دلتاس دلتاس .

دلتاس

آزمايش ذره بين - آزمايش ذره بين خوشمزه

جواب فصل 15 علوم هشتم

هدف آزمايش: بررسي شكست نور در يك تيغه شيشه‌اي مواد و وسايل: چراغ قوه يا ليزر مدادي، تيغه شيشه‌اي روش اجرا ۱- تيغه شيشه‌اي را روي سطح ميز قرار دهيد و باريكه نور را به طور عمود بر يكي از وجوه آن بتابانيد.  مطابق شكل پرتوهاي نور هنگام خروج از عدسي همگرا در يك نقطه به نام كانون متمركز شده يعني به هم نزديك مي‌شوند (همگرا) در عدسي واگرا پرتوهاي تابش پس از شكست و عبور از عدسي از هم دور مي‌شوند (يعني واگرا). در پاشندگي نور سفيد توسط منشور، كدام يك از رنگ‌هاي نور، بيشتر و كدام يك كمتر شكسته شده است؟ نور قرمز انحراف كمتري داشته و كمتر شكسته شده است ولي نور بنفش بيشترين انحراف و شكست را داشته است.

نوري كه از سكه به سطح آب و هوا مي‌رسد شكسته مي‌شود و مسير آن تغيير مي‌كند و در امتداد ديد ما قرار مي‌گيرد، چشم ما امتداد نورهاي رسيده سكه را مي‌بيند ولي در نقطه‌اي بالاتر از حد واقعي آن. هر عدسي از كنار هم قرار گرفتن دو منشور تشكيل مي شود اگر از قاعده به هم بچسبند عدسي محدب يا واگرا  و اگر از سمت نوي نيز به هم بچسبند عدسي واگرا يا مقعر تشكيل مي شود. هدف آزمايش: يافتن كانون و فاصله كانوني عدسي همگرا (ذره‌بين) مواد و وسايل: عدسي همگرا، يك تكه مقوا و خط كش روش اجرا ۱- ذره بين را مقابل نور مستقيم خورشيد بگيريد. ب) ظرف نسبتاً بزرگي را مطابق شكل روبه‌رو از آب پر كنيد و آن را مقابل نور مستقيم آفتاب قرار دهيد؛ سپس يك آينه تخت را به طور كج درون آب قرار دهيد.

نور سفيد خورشيد در اثر عبور از منشور به هفت رنگ قرمز ، نارنجي ، زرد ، سبز ، آبي، نيلي و بنفش تبديل ميشود. ۲- با توجه به مسير باريكه نور پس از عبور از تيغه شيشه‌اي، امتداد باريكه نور را در شكل الف كامل كنيد. شكل زير دو عدسي همگرا و واگرا را نشان مي‌دهد كه يك دسته پرتو موازي نور به آنها تابيده شده است. هنگامي كه لكه نوراني در سطح مقوا به كوچك‌ترين اندازه خود رسيد، ذره‌بين را ثابت نگه داريد. با توجه به شيوه شكست نور، دليل نام‌گذاري همگرا و واگرا بودن اين عدسي‌ها را توضيح دهيد. با توجه به چگونگي شكست نور در منشور، دريافت خود را از شكل‌هاي (الف) و شكل (ب) بيان كنيد. در طرف ديگر منشور، پرده يا يك ورق كاغذ سفيد را در مسير نور خروجي از منشور قرار دهيد.

 

جواب آزمايش كنيد صفحه ۷۰ علوم ششم ❤️ [ گام به گام + پاسخ كامل و درست ]

اگر ميخواييد سريع جواب ها رو پيدا كنيد فقط كافيه وقتي كه توي گوگل سرچ مي كنيد ، آخر عبارتي كه مي نويسيد كلمه باحال مگ رو هم بنويسيد تا سايت ما همون اول بياد و سريع جواب رو پيدا كنيد. دانش آموزاي عزيز كه دنبال جواب كار در كلاس ، فعاليت ها و  تمرين ها هستيد ، ما همه ي جواب ها رو توي سايتمون گذاشتيم. بازي هاي فكري ، تشويق به حل سوالات مختلف ، تمركز بر روي چيز هاي مختلف و … مي تونه به تمركز كمك زيادي كنه. اگر در حال درس خوندن هستيد ، سعي كنيد تمركز كنيد و به جز زمان كلاس هاي آنلاين اينترنت رو خاموش كنيد. اگر در كنار كتاب درسي ، چند كتاب كمك درسي هم داشته باشيد باعث مي شه تسلط شما بيشتر بشه.

اگر يك بار اين درس را خوانديد براي دفعات بعدي حتما مجدد درس رو با خودتون تكرار كنيد. با شيوع ويروس كرونا و تعطيلي مدارس ، تمامي مدرسه ها به صورت آنلاين برگزار مي شن. دانش آموزا با تبلت ، لپ تاپ و موبايل مي تونن به كلاس درس دسترسي داشته باشن. جواب آزمايش كنيد صفحه 70 علوم ششم را در ادامه براي شما عزيزان قرار داديم. اين كار به مرور باعث مي شود توانايي زيادي در خوندن درس ها داشته باشيد. حتما نكاتي رو براي استفاده بهتر و يادگيري بهتر رعايت كنيد.

سوالات درس به درس علوم پنجم ابتدايي

11 – گاهي با عبور فردي از كنار شما بوي عطري كه استفاده كرده شما را ياد كسي در گذشته مي اندازد كه از آن عطر استفاده مي كرده است. 7 – چرا وقتي بوي غذاي خوشمزه اي را احساس مي كنيم بزاق دهانمان بيش تر ترشح مي شود به عبارتي آب دهانمان راه مي افتد؟. 2 – چگونه مي توانيم يك وزنه ي 100 كيلويي را تا ارتفاع 20 متري بالا ببريم؟ آيا اين كار با سطح شيب دار امكان دارد؟. 4 – از نظر نوع تغييرات، چه تفاوتي بين حل كردن يك حبه قند در چاي و سوزاندن قند روي شعله ي زياد وجود دارد؟. 2 – بخشي از گوش كه دقيقاً در پشت پرده ي گوش قرار دارد، چه نام دارد؟ از چه قسمت هايي تشكيل شده است؟. 6 – وقتي انتهاي ساقه ي جعفري را درون محلول آب قند بگذاريد، برگ هاي جعفري چه مزه اي پيدا مي كند؟.

8 – براي جلوگيري از فرسايش خاك در مزارع، كشاورزان چه كارهايي بايد انجام دهند؟ 3 مورد بنويسيد. 13 – چرا وقتي با قاشق غذا مي خوريم، مزه ي غذا را مي فهميم ولي مزه ي قاشق را احساس نمي كنيم؟. 2 – مراحل رشد گياه گندم تا رسيدن نان سر سفره را به همراه نوع تغييرات آن به ترتيب بنويسيد. 14 – چرا وقتي دچار سرماخوردگي همراه با آب ريزش شديد مي شويد بوي غذاها را احساي نمي كنيد؟. 7 – چرا هميشه در ظهرهاي تابستان پشت فواره هاي بلند آب در ميدان شهر، رنگين كمان مي بينيم. 3 – در هنگام روشن شدن شمع، تغييرات شيميايي و فيزيكي كه در شمع صورت مي گيرد را بنويسيد. 5 – چرا موقع عوض كردن گلدان بايد گل را با خاك اطراف ريشه اش به گلدان جديد منتقل كنيم؟.

9 – ماهيچه ها را به چند دسته، تقسيم مي كنند؟ نام ببريد و براي هر گروه دو مثال بزنيد. 3 – مي خواهيم ببينيم كه شكر در قهوه ي داغ سريع تر حل مي شود يا در قهوه ي ولرم؟. 7- از شكل آرواره و دندان هاي فسيل يك دايناسور چه موضوعاتي را مي توانيد بفهميد؟. 1- در آزمايشي اثر نوع آب (دريا، رودخانه و محلول قندي) در رشد گياه را اثبات كنيد. 2 –  مي خواهيم بدانيم كه يخ در ظرف پلاستيكي ديرتر آب مي شود يا در ظرف فلزي؟. – كدام مورد را مورد آزمايش قرار مي دهيم؟ – كدام مورد را تغيير مي دهيم؟. 3 – چرا افراد نابينا براي مطالعه كردن از سر انگشتان خود استفاده مي كنند؟. 4 – از فسيل ردپاي جانوران در بين سنگ ها به چه نكاتي از جانور پي مي بريم؟.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۳۳:۲۱ توسط:ستار يكتا موضوع:

تمرينات شكسته - تمرينات شكسته در فوتبال

تأثير هشت هفته تمرين عصبي عضلاني بر حس عمقي مفصل مچ پاي بازيكنان مرد فوتبال

2 استاد آسيب شناسي ورزشي و حركات اصلاحي ،دانشكده علوم ورزشي،دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان،ايران. 1 دانشجوي كارشناسي ارشد آسيب شناسي ورزشي و حركات اصلاحي، دانشگاه آزاد خوراسگان، اصفهان. 3 دانشجوي كارشناسي ارشد آسيب شناسي ورزشي و حركات اصلاحي، دانشگاه شهركرد. 4 عضو هيئت علمي دانشگاه شهركرد.

سياست ويژه پيكان قبل از استقلال; سكوت و آرامش :: تمرين سه

پيكاني ها اين روزها كمتر در رسانه ها و فضاي مجازي حضور دارند و با تصميم سرمربي خود روي تمرينات تمركز كرده اند تا روند خوب خود را كه پس از پيروزي مقابل سپاهان از سر گرفته شده ادامه دهند و راهي نيم فصل شوند. خودروسازان فوتبال ايران كه نيم فصل اول ليگ برتر را در رده ششم به پايان رساندند و بهترين عملكرد خود را در چهار سال اخير داشتند، حالا بايد در مرحله يك هشتم نهايي جام حذفي به مصاف استقلال بروند. هرچند شرايط پيكان و استقلال از نظر نيروي انساني و تيمي قابل مقايسه نيست، اما شاگردان مجتبي حسيني نشان دادند كه مي توانند مقابل هر تيمي بايستند و قطعا با دست بسته به مصاف استقلال نخواهند رفت.

به گزارش “ورزش سه”، تيم فوتبال پيكان تهران در هفته پانزدهم ليگ برتر موفق شد مس رفسنجان را در خانه متوقف كند و روند خوبي كه از چند هفته پيش آغاز شده را ادامه دهد. پيكان كه در ليگ برتر مقابل استقلال شكست خورد، قطعا با انگيزه هاي خاصي در جام حذفي به مصاف ليدر ليگ برتر و قهرمان نيم فصل خواهد رفت. از اين رو مسئولان پيكان و كادرفني اين تيم تصميم گرفتند در سكوت كامل خود را براي ديدار با استقلال تهران آماده كنند. من بايد بگويم؛ ديدار تيم هاي پيكان و استقلال از ساعت 15:30 روز سه شنبه در ورزشگاه پاس قوامين تهران برگزار مي شود.

طلسم باقري شكسته شد؛ميرزاپور دوباره در تيم ملي

كرونا كه در دوسال اخير گريبان فوتبال ايران را با خالي شدن سكوها و ابتلاي گاه و بي گاه فوتباليست‌ها و پيشكسوتان گرفته، اين بار دو عضو اصلي كادرفني ايران را در آستانه بازي‌هاي حساس انتخابي جام جهاني خانه نشين كرده است. اين اتفاق به دليل نامه نگاري‌ها چند روزي طول كشيد و سرانجام امشب باقري به همراه مهرداد خانبان آناليزور جديد تيم ملي  موفق شد به جمع شاگردانش در تمرين اضافه شود بلكه جاي خالي اعضاي ديگر كادر فني تا حدودي پر شود. ابراهيم ميرزاپور كه در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان به عنوان دروازه‌بان اول تيم ملي فوتبال ايران در سه مسابقه ايران با مكزيك، پرتغال و آنگولا به ميدان رفته بود حالا به عنوان مربي به تيم ملي بازگشته است.

به گزارش "ورزش سه"، تيم ملي ايران در اين مقطع شرايط خاصي را با توجه به غيبت دراگان اسكوچيچ سرمربي و همين طور وحيد هاشميان دستيار او تجربه مي‌كند. علاوه بر اسكو و هاشميان، ملادن مربي دروازه‌بان‌هاي كروات ايران هم به كرونا مبتلا شده تا به جاي او يك چهره جديد و ويژه به كادرفني اضافه شود. او امسال قراردادش را با باشگاه پرسپوليس تمديد كرد اما با اين وجود قرار بر اين بود كه همزمان به تيم ملي در فيفادي‌ها هم كمك كند. چهره ديگر كادرفني تيم ملي كه بالاخره موفق شد در تمرين تيم ملي حاضر شود كريم باقري است.

تمرينات ورزشي پس از شكستگي دست (ورزش هاي شكستگي ...

يك قوطي كنسرو يا دسته چكش را در دست خود گرفته در حالي كه كف دست شما رو به پايين باشد. به آرامي مي توانيد وزن قوطي و يا وزنه اي را كه در دست داريد افزايش دهيد. يك قوطي كنسرو استوانه اي يا دسته ي چكش را در دست خود نگه داريد. نوك انگشت شست را به نوك انگشت كوچك رسانده 6 ثانيه در اين حالت نگه داريد سپس رها كنيد. دست را طوري روي ميز قرار دهيد كه پشت آن روي ميز قرار بگيرد و كف دست به سمت بالا باشد. تمرينات ورزشي پس از شكستگي دست (ورزش هاي شكستگي متاكارپ ۵ام، شكستگي بوكسر). و وقتي كششي ها تقريبا بدون درد بود، ورزش هاي قدرتي را ميتوان انجام داد. بلافاصله بعد از برداشتن گچ مي توان تمرين هاي كششي را شروع كرد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۲۴:۴۱ توسط:ستار يكتا موضوع:

آهنرباي دائمي - منشا ميدان مغناطيسي آهنرباي دائمي

همه چيز درباره آهن ربا و مغناطيس

هرگاه يك منبع ولتاژي را كه قادر به ايجاد ولتاژي به اندازه V است، به مداري متصل كنيم، در اين مدار جريان الكتريكي برقرار مي‌‌شود، اما هر ماده داراي يك مقاومت الكتريكي مي‌‌باشد، بنابراين مجموع ولتاژ چشمه و نيروي محركه القايي در مدار با حاصلضرب مقاومت مدار در جرياني كه از آن مي‌‌گذرد، برابر خواهد بود و چون جريان را به صورت مشتق زماني بار الكتريكي تعريف مي‌‌كنند، بنابراين مي‌‌توان گفت كه چشمه ولتاژ يا باتري مقداري كار انجام مي‌‌دهد تا مقداري بار الكتريكي را در مدار انتقال دهد. اگر رساناهاي حامل جريان بسته حلقه‌هاي تخت به اضلاع و اشكال گوناگون در ميدان مغناطيسي يكنواخت قرار گيرند و گشتاور نيروي ماكزيمم Mmax وارد بر آنها را اندازه گيري كنيم، معلوم مي‌شود كه اين گشتاور نيرو متناسب است با: • جريان I داخل حلقه • با سطوح محصور شده توسط حلقه S • براي حلقه‌هايي با سطح S ، گشتاور ماكزيمم Mmax به شكل حلقه بستگي ندارد.

اين رابطه نسبت به رابطه قبلي كلي‌تر مي‌باشد و اگر محيط مورد نظر ما يك محيط خطي باشد، يعني بتوانيم با داشتن يكي از مقادير شدت ميدان مغناطيسي (H) يا القا مغناطيسي (B) يكي را برحسب ديگري محاسبه كنيم، به راحتي مي‌‌توانيم مقدار انرژي ذخيره شده در آن مدار را با استفاده از حل يك انتگرال ساده از رابطه زير محاسبه كنيم:. از آهن‌ربا در جاهاي زيادي استفاده مي‌شود؛ به عنوان نمونه، يخچال از فولاد درست شده و به در فولادي يخچال يك آهن‌ربا چسبيده است كه باعث مي‌شود در يخچال بسته بماند و در وسايلي كه براي تزئين و زيبايي به در يخچال مي‌چسبانند، پشتش يك آهن‌ربا چسبيده است و اين باعث مي‌شود به در فولادي يخچال بچسبد.

براي بدست آوردن آهنرباي الكتريكي با نيروي بالا برنده تا حد امكان زياد ، بايد سطح تماس بين قطبهاي آهنربا و جسم آهني جذب شده (معروف به جوشن) را افزايش داد، و سعي كرد تا تمام خطوط ميدان مغناطيسي فقط از آهن بگذرد، يعني تمام فواصل هوا يا شكاف‌هاي بين جوشن و قطب‌هاي آهنربا حذف شوند. خواص شمال و جنوب يابي اين ماده تاثير مهمي بر دريانوردي و اكتشاف گذاشت با وجود اين، جز در اين مورد مغناطيس پديده اي بود كه كم مورد استفاده قرار مي گرفت و كمتر نيز شناخته شده بود، تا اينكه در اوايل قرن نوزدهم اورستد دريافت كه جريان الكتريكي ميدان مغناطيسي توليد مي‌كند. تابع انتگرال (يا سيگما) كه در رابطه مربوط به انرژي مغناطيسي ظاهر مي‌‌گردد، يك انتگرال حجمي ‌است كه روي تمام نقاط فضا گرفته مي‌‌شود و لذا بديهي است كه مي‌‌توانيم انرژي واحد حجم را به عنوان چگالي انرژي مغناطيسي تعريف كنيم، يعني اگر چگالي انرژي را با μ نشان دهيم،.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۸:۱۷:۰۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

انقلاب اسلامي - مقايسه انقلاب اسلامي با ديگر انقلابهاي جهان

فرق انقلاب اسلامي ايران با ساير انقلاب ها

  شرايط وقوع انقلاب در ايران و روسيه با نگاهي به شرايط و اوضاع رژيم هاي مستقر در ايران و روسيه قبل از وقوع انقلاب، در ابعاد اين نام مجاز نمي باشد، اقتصادي، نظامي و بين المللي شاهد اين مسئله مي باشيم كه رژيم ايران در اين موارد در جايگاه بسيار خوبي قرار داشته و رژيم تزار روسي برعكس از شرايط بسيار بدي برخوردار بوده است به عنوان نمونه دولت روسيه در بُعد اقتصادي از بدهي هاي زياد خارجي و داخلي، قحطي و كمبود نان به خاطر درگير بودن در جنگ جهاني اول. آقاي احمد هوبر در اين باره نيز  مي گويد:  تمام انقلاب هاي ديگر مي خواستند يك نظام انساني را در زمين استقرار دهند، يعني نظام اين نام مجاز نمي باشد «روسو» را يا نظام «ماركس و لنين» را، در صورتي كه انقلاب اسلامي مي خواهد نظام الله را در زمين مستقر كند…[۱۰] در يك نتيجه  كلي در مقايسه انقلاب اسلامي ايران و انقلاب روسيه (شوروي) نكات زير قابل توجه است: اولاً: ‌در بُعد نظري اين دو اختلاف اساسي دارند.

[۱۱] در پايان پيشنهاد مي شود جهت اطلاع بيشتر در اين خصوص، كتاب انقلاب اسلامي در مقايسه با انقلاب هاي روسيه و فرانسه، نوشته دكتر منوچهر محمدي و همچنين كتاب چارچوبي براي تحليل و شناخت انقلاب اسلامي در ايران، نوشته دكتر محمدباقر حشمت زاده را مورد مطالعه قرار دهيد. به اين معنا كه درباره ايران جهان بيني، اسلامي و «خدا خالق است» مي باشد و توحيد در تمام ابعاد ذاتي و صفاتي و افعالي محور و مبناي تفكرات در انقلاب اسلامي است و اين دقيقاً‌در مقابل ماركسيسم كه جهان بيني، ماترياليستي و ماده گرايي مي باشد، قرار دارد. انقلاب فرانسه به ايده جدايي دين از اين نام مجاز نمي باشد و دولت رسميت بخشيد و انقلاب كمونيستي روسيه ايدة مقابله دولت با دين را پيش كشيد، اما انقلاب ايران مجدداً‌ ايده تلفيق دين و دولت را رسميت بخشيده كه امروز در قالب جمهوري اسلامي نمود پيدا كرده است.

اهداف: ماهيت و هدف انقلاب اسلامي يك پديده منحصر به فرد است كه آنها را مي توان در چهار مورد خلاصه كرد: الف: احياء و زنده كردن احكام اسلام و اجراي آن، ب: استقرار عدالت اجتماعي، ج: استقرار نظام اين نام مجاز نمي باشد اسلام، د: تقويت عملي و فرهنگي جامعه. داشتن رهبري قاطع و مشخص: از لحاظ رهبري انقلاب ايران منحصر به فرد است، زيرا در انقلاب فرانسه رهبري واحد و قاطعي نبود در پيشاپيش انقلاب روسيه نيز يك رهبر حزبي قرار داشت كه نمي توانست ادعاي رهبري تام و قاطع بر قاطبه مردم را بنمايد. مسأله اين است كه مسلمان و جامعه اسلامي هر عمل و رفتاري را بخواهد انجام دهد بايد ببيند شرع آن را مجاز مي داند يا خير؟ انقلاب كه رفتار جمعي است و در آن جان ها و مال ها به مخاطره مي افتد نيازمند پشتوانه و مشروعيت است.

 

درس چهارم: ماهيت و ويژگي‌هاي انقلاب اسلامي

البتّه اين به معناي نفي خصلت‏هاي سياسي، حقوقي و اقتصادي اين‏انقلاب نيست؛ به عبارت ديگر، انقلاب اسلامي، در عين حال كه، به هيچ‌روي از سهم و تأثير عواملي همچون فقر مادّي و اقتصادي، ظلم اجتماعي و حقوقي، و از دست دادن شأن و حيثيّت بين‏المللي و جهاني در فاسد و نابه‌هنجار ساختن زندگي انسان‏ها غفلت يا تغافل ندارد، بيشتر دل‌نگران محروم ماندن مردم از استكمالات معنوي و اخلاقي است؛ و اگر با پديده‏هاي اجتماعي‏اي مانند فقر و ظلم هم مبارزه مي‏كند، به علّت‏تأثير منفي‏اي است كه هر يك از اين پديده‏ها در استكمال معنوي و اخلاقي بشر مي‏تواند داشت. ازاين‌رو، رهبران اين انقلاب، برخلاف رهبران ساير انقلاب‌ها، نه براي تأمين مقاصد انقلاب، از هر عقيده‎اي، و اگرچه باطل و خلاف واقع، بهره مي‎گيرند و نه با تحريك و تهييج شديد احساسات و عواطف مردم، عوامل غير عقلاني را بر فعاليت‌ها و كارهاي آنان حاكم مي‎سازند؛ بلكه احساسات و عواطف مردم را محكوم و تابع احكام و ادراكات عقل و آراي صحيح مي‎گردانند و آن‌گاه از آن‌ها براي كامياب ساختن انقلاب و محقق كردن اهدافِ آن سود مي‎برند.

از اين‌رو، همواره اعدام مي‏كنند كه اغراض ملّت‏گرايانه، وطن‌پرستانه، نژادپرستانه و از اين قبيل‏ را دنبال نمي‌كنند و فقط در پي حقّ و عدالتند، و حال آنكه رهبران ساير انقلاب‏ها چه ‏بسا اهداف و مقاصد خود را در پردهٔ ابهام و ايهام پوشيده مي‏دارند، تا به‌اين وسيله هيچ دسته‏اي از مردم را از خود نرانند و همه را با خود و در كنار خود داشته باشند و نظام حاكم را سريع‏تر و زودتر ساقط كنند و انقلاب را به پيروزي ‏رسانند. تغيير رژيم ديكتاتوري و سلطنتي به رژيم جمهوري در بسياري از انقلاب‌هاي جهان نظير انقلاب كبير فرانسه و انقلاب اكتبر روسيه، تحقق يافت، ليكن هيچ يك از اين انقلاب‌ها نمي‎تواند در شكوه و عظمت با انقلاب اسلامي ايران رقابت كند و اين امر نشان مي‎دهد كه عظمت اين انقلاب ناشي از امر ديگري است و تغيير رژيم سلطنتي به رژيم جمهوري نمي‎تواند علّت منحصر به‎ فرد بودن اين انقلاب در ميان انقلاب‌هاي بزرگ جهان باشد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۲:۰۷:۵۳ توسط:ستار يكتا موضوع:

عماره بن وليد - عماره بن وليد بن مغيره

سازمان ثبت احوال كشور-ستاد اقامه نماز - namaz

ابن ابي الحديد مي گويد : هند با عده اي از زنهاي قريش خدمت پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – آمدند در حالي كه نقاب زده بود و خود را پوشانده بود به خاطر كارهايي كه بر ضد پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – انجام داده بود ، مخصوصاً شهادت جناب حمزه – عليه السلام – و مي ترسيد كه آن حضرت او را مؤاخذه فرمايد. به دستور هند وحشي سينۀ مبارك حضرت حمزه – عليه السلام – را شكافت ، و جگر آن بزرگوار را خارج كرد و مانند سگ به دندان گرفت ، ولي جگر مانند سنگ نقره اي رنگ شد و دندانش كارگر نشد ، و آن را روي زمين انداخت و از آن روز ملقب به « آكلة الاكباد » شد.

از آن جمله در مسير حركت كفار قريش به طرف احد براي جنگ با پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – ، با قصد داشت قبر مادر آن حضرت جناب آمنه بنت وهب – سلام الله عليها – را نبش كند و جسارت كند ، چه اينكه پدر و مادر عموي هند در بدر كشته شده بودند. با اين جنايت ، دل مبارك پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – را آزرد و آن حضرت و امير المؤمنين – عليه السلام – و فاطمه زهرا – عليه السلام – و صفيه عمه پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – و خواهر حمزه و ديگران گريستند. از اين زن و شوهر و فرزندش معاويه و نوه اش يزيد ، اذيتها و جسارتها به پيامبر – صلي الله عليه و آله و سلم – و امير المؤمنين و امام حسن و امام حسين – عليه السلام – رسيده كه در كتب تاريخ و روايات به تفصيل ذكر شده است.

هند به ظاهر همسر ابوسفيان و مادر معاويه و عتبه و يزيد بود (۳) اما از صاحبان پرچم بود كه مردها به او مراجعه مي كردند ، و ميل زيادي به غلامان سياه داشت ، ولي هرگاه بچه سياهي مي زاييد او را مي كشت. معاويه را به چهار كس نسبت مي دهند : مسافربن ابي عمرو ، عمارة بن وليد بن مغيرة ، عباس و صباح كه اين ملعون مغني عمارة بن وليد و جواني خوش سيما بود و كارگري ابوسفيان مي نمود. وحشي گفت : « قادر به كشتن پيامبر و علي نيستم ولي براي حمزه كمين مي كنم » ، با اين مقدمه بود كه آ« بزرگوار را حسب دستور هند ملعونه به شهادت رساند. هند گفت : مگر زن حره زنا مي كند ؟! پيامبر فرمودند : و نبايد بچه ها را بكشي ! هند گفت : به جان خودم سوگند من بچه ها را بزرگ كردم و شما آنها را در بدر كشتيد.

 

حديث كده : اثبات حقانيت مكتب اهل البيت عليه السلام

اسناد:

(۱) ربيع الابرار ج۳باب القرابات و الانساب نسخه خطي كتابخانه اوقاف بغداد شماره ۳۸۸، شرح النهج ج۱ص۳۳۶٫ (۲) شرح ابن ابي الحديد ج۴ص۶۸ (۳) براي تحقيق مي توانيد به اين اسناد رجوع فرماييد: المحبر ص۴۳۷، طبقات ابن سعد ج۸ص۲۳۵، عقد الفريد ج۶ص۸۶ و۸۷، الاغاني: ج۹ص۵۵-۵۳، ربيع الابرار: ج۳ص۵۵۱باب القرابات و الانساب، تذكره الخواص لسبط ابن الجوزي ص ۱۱۶و۱۸۴، شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ج۱ص۳۳۶٫ (۴) ذخيره الدارين ص۴۹. همچنين هشام بن محمد كلبي، نسب شناس مشهور، در كتاب "مثالب" و اصمعي، اديب و دانشمند نام آور عرب، گفته اند: معاويه در دوران جاهليت به چهار نفر منسوب مي شد كه عبارت بودند از: عماره بن وليد از بني مخزوم، مسافر بن عمرو از بني اميه، ابوسفيان از بني اميه و عباس بن عبدالمطلب از بني هاشم.

 

و نيز زياد بن ابيه در نامه‏اى در جواب معاويه، كه به او طعنه زده و از مادرش سميه ياد كرده بود، مى‏نويسد: اين كه با اشاره به مادرم سميه به من طعنه زده‏اى، اگر من فرزند سميه‏ام تو فرزند جماعتي هستى!(۲). زمخشري در ربيع الابرار آورده است كه: معاويه را به چهارتن از مردان مكه نسبت دادند: مسافر بن ابي عمرو، عماره بن وليد بن مغيره، عباس بن عبدالمطلب، صبّاح كه نوازنده عماره بن وليد بوده است. (۳) و در اين مساله كلام صادق مصدّق اميرالمومنين علي بن ابيطالب عليه السلام بسيار شيوا و صريح مي باشد، وقتي كه در نامه اي به معاويه نوشتند: لكن ليس المهاجر كالطليق و لا الصريح كاللصيق.

در زمان ابوبكر، فرماندهي بخشي از سپاه را كه زير نظر برادرش يزيد بود بر عهده گرفت و در عهد عمر به حكومت اردن منصوب گشت و در عهد عثمان، امارت تمامي سرزمين شام به وي سپرده شد. البته چون هند يك فاحشه رسمي بود و با نامبردگان رابطه داشت، معاويه از يكي از اين چهار نفر به وجود آمد، اما به خاطر اينكه هند زن رسمي ابوسفيان بود به او منتسب گرديد. يعني: هرگز مسلمان مهاجر با اسير آزاده شده، و انسان داراي نسب معلوم و مشخص با فردي كه وي را به پدري منسوب نمودند، برابر نيست. مادر معاويه هند دختر عتبه بن ربيعه مي باشد كه به نقل ابن ابي الحديد معتزلي و ديگران از زنان فاجره و بدنام مكه بوده است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۵۹:۲۵ توسط:ستار يكتا موضوع:

مهندسي عمران - دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف

تاريخچه - دانشكده مهندسي عمران - پورتال دانشگاه شريف

  هم‌اينك دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري در 8 زمينه: مهندسي سازه، مهندسي محيط زيست و منابع آب، مهندسي ژئوتكنيك، مهندسي راه، مهندسي زلزله، سازه‌هاي هيدروليكي و مهندسي و مديريت ساخت درحال فعاليت مي‌باشد. ‌ شايان ذكر است اين برنامه‌ها براي پوشش دادن تحولات علمي اخير و تأكيد بر نيازهاي خاص كشورهاي در حال توسعه و به خصوص ايران طراحي شده اند.                                .

تحصيلات تكميلي دانشگاه صنعتي شريف

◘ معاونت تحصيلات تكميلي دانشكده: دكتر يوسف شفاهي. جستجو :    دانشگاه صنعتي شريف تحصيلات تكميلي    ◘ دانشگاه صنعتي شريف > تحصيلات تكميلي >  دانشكده ها > دانشكده مهندسي عمران.    صفحه اصلي | اطلاعات | تماس با ما | برنامه ها | سوالات متداول |  English .

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۴۲:۲۱ توسط:ستار يكتا موضوع:

عكسهاي هوايي - انواع عكسهاي هوايي

عكاسي هوايي چيست؟ Aerial Photography

آزمايش دوم: دو انگشت اشاره خود را در جلو (25 سانتيمتر) چشم قرار داده و به تدريج آن‌ها رو بهم نزديك كنيد در حالي كه سعي مي‌شود با چشم راست به انگشت اشاره دست راست و با چشم چپ به انگشت اشاره دست چپ نگاه كنيم به تدريج كه انگشتان بهم نزديك مي‌شوند و قبل از اين كه عملاً بهم برسند اين احساس حاصل مي‌شود كه انگشتان بر روي يكديگر قرار گرفته‌اند در حالي كه عملاً در اين مرحله هنوز چند سانتيمتر فاصله بين اين دو وجود دارد. يكي از تصاوير با 45 درجه زاويه نسبت به افق پلاريزه مي‌شود و فقط مي‌تواند با عدسي مشاهده گردد كه داراي نور پلاريزه 45 درجه‌اي ولي برعكس باشد و ديگري داراي زاويه 90 درجه نسبت به اولي است كه مي‌تواند از درون عدسي برعكس عدسي اول ديده شود؛ لذا با ايجاد دو تصوير جداگانه از يك صحنه و استفاده از اين روش در مركز بينايي، باعث عمق سه بعدي مي‌گردد.

به عبارت بهتر، پرتوهايي كه نقاط روي سطح زمين را بر روي سطح يك نقشه تصوير مي‌كنند موازي يكديگر بوده و در نتيجه تصوير حاصل به يك نسبت مشخص كوچك مي‌شود؛ ولي عكس‌هوايي يك تصوير مركزي است و پرتوهايي كه نقاط روي سطح زمين را بر روي فيلم دوربين تصوير مي‌كنند همگي از يك نقطه به نام مركز تصوير (مركز پرسپكتيو) عبور مي‌كنند. مكانسيم برجسته بيني (درك عمق و فاصله) در انسان هر چشم يك تصوير با يك زاويه را جداگانه مشاهده و هر دو در مغز انسان تشكيل يك تصوير كامل را داده كه به اين ترتيب ممكن است به كيفيت اجسام، فاصله، عمق و اندازه آن‌ها پي برد و محاسبات لازم را انجام داد.

بطور كلي از تمامي مناطق كشور عكس‌هاي هوايي در مقياس‌هاي پنجاه و پنج هزارم مربوط به دهه 30 هجري شمسي، بيست هزارم مربوط به دهه چهل و چهل هزارم مربوط به دهه هفتاد و همچنين عكس‌هاي هوايي ده‌هزارم يا پنج هزارم از اكثر شهرهاي كشور موجود مي‌باشد. اصول برجسته بيني در عكس هوايي يك از تفاوت‌هاي اصلي عكس‌هاي هوايي كه به منظور تفسير و تهيه نقشه برداشته مي‌شود با عكس‌هاي معمولي، امكان برجسته‌بيني يعني تشخيص بعد سوم (اختلاف ارتفاع) از روي آن‌ها و با كمك وسائل برجسته‌بيني مي‌باشد. معمولاً عكس‌هاي هوائي به‌طور متوسط داراي 60 درصد پوشش مشترك پشت سر هم و عكس‌هاي هر نوار (مسير پرواز هواپيما)كه با نوار مجاور داراي پوشش مشترك جانبي 30 درصد مي‌باشد كه پوشش مشترك اولي امكان برجسته‌بيني را به يك جفت عكس پشت سر هم مي‌دهد.

 

معرفي عكس هاي هوايي با مقياس و كيفيت هاي متفاوت – ژئوماتيكا

اين عكس ها با توجه به نوع دوربين عكسبرداري مورد استفاده در هواپيما ، ارتفاع پرواز و همينطور ساير تكنولوژي هاي پروازي ميتواند به دقت و مقياس هاي مختلفي ارائه شود كه در اين مطلب قصد داريم به معرفي متداول ترين عكس هاي موجود بپردازيم. عكس هاي آنالوگ هوايي موجود در سازمان نقشه برداري و سازمان جغرافيايي ارتش با مقياس و كيفيت هاي متفاوتي عرضه ميشوند. به عنوان مثال مقياس 1:10000 نشاندهنده اين است كه هر ميلي متر روي نقشه برابر با 10000 ميلي متر و يا 10 متر بر روي زمين است. قبل از اين معرفي توضيحات ساده در خصوص مقياس ارائه ميشود كه دانستن آن براي عموم خالي از لطف نيست. عكس هاي هوايي آنالوگ در مقياس هاي 1:3000 (بالاترين دقت) تا 1:60000 (پايين ترين دقت) اخذ شده است.

مقياس نشاندهنده اين است كه هر طول مشخصي بر روي عكس معادل چه طولي بر روي زمين است.

خريد عكس هوايي و دريافت نقشه هوايي تمام سالهاي سازمان نقشه برداري و جغرافيايي نيروهاي مسلح،منابع طبيعي و اصلاحات ارضي كشور

اما در حالت كلي اگر بيان شود نقشه هوايي بيشتر براي پروژه هاي مهندسي استفاده مي شود و داده هاي قابل استخراج در آن بيشتر مناسب پروژه ها  مهندسي و عمراني از جمله راهسازي است و كاداستر است، درحالي كه عكس يك ديتا خام و كلي است و شما ميتوانيد اطلاعات مورد نياز مختلفي را از آن استخراج كنيد كه بيشتر براي امور كارشناسي و دادگاه عكس هوايي بسيار مناسب تر است. اما به هر منبعي نمي توان اعتماد كرد! ديده مي شود در بحث نقشه برداري هوايي اراضي كشاورزي تقلب هاي متعددي صورت گرفته است براي مثال افراد سودجو كه فقط به دنبال منافع خود هستند اقدام به جعل اطلاعات مربوط به منابع طبيعي و اصلاحات ارضي مخصوصا در خصوص اراضي روستايي كرده اند تا بتوانند به افراد و متاقضيان كه دچار اين مشكل شده اند با قيمت بالا بفروشند.

در اين مقاله با ارائه يك راهكار ساده كه همان خريد عكس هوايي قديمي كه يكي از محصولات نقشه برداري است؛ ياد ميگيريد كه چگونه به راحتي، در تمامي مراجع قضايي از حق قانوني خود به وسيله دريافت نقشه هوايي قديمي (پركاربردترين هاي آنها، نقشه هاي هوايي سال هاي مختلف و عكس هوايي سال 1340و 1342) ، دفاع كنيد. آيا تا حالا در مورد عكس هوايي و نقشه هوايي قديمي چيزي شنيده ايد؟ آيا تا كنون شنيده ايد كه منابع طبيعي، شهرداري و يا يكي ديگر از ارگان هاي مشابه، مالكيت زمين يكي را نقض كرده اند و سعي در مالكيت آن را داشته باشند؟ يا به شيوه اي سعي در تخريب بنيان دارايي شما به بهانه تملك غير قانوني داشته باشند؟.

در ايران عزيزمان اين تصاوير كه از سال 1334 شروع به عكس برداري شده است تا دهه 80، به صورت آنالوگ مي باشد و از دوربين ها و سيستم هاي آنالوگ استفاده شده است، اما با پيشرفت در سيستم فتوگرامتري در دهه 90 اين داده ها با دوربين هاي التراكم ديجيتالي برداشت شد. مرز زمين ها كاملا در اين داده هوايي مشخص است به همين خاطر يكي از كاربرد هاي گسترده آن در حل اختلافات برسر مرز زمين ها مي باشد، از آنجا كه اكثر سند ملك ها در دهه 40 تهيه شده است عكس هوايي سال 1346 گزينه مناسب و با كيفيتي در اين موضوع است. همان طور كه مي دانيد تهيه عكس هوايي ديجيتالي از سازمان جغرافيايي كشور براي افراد عادي ممكن نيست و شركت ها و كارشناسان امكان تهيه اين تصاوير را دارند همين خاطر يكي از خدمات ما خريد نقشه از سازمان جغرافيايي نيروهاي مسلح است.

 

انواع عكس برداري هوايي

مشابه  تصوير  موازي  است ، با اين تفاوت كه خطوط به وجودآورنده تصوير ،برسطح. ب: عكس  هاي  هويي  خيلي  مايل ، تمايل محور دوربين عكس برداري زياد بوده به. عكس هاي هوايي قائم: محور دوربين عمود بر سطح زمين است و يا به عبارتي صفحه. اگر  خطوطي  كه  نقاط يك جسم را بر روي صفحه تصوير منعكس مي نماينداز نقطه. الف: عكس  هاي هوايي كمي  مايل ،محور دوربين عكس برداري با خط قائم بر سطح. وقتي خطوطي كه نقاط يك جسم را بر روي يك صفحه تصويرمي كنند موازي يكديگر. زمين تشكيل زاويه داده ،ولي افق در اين عكس ها ديده نميشود.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱ بهمن ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۳۳:۲۹ توسط:ستار يكتا موضوع:

اشعه فرابنفش - اندازه گيري اشعه فرابنفش

اندازه گيري ميزان شدت پرتوهاي فرابنفش كيهاني در شهر اهواز در ماه هاي مختلف سال

نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1. اندازه گيري ميزان شدت پرتوهاي فرابنفش كيهاني در شهر اهواز در ماه هاي مختلف سال. اندازه گيري ميزان شدت پرتوهاي فرابنفش كيهاني در شهر اهواز در ماه هاي مختلف سال. اندازه گيري ميزان شدت پرتوهاي فرابنفش كيهاني در شهر اهواز در ماه هاي مختلف سال.

اندازه گيري شدت تابش اشعه ماوراي بنفش در فصول بهار و تابستان و پائيز در شهر مشهد براي به دست آوردن روشي عملي در استفاده از اشعه ماوراي بنفش در درماتولوژي

اندازه گيري شدت تابش اشعه ماوراي بنفش در فصول بهار و تابستان و پائيز در شهر مشهد براي به دست آوردن روشي عملي در استفاده از اشعه ماوراي بنفش در درماتولوژي. اندازه گيري شدت تابش اشعه ماوراي بنفش در فصول بهار و تابستان و پائيز در شهر مشهد براي به دست آوردن روشي عملي در استفاده از اشعه ماوراي بنفش در درماتولوژي. اندازه گيري شدت تابش اشعه ماوراي بنفش در فصول بهار و تابستان و پائيز در شهر مشهد براي به دست آوردن روشي عملي در استفاده از اشعه ماوراي بنفش در درماتولوژي. نشاني: تهران، بزرگراه اشرفي اصفهاني، نرسيده به پل بزرگراه شهيد همت، خيابان شهيد قموشي، خيابان بهار، نبش كوچه چهارم، پلاك 1.

 

آشنايي با فروسرخ و فرابنفش

اكثر كرم هاي ضد آفتاب با اعلام درجه اندازه گيري مقاومت خويش بر اساس معيار SPF ، ظاهرا تنها قادر به محافظت پوست از باند UVB هستند كه همين نكته مي تواند شما را به اشتباهبيندازد زيرا دگرباره لازم به تكرار است كه كه باند UVA كه توسط اين گونه لوسيون ها پوشش داده نمي شوند، به علت قدرت نفوذ بسيار بالا در نسوج بدن، عامل اصلي و اوليه سرطان پوست در انسان شناخته شده اند. مادون قرمز در پزشكي اگر نگاه دقيق و علمي ‌به يك طيف الكترومغناطيسي بيندازيم، ميبينيم كه از يك طرف طيف تا سوي ديگر آن ، انواع تشعشعات و پرتوها بر اساس طول موج و فركانس‌هاي مختلف قرار دارند، از آن جمله ميتوان به تشعشعات گاما ، اشعه ايكس ، ماوراي بنفش ، نور مريي ، مادون قرمز و امواج راديويي اشاره كرد.

گر چه عينك هاي آفتابي معمولي به ميزان كمي در مقابل تابش UV مقاومند، اما توصيه مي گردد كه حتي المقدور از لنز هاي پلاستيكي (ترجيحا از جنس پلي كربنات Polycarbonate ) بجاي لنز هاي شيشه اي استفاده گردد زيرا همانگونه كه اشاره رفت، شيشه معمولي در مقابل UVA فاقد مقاومت بوده وآنرا به راحتي از خود عبور ميدهد. پوشش حفاظتي چشمان براي كساني كه به مدت طولاني در معرض تابش UV وبخصوص ازنوع طول موج كوتاه آن قويا توصيه مي گردد، مثلا كوهنوردان و اسكي بازان كه به جهت اقامت هاي طولاني در ارتفاعات بالا، عملا با رقيق شدن هوا، عامل اصلي مقاومت در مقابل تابش فرابنفش را ازدست مي دهند.   براي ديدن لينك دانلود در سايت ثبت نام و اكانت خود را ويژه كنيد ورود يا ثبـــت نــــام + فعال كردن اكانت VIP مزاياي اشتراك ويژه : دسترسي به آرشيو هزاران مقالات تخصصي، درخواست مقالات فارسي و انگليسي، مشاوره رايگان، تخفيف ويژه محصولات سايت و.

هر كدام از اين پرتوها و تشعشعات همگام با پيشرفت بشر ، به نوبه خود چالش‌هايي را در زمينه‌هاي علمي ‌پديد آورده‌اند كه در اينجا علاوه بر كاربرد مادون قرمز در شاخه ستاره شناسي ، اشاره‌اي به كارآيي چشمگيري اين پرتو در رشته پزشكي خواهيم داشت. اگر در مقابل اشعه فرابنفش و يا يك چراغ بخار جيوه، اجسامي از قبيل گچ و كولوفان (Colophan) و محلول سالسيلات دو سود يا آنتي پيرين و يا بعضي از سنگهاي معدني را قرار دهند، ملاحظه مي‌شود كه هر يك به نسبت جذب اشعه به رنگ هاي مختلف درخشندگي پيدا مي‌كند. بنابراين براي به حداقل رساندن اين تاثيرات نامطلوب و براي اينكه بتوان حتي تشعشعات ضعيف آسماني را هم آشكار ساخت، اخترشناسان معمولا تلسكوپ ها و تجهيزات خود را به درجه حرارتي نزديك به ????F ، يعني درجه حرارتي حدود صفر مطلق ، مي رسانند.

 

اشعه UV چيست؟ | پارس يووي

ناحيه UV– C كه اشعه با طول موج كمتر از 280 نانومتر را شامل ميشـود داراي قـدرت جرم كشي يا ميكروب كشي است، بدين صورت كه تابش UV منجر به شكست و انهدام ژنوم ميكروارگانيسم ها شامل باكتري، ويروس، قارچ و…. درعمل اشعه گامـا و ايكـس كـه طـول مـوج كمتري دارند قــدرت نفــوذ بيشتر و اثــر ميكــروبكشي شديدتري از پرتو فرابنفش نشان مي دهند، اما استفاده از آنهـا دشوار و خطرناك است. ميزان انرژي اشعه بر حسب (J/m2) و ميزان توان يا انرژي ساطع شده بر يك سطح مشخص در يك زمان معين بر حسب (W/m2) است كه از آن تحت عناوين fluence، exposure dose وdose نيز نام برده مي شود. بهمين دليل لامپ ها و دستگاه هاي UV را مناسب ترين روش براي گندزدائي و ضدعفوني آب در مزارع پرورش ماهي يا سيستم هاي تصفيه آب مي دانند.

همچنين امروزه استفاده وسيعي از اين سيستم ها در هواسازها و سيستم هاي تهويه هوا در منازل، صنعت يا دامداري و مرغداري مي شود. در ظهر يك روز آفتابي 95% اشعه تابشي UVA و 5% از نوع UVB است كه كل UVC و بيشتر UVB توسط لايه ازن استراتوسفري جذب مي شود. انرژي فوتون هايي كه از منابع تابش توليد شده، به فركانس تابش بستگي داشته و با رابطه زير نشان داده ميشود. تفاوت اثر اين امواج بـر حيات ميكروب ها به طول موج و مقدار انـرژي اشـعه بسـتگي دارد. چه از نوع DNA و چه RNA مي شود كه اثر ضدعفوني كنندگي مناسبي در آب يا هوا را بدنبال دارد. UVA و UVB هردو بر ملانوسيت هاي پوست اثـر كرده و آزاد سازي ملانين را منجر مي شود.

ناحيهUV– B بخشي از اشعه است كه موجب التهاب هاي شديد پوسـتي مي شـود.   c = سرعت يا طول طي شده در واحـد زمـان ( 108 × 3 متر در ثانيه). شركت آرمان پژوه زاگرس بعنوان پيشرو با استفاده از آخرين تكنولوژي روز و لامپ هاي UV مدرن و با كيفيت و طول عمر زياد در زمينه تصفيه آب، هوا و محيط با استفاده از انرژي پاك فعاليت و خدمت رساني مي نمايد. امروزه لامپ هاي قدرتمند UV كاربردهاي فراواني در ضدعفوني محيط و آب دارند كه سيستم هاي تصفيه و ضدعفوني آب شهري، مزارع پرورش ماهي، فاضلاب و پساب، صنايع غذائي بخشي از آنها هستند. اين بخش از تـابش چـون سـريعاً جذب هوا ميشـود و نمي توانـد در آب نفـوذ كنـد كمتـرين اهميت بيولوژيكي را در مقايسـه بـا ديگـر بخش هـاي UVR داراست.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۴:۵۱ توسط:ستار يكتا موضوع:

عصمت انبياء - دلايل عصمت انبياء

گستره عصمت انبيا از ديدگاه فخر رازي

دفتر مركزي انتشارات بوم سازه (سيويليكا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بين خيابان كارگر و بزرگراه چمران، كوچه پروانه، پلاك ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامي خدمات پايگاه سيويليكا ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - كد پستي: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

عصمت انبياء

و ناچار پيام الهى بوسيله افراد خاصى (پيامبران) بايد به ايشان ابلاغ شود چه ضمانتى براى صحّت چنين پيامى دارد؟ و از كجا مى‌توان مطمئن شد كه شخص پيامبر، وحى الهى را درست دريافت كرده و آنرا درست به مردم رسانده است؟ و نيز اگر واسطه‌اى بين خدا و پيامبر، وجود داشته، او نيز رسالت خود را بطور صحيح انجام داده است؟ زيرا راه وحى، در صورتى كارآيى لازم را دارد، و مى‌تواند نارسايى دانش بشرى را جبران كند كه از مرحله صدور تا مرحله وصول به مردم، از هرگونه تحريف و دستبرد عمدى و سهوى، مصون باشد و گرنه با وجود احتمال سهو و نسيان در واسطه يا وسائط، يا تصرف عمدى در مفاد آن، باب احتمال خطاء و نادرستى در پيام واصل به مردم، باز مى‌شود و موجب سلم اعتماد از آن مى‌گردد.

عصمتى كه براساس برهان مزبور، براى فرشتگان و انبياء (عليهم السلام) ثابت مى‌شود اختصاص به تلقى و ابلاغ وحى دارد، ليكن موارد ديگرى براى عصمت هست كه با اين برهان، ثابت نمى‌شود و آنها را مى‌توان به سه دسته، تقسيم كرد: يك دسته، مربوط به عصمت فرشتگان است، و دسته ديگر مربوط به عصمت پيامبران، و دسته سوم مربوط به عصمت بعضى ديگر از انسانها مانند ائمه معصومين (عليهم السلام) و حضرت مريم و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليهما). مثلاً اگر كسى ادعا كرد كه از طرف خدا به او وحى شده كه اجتماع نقيضين جايز يا واجب است يا (العياذباللّه) تعدّد يا تركيب يا زوال، در ذات الهى راه دارد مى‌توان به كمك حكم يقينى عقل به بطلان چنين مطالبى كذب ادعا وى را اثبات كرد اما نياز اصلى به وحى، در مسائلى است كه عقل، راهى براى اثبات يا نفى آنها ندارد و نمى‌تواند با ارزيابى مفاد و محتواى پيام، صحّت و سقم آنرا تشخيص دهد.

زيرا اگر خداى متعال نخواهد كه پيامهايش بطور صحيح به بندگانش برسد خلاف حكمت خواهد بود و اراده حكيمانه الهى، آنرا نفى مى‌كند، و اگر خدا نداند كه پيام خود را از چه راهى و بوسيله چه كسانى بفرستد كه سالم به بندگانش برسد با علم نامتناهى او منافات خواهد داشت، و اگر نتواند وسايط شايسته‌اى را برگزيند و ايشان را از هجوم شياطين، حفظ كند با قدرت نامحدود او سازگار نخواهد بود. از اين جهت در اينجا به مسائل مربوط به عصمت پيامبران مى‌پردازيم هر چند بعضى از اين مسائل را تنها بوسيله دلايل نقلى و تعبّدى مى‌توان حل كرد و على القاعده مى‌بايست بعد از اثبات حجيت كتاب و سنت، مطرح شود ولى براى رعايت تناسب بين موضوعات مسائل، آنها را در همين جا مورد بحث قرار مى‌دهيم و حجيّت كتاب و سنت را بعنوان اصل موضوع مى‌پذيريم تا در جاى خودش به اثبات برسد.

 

دلايل عصمت انبياء

اما راز مصونيّت ايشان در مقام دريافت وحى اين است كه اساساً ادارك وحى از قبيل ادراكات خطابردار نيست و كسى كه استعداد دريافت آنرا داشته باشد واجد يك حقيقت علمى مى‌شود كه حضوراً آنرا با وحى كننده خواه فرشته‌اى واسطه باشد يا نباشد مشاهده مى‌كند2 و امكان ندارد كه گيرنده وحى، دچار ترديد شود كه آيا وحى را دريافت داشته يا نه؟ و يا چه كسى به او وحى كرده است؟ و يا مفاد و محتواى آن چيست؟ و اگر در پاره‌اى از داستانهاى ساختگى آمده است كه پيامبرى در پيامبرى خودش شك كرد يا مفاد وحى را درك نكرد يا وحى كننده را نشناخت كذب محض است و چنين اباطيلى شبيه آن است كه گفته شود كسى در وجود خودش يا در امور حضورى و وجدانيش شك كرده است!!.

2- قرآن كريم، اطاعت پيامبران را بطور مطلق، لازم دانسته، و از جمله در آيه (63) از سوره نساء مى‌فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُول إِلاّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللّه» و اطاعت مطلق از ايشان در صورتى صحيح است كه در راستاى اطاعت خدا باشد و پيروى از آنان منافاتى با اطاعت از خداى متعال نداشته باشد و گرنه امر به اطاعت مطلق از خداى متعال و اطاعت مطلق از كسانى كه در معرض خطا و انحراف باشند موجب تناقض خواهد بود. و به همين جهت است كه افراد مستعد با برخوردارى از دانش و بينش لازم و بهره مندى از تربيت صحيح، مراتب مختلفى را از كمال و فضيلت بدست مى‌آورند تا آنجا كه به مرز عصمت، نزديك مى‌شوند و حتى خيال گناه و كار زشت را هم در سر نمى‌پرورانند چنانكه هيچ فرد عاقلى به فكر نوشيدن داروهاى سمى و كشنده يا خوردن مواد پليد و گنديده نمى‌افتد.

«يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نار» و بخاطر همين استعداد قوى و صفاى ذاتى، تحت تربيت الهى قرار گيرد و بوسيله روح القدس تأييد شود چنين فردى با سرعت غيرقابل وصفى مدارج كمال را طى خواهد كرد و ره صد ساله را يك شبه خواهد پيمود و حتى در دوران طفوليّت بلكه در شكم مادر هم بر ديگران برترى خواهد يافت. به ديگر سخن: ايشان علاوه بر وظيفه تعليم و راهنمايى، وظيفه تربيت و راهبرى را نيز به عهده دارند آن هم تربيتى همگانى كه شامل مستعدترين و برجسته ترين افراد جامعه نيز مى‌شود و چنين مقامى در خور كسانى است كه خودشان به عاليترين مدارج كمال انسانى رسيده باشند و داراى كاملترين ملكات نفسانى (ملكه عصمت) باشند.

إِنّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَة ذِكْرَى الدّار» و در آيه (51) از سوره مردم مى‌فرمايد: «وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مُوسى إِنَّهُ كانَ مُخْلَصاً وَ كانَ رَسُولاً نَبِيّا» و نيز علت مصونيّت حضرت يوسف (ع) را كه در سخت ترين شرايط لغزش، قرار گرفته بود مُخلَص بودن وى دانسته و در آيه (24) سوره يوسف مى‌فرمايد:.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۶:۳۳ توسط:ستار يكتا موضوع:

مختصات قطبي - دستگاه مختصات قطبي

سيستم مختصات و انواع آن

اين مختصات اغلب به گونه‌اي انتخاب مي‌شود كه هر يك عدد بيانگر موقعيت عمودي و دو يا سه عدد بيانگر موقعيت افقي باشد؛ از سوي ديگر، يك موقعيت جغرافيايي ممكن است با يك مختصات مركب سه بعدي بردار دكارتي بيان شود. در اين سه‌گانه ρ (رو) معادل r در سيستم مختصات قطبي است، θ (تتا) نيز مشابه سيستم قطبي است كه زاويه گِرايي يا آزيموت ناميده مي‌شود و φ (في) زاويه از سمت الراس (زنيت) است كه زاويه سمت الراسي ناميده مي‌شود. در هندسه، يك سيستم مختصات يك سيستم است كه از يك يا چند عدد و يا مختصات براي تعريف منحصر به فرد موقعيت نقاط و يا ساير عناصر هندسي روي يك خمينه (manifold) مانند فضاي اقليدسي، استفاده مي‌كند.

سيستم مختصات كروي يك گام جلوتر رفته و يك جفت از مختصات سه‌گانه استوانه‌اي (r, z) را به مختصات قطبي تبديل كرده است كه يك مختصات سه‌گانه (ρ, θ, φ) تشكيل مي‌دهند. در سيستم مختصات استوانه‌اي، يك مختصات z با معناي مشابه در مختصات دكارتي به r و θ در مختصات قطبي اضافه مي‌شود كه يك سه‌گانه (r, θ, z) را تشكيل مي‌دهد. مختصات در رياضيات ابتدايي اعداد حقيقي محسوب مي‌شوند، اما ممكن است اعداد مختلط و يا عناصر يك سيستم انتزاعي‌تر مانند حلقه جابه‌جايي باشند. يك سيستم مختصات جغرافيايي يك سيستم مختصات است كه تعريف هر مكان بر روي كره زمين را با مجموعه‌اي از اعداد، حروف و يا نماد‌ها ممكن مي‌سازد.

سيستم مختصات يكي از مفاهيم بسيار مهم در جغرافيا است كه پايه تمام نقشه‌ها و محاسبات مكاني است كه ريشه در علم هندسه دارد. در يك زاويه مشخص (θ) تنها يك خط از قطب مي‌گذرد كه زاويه آن با محور قطبي θ (تتا) باشد (به صورت پادساعت‌گرد محاسبه مي‌شود). ترتيب عناصر مختصات مهم است و گاهي توسط موقعيت خود در يك تاپل مرتب شده و گاهي توسط يك حرف مانند x-coordinate شناسايي مي‌شوند. براي اطلاع بيشتر پيرامون سيستم مختصات جغرافيايي پيشنهاد مي‌كنم مقاله بيضوي مرجع (بيضوي مبنا) چيست؟ را بخوانيد. كاربرد سيستم مختصات اجازه مي‌دهد مسائل هندسي به مسائل عددي ترجمه شوند و بالعكس؛ كه اين اساس هندسه تحليلي است.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۰۸:۴۰ توسط:ستار يكتا موضوع: