ابي طالب، خاندان مسلم بن عقل، شهدا از سفيران امام حسين، ياران از غير بني هاشم، و بالاخره زنان هاشمي و زنده كنندگان خون شهداي كربلا.

عبدالله ابن عقيل(عليه السلام): عبدالله بن عقيل كه به «عبدالله اكبر» ملقب بود، روز عاشورا در سپاه امام حسين(عليه السلام) به ميدان رفت و با سپاهيان عمر سعد مبارزه كرد، و سرانجام به دست «عثمان بن خالد» و مردي از قبيله همدان به شهادت رسيد. و از آسمان ندا آمد كه «دعه يا حسين فان له مرضعه في الجنه» يعني او را رها كن كه براي او دايه اي است كه هم اكنون به او شير مي دهد و اين تنها جائي است كه خداوند با امام (عليه السلام) سخن گفته و دلداري داده است كه نشان از سنگيني فاجعه دارد. «ابن سعد» هم در كتاب “طبقات” جلد سوم صفحه ۱۸۳ و «ابن هشام» در كتاب “السيره النبويه” جلد سوم صفحه ۷۹۱ و “تاريخ طبري” جلد سوم صفحه ۲۶۹ آورده‎اند كه خليفه دوم ۱۴ همسر داشته است كه يكي از آنها «ام كلثوم بنت جرول خذاعي» بود.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۴:۴۲ توسط:ستار يكتا موضوع:

تركيبات آلي فلزي - جفت شدن آلكيل هاليدها با تركيبات آلي فلزي

دانلود رايگان مقاله در مورد شيمي آلي

پنت هگز هپت لكت نون دك متان اتان پرويان بوتان ايزومري در آلكان ها : ايزومريدرآلكانها از تركيب بوتان شروع مي شود ,در قديم براي نامگذاري ايزومرها از پيشوند و پسوندهايي نظير نرمال , ايزووانئو استفاده مي شد ولي باتوجه به اينكه باافزايش تعداد كربن ها تعداد ايزومرها به صورت تصاعدي افزايش مي يابد نمي توان براي نامگذاري همه آنها پيشوند و يا پسوند استفاده كرد بدين ترتيب براي نامگذاري تركيبات آلي از قاعده اي به نام قاعده آيوپاك استفاده ميشود كه درمورد آلكان ها به صورت زيراست. متان: متان با فرمول ساده ترين تركيب آلي و سرگروه آلكان ها مي باشد اين تركيب ساختماني چهار وجهي دارد و هيبريداسيون كربن در آن مي باشد ازان جايي كه متان داراي شكلي متقارن است تركيبي غير قطبي بوده و داراي نقطه ذوب و جوش پاييني است ( نقطه ذوب و نقطه جوش است ) بدين ترتيب متان درشرايط طبيعي به صورت گاز است و خيلي به سختي به مايع تبديل مي شود , همچنين اين تركيب در حلال هاي قطبي نظير آب نا محلول است در حالي كه درحلال هاي غير قطبي و آلي بخوبي حل مي شود.

انواع ايزومرها : ايزومرها به طور كلي به دو دسته ايزومرهاي ساختماني و ايزومرهاي فضايي تقسيم مي شوند : 1-ايزومرهاي ساختماني : ايزومرهايي كه داراي فرمول بسته يكسان و فرمول باز متفاوت هستند ايزومرهاي ساختماني ناميده ميشوند اين ايزومرها خود به دو دسته تقسيم مي شوند : الف ) ايزومرهاي اسكلتي : به نوعي از ايزومرهاي ساختماني گفته مي شود كه تفاوت آنها در زنجيز كربني ( اسكلت كربني آن ها مي باشد ) مانند بوتان نرمال. 2- تركيبات اكسيژن دار :الكل ها و اترها – آلوهيدوكتون ها – اسيدها و استرها 3- تركيبات نيتروژن دار : ( آمين ها ) 4- تركيبات هالوژن دار : آلكيل هاليدها 5- تركيبات گوگرد دار 6- تركيبات فسفر دار نحوه بدست آوردن فرمول تجربي : براي بدست آوردن فرمول تجربي يك تركيب آلي مجهول ابتدا جرم ان رابه دقت اندازه گيري مي كنيم سپس آن را در مجاورت اكسيرژن كافي مي سوزانيم و جرم به دست امده را تعيين مي كنيم.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۴ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۱۷:۳۸ توسط:ستار يكتا موضوع:

نظريه ماركسيستي - انقلاب اسلامي - نظريه ماركسيستي

نظريه هاي انقلاب و انقلاب اسلامي

اين سخن ماركس كه تاريخ را واقعيتهاي مادي پديد ميآورد نه انديشهها، در عدم درك صحيح وي از عامل انسان و بيتوجهياش به عناصر اصلي حيات فردي و اجتماعي بشر مانند انديشه، اراده، اختيار و حافظه ريشه دارد; بهعبارت ديگر، چگونه ميتوان براي عواملي چنين پراهميت نقشي قائل نبود؟! در واقع، تاريخ را انديشهها ميسازند و حتي شرايط مادي وقتي در تحولات انقلابي نقش مهم ايفا ميكنند كه گروههاي اجتماعي شرايط موجود را بيعدالتي دانسته، آن را با انديشهها و آرمانهاي خود متعارض بيابند. اينان به پيروي از ماركس چنان باور دارند كه هر كشور پس از دوره فئودالي ابتدا يك انقلاب بورژوا ـ دمكراتيك را تجربه ميكند و سپس با تكامل ابزار توليد، پس از مدتي نسبتاً طولاني شاهد انقلاب سوسياليستي خواهد بود.

سپس لنين، در آغاز قرن 20، براي نجات ماركسيسم دست بهكارشد و تجديد نظرهايي در انديشه ماركس پديد آورد; ولي آراي وي نيز به همان سرنوشت دچار شد و در پايان قرن فوق، ماركسيسم در انديشه و عمل شكست را پذيرفت. گروهي انقلاب اسلامي را انقلاب ندانسته، قيام، حركت و رخداد ميخوانند; زيرا اگر آن را انقلاب بنامند، مجبورند در مورد آن تحليل اقتصادي و طبقاتي ـ كه به روشني با آن ناسازگار است ـ ارائه دهند. از سوي ديگر، هيچ محقق منصفي نميتواند اين حقيقت را انكار كند كه امام خميني(ره) ـ رهبر انقلاب اسلامي ـ آنچه را وظيفه ديني خود ميدانست عمل ميكرد و اقداماتش در اختيار اين يا آن گروه نبود.

اين نظريه كه پايه تحليلهاي ماركسيستي درباره انقلاب اسلامي قرار گرفته، بر تحليل طبقاتي انقلاب و تأكيد بر نقش مسلط عامل اقتصاد مبتني است. اين گروه به ماهيت مذهبي انقلاب اسلامي، عقيده و ويژگيهاي رهبري آن ـ كه آشكارا با سخن فوق در تعارض است ـ توجه نميكند. ماركس، براساس نظريه خود، انتظار داشت انقلاب سوسياليسي در كشورهاي پيشرفته سرمايهداري رخ دهد، اما چنين نشد. نگاهي به حوادث دوران انقلاب از جمله بيتوجهي مردم بهشعارهاي گروههاي غيرمذهبي گوياي ماهيت اين انقلاب است. تقسيم ميكند و پس از بيان اينكه: تاريخ را واقعيتهاي مادي پديد ميآورد نه انديشهها، وارد بحث انقلاب ميشود.

 

درس دوم: تئوري‌هاي انقلاب

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُون ؛(2) خدا به كساني از شما كه ايمان آورده، كارهاي شايسته كرده‏اند، وعده داده است كه حتما آنان را در اين ســرزمين جــانشين [خـــود] قرار دهــد، هــمان‌گونه كه كســـاني را كــه پيش از. اين نظريات نيز با چالش‌هاي مختلفي مواجه شده است و عمدهٔ اشكال اين طيف از نظريات اين است كه در تحليل نهايي خود به مسألهٔ دگرگوني اجتماعي و يا انقلاب نمي‌پردازند؛ بلكه توجه خود را به علل و عوامل بروز خشونت از سوي توده‌ها در مقابل نخبگان سياسي متمركز ساخته‌اند و اين مسأله با بررسي علل و عوامل بروز يك انقلاب يك‌سان نخواهد بود.

مطالعاتي كه شخصيت رهبر يا نخبهٔ جامعه را زير ذره‌بين خود قرار مي‌دهد؛ در اين نوع مطالعات بيشتر به سابقهٔ افراد اشاره مي‌شود و از آن‌جا كه غالب اين مطالعات توسط حاميان آن اشخاص انجام مي‌شود، گاهي نوشته‌هاي آن‌ها پر از اغراق و دروغ است و چه بسا تا حد افسانه نيز افرادي مورد اشاره قرار مي‌گيرند. البته ذكر اين نكته نيز اهميت دارد كه در آثار حكماي يونان باستان، واژهٔ «انقلاب»، با مفهوم اصطلاحي كنوني آن، كاملاً به يك معنا نيست و تفاوت‌هايي در اين زمينه وجود دارد و به‌همين‌ خاطر بسياري از كتب، كه متكفل بيان نظريات انقلاب گرديده‌اند، اين نظريات را در قالب نظريات انقلاب مطرح نساخته‌اند.

اما در ارزيابي نظريه مذكور بايد گفت كه اولاً اجتناب‌پذير بودن انقلاب، كه اساس نظريهٔ اين دسته از انديشمندان را تشكيل مي‌دهد، با ديگر بخش‌هاي اين نظريه همخواني ندارد؛ چراكه در بخشي ديگر از اين نظريه بر ضروري بودن انقلاب و اجتناب‌ناپذير بودن آن در صورت فراهم بودن شرايط تأكيد شده است. اين تئوري‌ها تلاش مي‌كنند تا وقايع مختلف انقلاب را تفسير كنند، براي پيدايش اين پديده، عللي را شناسايي نمايند، و در نهايت حركت‌هاي اجتماعي بعدي از جمله انقلاب را پيش‌بيني كنند؛ به عبارت ديگر، نظريه‌هاي انقلاب، متكفل بيان علل موجده، فرآيند و روند انقلاب است. (1) او وجود شكاف در ميان اعضاي طبقهٔ حاكم را سبب تبدل حكومت‌ها دانسته، معتقد است كه مدينهٔ فاضله در اثر عدم تعليم و تربيت صحيح به حكومت «تيمارشي» تبديل خواهد شد و در صورت افزون‌يافتن جاه‎طلبي در اين نوع حكومت، حكومتي ديگر به نام «اليگارشي» جايگزين آن خواهد شد.

 

نظريه هاي ناتوان

بُعد بيداركنندگي و آگاهي‌بخشي انقلاب اسلامي (كشورهاي خليج)، تقويت اسلام‌گرايان، ايجاد نفرت عمومي نسبت به اسرائيل كه در مخالفت علني با پيمان كمپ‌ ديويد تبلور يافت، جا افتادن ايده ضرورت تغيير در سازمان سياسي مصر، الهام‌گيري از انقلاب ايران و ستايش مستمر آن (مصر)، معمول شدن اصلاحات اسلامي به دستور معمر قذافي (ليبي)، جسارت يافتن در بيان خواسته‌هاي اسلامي، مخالفت با اسلام‌زدايي و تقويت گروه‌هاي اسلامي از جمله جامعه حفظ قرآن كريم (تونس)، تأسيس «جبهه آزادي‌بخش مسلمان بحرين» در پي تبليغ آقاي مدرسي (بحرين)، پذيرش رهبري روحاني ايران، استفاده از تصاوير حضرت امام ــ كه نماد و مظهر انقلاب ديني ما در خارج از كشور است ــ در نشريات، منازل و اماكن عمومي متعلق به حزب‌الله و قرار گرفتن اصول و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي ايران در جايگاه استراتژي حزب‌الله (لبنان)، تشكيل اتحاد هشت‏گانه احزاب تشيع در برابر اتحاد هفت‌گانه احزاب سنّي، ايجاد و تشديد روحيه مقاومت ديني آن‌ها در برابر شوروي و ايجاد فضاي امن و بي‌مخاطره براي مجاهدان و خانواده‌هاي آن‌ها در ايران (افغانستان)، رشد نهاد،‌ انجمن‌ها و مدارس اسلامي، رشد تقاضاها و درخواست‌هاي متناسب با فرهنگ ايراني، نهادينه شدن رسمي آموزش‌هاي اسلامي، تقاضاي برچيده شدن مرز رسمي ميان ايران و آذربايجان شوروي و.

به‌رغم اين، جريان رقيب (اعم از سياستمداران، نويسندگان و نظريه‌پردازان غرب و شرق)، نه تنها نتوانست تحقق آن را پيش‌بيني كند كه برعكس، حتي تا چند ماه قبل از پيروزي كامل انقلاب اسلامي، كسي همچون كارتر ــ رئيس‌جمهور وقت امريكا ــ با همه اطلاعاتي كه از كانال‌هاي مختلف در اختيار وي گذاشته مي‌شد، در غفلتي بسيار آشكار، وضعيت ايران را به «جزيره ثبات» تشبيه كرد! اما چيزي نگذشت كه اين جزيره ثبات، طوفان‌زده شد و يكي پس از ديگري، كاخ‌هاي ظلم و استبداد را در هم كوبيد و واقعيتي غير از نظام 2500‌ساله شاهنشاهي را به ساحت ميهماني خود دعوت كرد. از همين روست كه وي به هنگام مقايسه دو نهضت سيد جمال و امام‌خميني تصريح ‌كرده است كه «هر دو حركت را مي‌توان بيشتر يك عكس‌العمل سياسي، و نه روحاني، بر ضد امپرياليسم غرب دانست»،[15] همچنين، تلاش كرده است دايره حس ضد امپرياليستي را چنان گسترده سازد كه احياناً بتواند حضور نيروهاي غيرمذهبي در بعضي از نهضت‌ها و انقلاب‌ها را هم توجيه و تبيين كند: «ماهيت اسلامي واكنش‌هاي اخير حتي توسط بسياري از رهبران غيرمذهبي را بعضاً مي‌‌توان به واسطه همراهي سلطه غرب با استثمار فرهنگي غربي و حكومت پهلوي با گرايش‌هاي غير مذهبي تفسير كرد.

 

نگرشي به نظريه هاي انقلاب و نقد و ارزيابي آنها

البته به نظر وي، موقعي كه در اثر نوسازي شديد (اصلاحات اراضي، روند صنعتي كردن،‌مهاجرت گسترده به شهرها، توسعه نظام آموزش و پرورش جديد، حملة شاه عليه ابعاد سنتي بازار مثل مداخله در تجارت و كنترل بر بازار، كنار نهادن روحانيون از فعاليتهاي مربوط به تعليم و تربيت و قضاوت و غيره) يأس و از خود بيگانگي اجتماعي پديد آمد و حكومت آسيب­پذير شد، در آن موقع انقلاب ايران توسط مجموعه­اي از شكل‌هاي فرهنگي و سازماني ريشه‌دار و تاريخي (اسلام شيعه و اسطورة بنيادين تشيع - شهادت امام حسين (ع) - مراسم اسلامي، شبكة مساجد و روحانيت و غيره) به گونة هشيارانه‌اي ساخته شد. نكته مهمي كه در نوشته­هاي ماركس مورد تاكيد قرار گرفته، تقسيم امور اجتماعي به «زيربناي» اقتصادي و «روبناي» حقوقي، سياسي، اخلاقي و غيره است و اين كه تاريخ را «واقعيت­هاي مادي» پديد مي­آورند نه انديشه­ها، اين سخن ماركس ناشي از بي­توجهي او به عناصري از حيات فردي و اجتماعي است ك باعث تمايز انسان از ساير موجودات مي­شود، يعني تفكر و انديشه، اراده، اختيار، حافظه و غيره، اين عناصر كه انسان بدون آنها با ديگر موجودات يكسان مي­شود، در تحولات اجتماعي و تاريخي كه در واقع افعال انسانها هستند، نقش كليدي دارند.

وقوع انقلاب اسلامي در پايان دهه 1970، نظريه اسكاچپول در كتاب دولتها و انقلاب‌هاي اجتماعي را زير سؤال برد، به گونه‌اي كه وي در سال 1982 در مقاله‌اي تحت عنوان «دولت تحصيلدار و اسلام شيعه در انقلاب ايران» اين گفته خود در كتابش را كه «انقلاب‌ها ساخته نمي‌شوند بلكه به وجود مي‌آيند» در مورد انقلاب ايران رد نمود و با دست كشيدن از ديد كاملاً ساختاري خود نوشت كه: اگر در دنيا يك انقلاب باشد كه توسط يك حركت انقلابي آگاهانه ساخته شده است، آن انقلاب، انقلاب ايران است و بدين گونه نقش عناصر آرمان و رهبري را مورد تأكيد قرار داد. در پايان و در ارزيابي مقاله تدا اسكاچپول مي­توان گفت كه هر چند او خود مطالب كتابش را براي تحليل انقلاب اسلامي نارسا مي­داند كه اين نكته دوستي است،‌ ولي در مقاله‌اش اصالت را به نتايج ناشي از نوسازي داده و به موضوعات مهمي هم چون اقدامات ضد فرهنگي و ضدمذهبي رژيم پهلوي و وابستگي‌اش به بلوك غرب به ويژه آمريكا و رابطة حسنة آن با اسرائيل - يعني موضوعاتي كه همواره مورد حملة گروه‌هاي مذهبي قرار مي­گرفت - و تلاش‌هاي روحانيت انقلابي به ويژه امام خميني (ره) و گروه‌هاي مسلمان در زمينة بازگشت به خويشتن و غيره اشاره نكرده است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۰۷:۲۴ توسط:ستار يكتا موضوع:

مشاغل دانشگاهي - مشاغل دانشگاهي رشته انساني

پردرآمدترين رشته‌هاي شاخه علوم انساني در ايران كدام است؟

مائده كمالي در گفت‌وگو با خبرنگار ايمنا، اظهار كرد: شركت كنندگان گروه آزمايش انساني به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ گروه نخست از همان ابتدا با هدف تحصيل در دانشگاه فرهنگيان وارد رشته انساني شده‌اند و دسته دوم متقاضياني هستند كه با هدف حضور در رشته‌هايي مثل روانشناسي، حقوق و مشاوره وارد اين رشته شده‌اند. وي افزود: افرادي كه ادامه تحصيل در رشته‌هايي مثل روانشناسي و حقوق را انتخاب مي‌كنند در صورتي كه سطح علمي بالايي داشته باشند به كسب درآمد خوبي در آينده خواهند رسيد، اما رسيدن به اين درآمد بالا زمان‌بر خواهد بود. در صورتي كه متقاضي اين گروه آزمايشي هدفي بلند مدت را در سر مي‌پروراند بايد خود را براي ورود به رشته‌هايي مثل اقتصاد، حقوق بين‌الملل و جامعه‌شناسي آماده كند.

اين مشاور تحصيلي، ادامه داد: دانشگاه فرهنگيان به دليل داشتن استخدام تضميني و پرداخت حقوق به پذيرفته شدگان از همان بدو ورود يكي از گزينه‌هاي پرطرفدار است. وي در رابطه با علاقه شركت كنندگان گروه آزمايشي علوم انساني، گفت: عمده شركت كنندگان گروه آزمايشي انساني به پذيرفته شدن دانشگاه فرهنگيان فكر مي‌كنند. پذيرش در دانشگاه فرهنگيان باعث مي‌شود تا متقاضي به كسب درآمد نزديك‌تر شود، اما سطح درآمد افزايش زيادي ندارد. رشته‌هاي انساني مانند حقوق و روانشناسي رشته شناور است كه پذيرش در اين رشته‌ها سخت است. افراد با تراز رتبه شش هزار و ۵۰۰ به بالا مي‌توانند اين دانشگاه را انتخاب كنند.

 

معرفي شغل هاي رشته انساني و نكاتي كه به آينده شغلي شما كمك خواهند كرد

حتي گاهي (بخوانيد اكثر اوقات!) ممكن است تجربه‌اي كه به‌دست‌مي‌آوريم چندان باب ميلمان نباشد؛ مثل خيلي از بچه‌هايي كه رشته تجربي خواندند ولي در ادامه فهميدند به هنر علاقه داشتند يا رياضي خواندند و متوجه شدند به رشته علوم انساني علاقه‌مند بودند. بيشتر مطالبي كه به صورت آنلاين مي‌خوانيد، صفحات وبي كه براي شما خبرنامه‌هاي رايگان مي‌فرستند و حتي ايميل‌هايي كه پس از ثبت‌نام دريافت مي‌كنيد، همگي نوشته‌هاي تبليغاتي يا كپي‌رايتينگ محسوب مي‌شوند. متاسفانه با گسترش استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي بسياري از “نامتخصصان” اقدام به ارائه مشاوره‌هاي تخصصي در زمينه‌هاي مختلف مي‌كنند كه اين امر بسيار غيراخلاقي، زيان‌بار و خسارت‌آفرين خواهد بود.

مشاوره شايد به ظاهر فعاليتي آسان باشد، اما به‌ هيچ‌وجه اين‌طور نيست و نيازمند دانش تخصصي مي‌باشد و تنها دليلي كه باعث مي‌شود شغل مشاوره آسان شود، تسلط شخص مشاور به حوزه‌ي مورد مشاوره‌اش است. از آنجا كه شغل حسابداري در هر كشور قوانين خاص خود را دارد، حسابداران كار سختي براي مهاجرت در پيش رو دارند، زيرا بايد اطلاعات خود را مطابق با قوانين و دستورعمل‌هاي كشور مقصد بروز كنند. همچنين براي اختصاص بودجه و برآورد هزينه‌هاي كمپين تبليغاتي بايد با بخش مالي شركت هماهنگ باشند و در همين راستا بايد بهترين ايده‌هاي پول‌ساز را با كمترين بودجه ارائه دهند. ماهيت رشته‌ي اقتصاد به گونه‌اي است كه مي‌توانيد با استفاده از قدرت تحليل خود و كار با داده‌ها در دنياي داده‌محور امروزي در شغل‌هاي فوق‌العاده‌اي مشغول به كار شويد.

اگر با آن همراه نشويد و مدام خود را با يادگيري علوم جديد به‌روز نكنيد، حتي اگر در بهترين رشته‌ي كل دوران تاريخ بشر مدرك داشته باشيد، قادر نخواهيد بود شغل مناسبي بيابيد. از آنجا كه انتخاب شغل و انتخاب رشته هيچ‌گاه از هم جدا نبوده‌اند، در اين بخش به نكاتي در مورد انتخاب رشته مي‌پردازيم كه مي‌توانند بر مسير شغلي شما نيز تاثيرگذار باشند. او بايد بتواند داستاني جذاب در مورد مسئله‌اي كه روي آن كار مي‌كند تعريف كند و مهم‌تر از همه بايد بداند چطور محتوايي ايجاد كند كه مخاطب بخواهد آن را تا انتها دنبال كند. علاوه بر هدايت كارمندان، مديران پايين‌دست بايد با مديران ارشد در شركت ارتباط برقرار كنند تا اطمينان حاصل شود تيم، اهداف را دنبال كرده و دورنماي شركت را محقق مي‌سازد.

 

شغل هاي علوم انساني

كسي كه حقوق خونده كجا مي‌تونه كار كنه؟? شغل‌هاي مختلفي براي كسي كه حقوق خونده وجود داره، مثل وكالت، قضاوت، تصدي دفتر ازدواج و طلاق، دفتر اسناد رسمي، مشاور حقوقي بانك، شهرداري، وزارت‌خونه و… اما يادتون باشه بعضي از اين عنوان‌هاي شغلي امتحان ورودي و مصاحبه دارن و حسابي بايد سخت‌كوش باشي تا از پسش بربياي!. مثل آينده و بازار كار، سختي و آسوني، ميزان علاقه مندي ديگران به رشته، استعداد و توانايي هاي خودتون و… خلاصه هر چي كه در مورد رشته اى كه آينده ي شغلي شماست و براتون اهميت داره، مكتوب كنيد و سعي كنيد براي هر رشته به اون امتياز بدين تا بعدن يك برآيند نمره اي هم در مورد انتخاب رشته تون داشته باشين.

جالبه بدونيد رشته‌ي حقوق ارتباط نزديكي با روان‌شناسي، جامعه‌شناسي و يا حتي مردم‌شناسي داره! بنابراين شايد خيلي‌ها بتونن برن دانشگاه و ليسانس حقوق بگيرن، اما فقط آدم‌هايي كه واقعا عاشق اين رشته‌ن، دست از مطالعه برنمي‌دارن، و قدرت درك و استدلال بالايي دارن، مي‌تونن به مراحل بالاتر برسن!. 4️⃣ از الان سراغ وقت گرفتن و هزينه هاي الكي كردن براي انتخاب رشته نباشيد! وقتي رتبه ي شما بياد دو حالت بيشتر نداره: يا رتبه ي شما به رشته هايي كه ميخواين انتخاب كنين نزديكه كه با ١٥٠ انتخاب حتمن ميتونيد قبول شيد يا (خدايي نكرده) رتبه تون خوب نيست و احتمال قبولي شما خيلي كم ميشه.

يه سري توانايي هم بايد در درونت باشه! مثل چي: ?? جسارت حرف زدن و قانع كردن ديگران، ?? قدرت استدلال با دليل و مدرك، ?? فن بيان خوب، ?? حافظه‌ي قوي براي ايجاد ارتباط بين شواهد و استفاده‌ي درست از قوانين!. 3️⃣ دانشگاهاي خوب و معتبر همايش هايي براي معرفي رشته ها و تور دانشگاه گشتن برگزار مي كنن، حتمن توي اونها شركت كنيد چون اطلاعات خيلي خوبي به شما اضافه مي كنه و روي تصميم گيري منطقي تاثير داره. يه تحليل درست و به‌موقع كه بدونن سازمانشون چقدر بدهكاره؟ چقدر طلبكاره؟ چه دارايي‌هايي دارن؟ جريان نقدي در چه وضعيتي‌ايه و غيره! و خب همه‌ي اين‌ها به عهده‌ي يك عدد #حسابدار كاردرسته!.

 

پردرآمدترين رشته هاي انساني در ايران

آيا با توجه به ليست مشاغل رشته انساني از شغل هاي رشته انساني براي خانم ها مطلع هستيد؟ اصلاً مي دانيد پردرآمدترين شغل رشته انساني براي زنان و مردان چيست؟ با كسب شناختي دقيق تر و بهتر در رابطه با ليست مشاغل رشته انساني و همين طور شاخه هاي رشته علوم انساني از طريق يك مشاور تحصيلي مي توانيد پاسخ سؤالات مذكور را پيدا كنيد. كساني كه در پايه نهم به دهم رشته ادبيات و علوم انساني را انتخاب مي كنند براي اين كه در زمان انتخاب رشته دانشگاه دچار سردگمي نشوند و بدانند مي خواهند چه انتخابي داشته باشند، بهتر است قبل از كنكور راجع به رشته هاي دانشگاهي ادبيات و علوم انساني اطلاعاتي را كسب كنند و با رشته هاي دانشگاهي ادبيات و علوم انساني آشنا شوند.

در مورد درآمد و بازار كار اين رشته بايد عرض كنيم كه با وجود امكان فعاليت گسترده در اين شغل به عنوان مربي ورزش در باشگاه هاي ورزشي، وزارتخانه ها، مشاور در تهيه انواع لباس ها و وسايل ورزشي، مسئول و مربي ورزش و مربي يا كارشناس بدنسازي مشكل بيكاري و درآمد كم براي افراد وجود ندارد. روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در زندگي روزانه، اشتغال فارغ التحصيلان اين رشته را فراهم كرده است كه بتوانند در قالب شركت هاي توليد كننده قطعات، شركت هاي توليدي و خدماتي، شركت هاي توليد كننده نرم افزارها و هر شركتي كه نخواهد از اين غافله عقب بماند، فعاليت داشته باشند. در حال حاضر فارغ التحصيلان اين رشته مي توانند در مراكز دولتي مانند بيمارستان ها، مراكز توان بخشي يا حتي فدراسيون هاي ورزشي فعاليت داشته باشند يا بعد از گذراندن دروان طرح و بدست آوردن 6 سال سابقه كار در بيمارستان ها و… خود اقدام به تاسيس كلينيك خصوصي فيزيوتراپي كنند.

به اين صورت كه در اين شغل در صورت اطلاع فرد از نتيجه و نحوه سير پرونده هاي مشابه حقوقي، تخصص و تسلط وي بر انواع مباحث مربوط به رشته حقوق و برقراري روابط مناسب كاري با اشخاص ذي نفع در هر پرونده مي تواند جزء پردرآمدترين شغل رشته انساني براي زنان و البته مردان باشد. از قضا اين دسته از مشاغل گروه علوم انساني با متقاضيان زيادي در بين دانش آموزان و داوطلبان روبرو است و اشتغال در آن مشاغل مديريتي به عنوان يكي از شغل هاي رشته انساني براي خانم ها و آقايان را مي توان جزء پردرآمدترين شغل رشته انساني براي زنان و مردان دانست. رشته اقتصاد همچون شمار ديگري از رشته هاي گروه انساني بازار كار خوبي در كشور دارد و موقعيت هاي شغلي مختلفي از جمله فعاليت و اشتغال در بانك مركزي، وزرات صنايع، مدير مالي، مدير فروش، بورس و غيره را براي دانش آموختگان اين رشته به وجود مي آوزد.

 

اما بد نيست بدانيد كه در كنكور انساني ، تعدادي از رشته ها و شاخه ها هستند كه از آن ها در ايران و حتي در جهان به عنوان پردرآمد ترين مشاغل ياد مي شود و آينده روشني را براي فارغ التحصيلان در آن رشته ها مي توان تصور كرد به شرطي كه علاقه مند به رشته تان باشيد و خود را محدود به آموخته هاي دانشگاهي نكنيد و سعي در گسترش تخصص تان داشته باشيد.

به شما دانش آموزان و داوطلبان عزيز پيشنهاد مي شود قبل از اقدام به انتخاب رشته نهم يا انتخاب رشته كنكور سراسري ، حتما از طريق تماس تلفني با مشاوران ارشد ما درباره بازار كار و آينده شغلي رشته هاي مختلف اطلاعات جامع كسب كنيد تا با آگاهي كامل و متناسب با توانمندي ها و علاقه اي كه داريد ، بهترين انتخاب رشته را انجام دهيد.

 

شغل هاي گروه علوم انساني براي خانم ها

علوم انساني همان گونه كه از عنوان آن پيداست به مطالعه و شناخت انسان از جنبه هاي مختلف پرداخته و موضوعاتي هم چون دين و مذهب، تاريخ و فرهنگ، جغرافيا، جامعه و گروه هاي اجتماعي، روان آدمي و فرايندهاي رواني، سياست و روابط بين الملل، حقوق، تربيت و آموزش، ورزش و تربيت بدني، اداره و سازماندهي يك سازمان، اقتصاد و رفتارهاي اقتصادي مردم، موضوعات فلسفي، زبان و ادبيات و …. اما با توجه به اين كه خانم ها روحيات متفاوتي از آقايان دارند و احساسي تر و عاطفي تر از مردان هستند و نيز ساير تفاوت ها كه به دليل ساختار بيولوژيك مغز در آنان است، مي توان نتيجه گرفت كه رشته هايي هم چون علوم تربيتي، روان شناسي و مشاوره، زبان و ادبيات، مددكاري اجتماعي، علوم ارتباطات و روابط عمومي از ميان ساير رشته هاي علوم انساني مناسبت بيشتري براي خانم ها دارند.

به نظر مي رسد با توجه به بازار كار نسبتا مناسب رشته حقوق و نيازهاي حقوقي و حل دعاوي بسيار بين مردم، رشته حقوق از ميان ساير رشته هاي دانشگاهي گروه علوم انساني بهترين رشته براي خانم ها باشد و مشاغل وكالت، مشاور حقوقي و استادي دانشگاه در رشته حقوق بهترين و پردرآمدترين شغل گروه علوم انساني براي خانم ها با مدرك دكتريباشد. البته اين نكته را نيز نبايد فراموش كرد كه داشتن علاقه و استعداد در هر رشته اي زمينه را براي موفقيت فرد چه آقا و خانم مهيا مي كند و اين مطلب كه كدام رشته هاي علوم انساني براي خانم ها بهتر و مناسب تر است يك ديدگاه كلي است كه مبتني بر دلايل و شواهد علمي است.

زيرا علوم انساني برخلاف رشته ها و مشاغل فني مهندسي و بهداشت، كم تر خصلت فني و مهارتي دارد و عمدتا حالت آكادميك و نظري دارد و دانش آموخته اين رشته ها بايد خود بتواند در بازار كار با تلاش و جديت مستمر موفق تر عمل نمايد. زيرا دوران جديد، عصر اطلاعات و ارتباطات تلقي مي شود و با دانش و مهارت هاي كاربردي پيوند خورده است و از اين رو به شدت به رشته ها و مشاغلي نيازمند است كه بتواند به نيازهاي مختلف و رو به رشد مردم در دوران كنوني پاسخ دهد. در اين ارتباط انتخاب رشته هاي دانشگاهي در مقاطع مختلف براي آقايان و خانم ها اهميت وافري داشته و از اين حيث ميان آقايان و خانم ها تفاوت هاي بارزي بين علاقه، استعداد و توانايي در نوع رشته هاي دانشگاهي وجود دارد.

 

پر درآمد ترين شغل هاي رشته هاي علوم انساني- انتخاب رشته

آمارهاي موجود نشان ميدن كه، ۴۶ درصد از جمعيت دانشجويان در رشته‌هاي علوم انساني درس ميخونن كه از اين تعداد، ۳۰۰ هزار نفر در رشته روان شناسي و ۳۰۰ هزار نفر در رشته حقوق هستند؛ اين تعداد نشان ميده كه هميشه اين دو تا رشته جزو پرطرفدار و پر درامد ترين هاي رشته هاي علوم انساني هستن. يكي ديگه رشته هاي پر درامد در حوزه علوم انساني رشته حقوق هسش كه تعداد گرايش‏هاي آن زياده و در تمامي روابط زندگي امروز ديده مي­شه؛ اين روابط مي‏تواند مربوط به روابط دولت با مردم باشد كه بهش حقوق عمومي ميگن يا اينكه روابط خصوصي مردم را شامل ميشه  كه بهش حقوق خصوصي ميگن. رشته حسابداري نيز ديگر رشته پرطرفدار رشته علوم انساني هسش كه اين رشته پايه اصلي نظام اطلاع رساني مالي و اقتصادي هر جامعه به شمار مي رود؛ در مجموع مي توان گفت كه حسابداري فن طبقه بندي، ثبت، خلاصه و تجزيه و تحليل ارقام، درآمد و هزينه منطبق با نيازهاي مؤسسه است.

ما تو اين پست درباره انتخاب رشته گروه انساني با شما صحبت ميكنيم, روند انتخاب رشته و شرايط رشته هاي مختلف رو به صورت كامل براي شما توضيح ميديم و سعي ميكنيم چند تا رشته مطرح و پرطرفدار رو خيلي دقيق بهتون معرفي كنيم تا با مطالعه اين پست به يه انتخاب دقيق برسين. طبق اعلام سازمان سنجش كشور، رشته هاي روان شناسي، حقوق و حسابداري جزو پرطرفدارترين رشته هاي حوزه علوم انساني هستند كه امسال حدود ۲۰ هزار و ۲۷۰ داوطلب در رشته حقوق، ۱۳ هزار و ۹۰۶ داوطلب در رشته روان شناسي و ۲۴ هزار و ۳۰۶ داوطلب در رشته حسابداري قبول ميشن. رشته‌هاي روان‌شناسي، جامعه‌شناسي، علوم سياسي و… امروزه بسيار رشته‌هاي پرطرفداري هستند و رشته حقوق نيز يكي از بهترين رشته‌هاي علوم انساني است، مثلاً كساني كه به مسائل قانوني علاقه دارند بايد در رشته حقوق تحصيل كنند و وكيل‌هاي آينده كشور باشند.

رشته‌هاي علوم انساني، رشته‌هايي هستند كه جذابيت زيادي دارند و تحصيل‌كردگان در اين رشته‌ها شأن و جايگاه اجتماعي فوق‌العاده‌اي در بين مردم دارند و در ضمن، درآمد بسيار عالي و آينده‌اي درخشان را مي‌توان با تحصيل در اين رشته‌ها رقم زد. رشته روان شناسي جزو پردرامدترين رشته هاي علوم انساني هسش كه هر ساله تعداد زيادي از داوطلبان، اين رشته را براي ادامه تحصيل انتخاب مي كنند؛ اين رشته در دوره ليسانس چهار گرايش باليني، آموزش كودكان استثنايي، صنعتي و سازماني و عمومي داره. بي‌توجهي به مسئله انتخاب رشته پيامدهاي منفي زيادي را براي شما رقم مي‌زند چرا كه شما با انتخاب نادرست، نارضايتي شغلي را ايجاد مي‌كنيد و قطعاً اين امر موجب افسردگي‌تان خواهد شد و شما نخواهيد توانست از زندگي‌تان لذت كافي ببريد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۵۰:۰۶ توسط:ستار يكتا موضوع:

محمد بن ابي بكر - قاسم بن محمد بن ابي بكر

شهادت محمد بن ابي بكر از ياران امام علي (ع)

اكنون اين سؤال پيش مي آيد كه چرا حضرت علي عليه السلام محمد بن ابي بكر را كه جواني نوخاسته(54) بود به حكومت مصر گماشت؟ از لابلاي تواريخ مي توان دلايل ذيل را براي اين انتخاب ذكر كرد: 1 حضرت علي عليه السلام هنگامي كه محمد بن ابي بكر را بر مصر گماشت، اوضاع مصر آرام بود و معاويه و عمروعاص نيز ابتدا اقدامي براي تصرف آنجا انجام ندادند، ولي پس از فراغت از جنگ صفين و مسئله حكميت، مهياي حمله به مصر شدند؛ چنان كه عزلت نشينان عثماني نيز ابتدا انگيزه جنگ و ستيز مسلحانه و فتنه انگيزي نداشتند و به گفته قيس بن سعد حاكم قبلي مصر، «مردماني آرام»(55) بودند، ولي پس از جنگ صفين كار را بر محمد بن ابي بكر در مصر مشكل كردند.

از اين رو در همان نخستين ايام حكومتش بر مصر نامه اي به معاويه نوشت كه در آن حضرت علي عليه السلام را تنها شخص لايق امامت و خلافت دانسته بود و معاويه را نفرين شده، فرزند نفرين شده خوانده بود و خطاب به وي اظهار داشت: «تو و پدرت همواره براي دين غائله برپا مي كرديد و براي خاموش كردن پرتو خدا مي كوشيديد و به اين منظور لشكرها فراهم كرده، مالها هزينه كرديد و با قبايل در اين مورد هم پيمان شديد. محمد در جواب معاويه نوشت كه در مسئله عثمان از وي پوزش نمي خواهد و از معاويه انتقاد كرد كه به خيال خود محمد را اندرز مي دهد و نيكخواه اوست و تأكيد كرد كه از كشته شدن و مثله گشتن نمي هراسد و اميد پيروزي در اين جنگ را دارد و به معاويه هشدار داد كه خداوند جزاي ستمكاري وي نسبت به مسلمانان را خواهد داد و بازگشت همه را به سوي خدا دانست(88) و در جواب عمرو عاص او را دروغگو و اسير شيطان خواند(89).

امام علي عليه السلام از اين درخواست محمد به شگفت آمده، خوشحال گرديد(74) و نامه مفصلي(75) در جواب وي نوشت و در آن راجع به مسائل مختلفي از قبيل قضاوت، مرگ، حساب، ويژگيهاي بهشت و جهنم، امامت، وضو، اوقات نماز، ركوع، سجود، ادب، امر به معروف و نهي از منكر، روزه، اعتكاف، زنادقه و مرد نصراني كه با زني مسلمان مرتكب زنا شده و مطالب ديگر سخن به ميان آورد(76). در اين ميان، سرگذشت محمّد بن ابي بكر به واسطه مسائلي همچون اتهام شركت در قتل عثمان و نقش فعال او در تحولات دوره خلافت امام علي عليه السلام جاي تأمل و تحقيق دارد؛ زيرا گر چه وي در دوره حيات رسول خدا صلي الله عليه و آله و دو خليفه نخستين سن و سال چنداني نداشت، ولي در دوره خلافت عثمان جواني بالغ بود كه موضع مخالف وي عليه خليفه كاملاً آشكار بود.

 

قاسم بن محمّد بن ابي‌بكر

همچنين در نقل ديگري درباره قاسم گفته است: «سعيد بن مسيب، قاسم بن محمد و ابوخالد كابلي، از جمله راويان و شيعياني بودند كه مورد اعتماد و عنايت حضرت سجادعليه‌السلام بودند. براي قاسم دو كنيه ابومحمد و ابوعبدالرحمن ذكر شده، لقب وي به علت زندگي در مدينه، مدني است[1] قاسم بن محمد بن ابي بكر در سال ۳۶ق در مدينه به دنيا آمد. از امام رضا عليه السلام  روايت شده است كه درباره قاسم بن محمد و سعيد بن مسيب گفته است: «كانا علي هذا الامر،‌ اي علي التشيع. پدرش محمد بن ابي بكر، پسر ابوبكر خليفه اول، بود كه فرزندخوانده امام عليعليه‌السلام  و از اصحاب خاص وي به شمار مي‌رفت.

امام صادق عليه السلام  او را يكي از سه بزرگي شمرده كه در نزد امام سجاد عليه‌السلام از منزلت والايي برخوردار بوده‎اند. وي جد مادري امام صادق عليه السلام بود و از اصحاب نزديك و مورد اعتماد امامان چهارم و پنجم شيعيان به شمار مي‌رفت. قاسم بن محمّد بن ابي‌بكر از بزرگان تابعين و يكي از فقهاي هفت‌گانه مدينه در زمان امام سجاد عليه السلام. [4] قاسم بن محمد در مكتب امام زين العابدين عليه السلام  پرورش يافت و از اصحاب و ياران وي به شمار مي‌رفت. [9] نقل مشهورتر درگذشت او را در سال ۱۰۱ق در مكاني بين مدينه و مكه به نام قُدَيد، ذكر مي‎كند. بنابر گزارش‌هاي مشهور تاريخي، قاسم بن محمد، جد مادري امام صادق عليه السلام  بوده است.

روايت‌هاي تاريخي درباره وفات قاسم بين سال‌هاي ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۸ و ۱۱۲ قمري مختلف است. [3]  قاسم دو پسر به نام‎هاي محمد و عبدالرحمن و دختر ديگري به نام ام حكيم نيز داشت. [10] اسم وصيت كرده بود او را در لباس‌هايي كه با آن نماز مي‌خواند، كفن كنند.  تعريف‌ها و توصيف‌هايي در كلمات امامان شيعه براي قاسم بن محمد وجود دارد. روايات بسياري نقل كرده كه مورد استناد راويان متعددي قرار گرفته است. [5] برخي نيز او را از شاگردان امام باقر عليه السلام  مي‌دانند.  ام فروه همسر امام باقر عليه‌السلام  يكي از دختران وي بود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۴۲:۰۴ توسط:ستار يكتا موضوع: