دلتاس دلتاس .

دلتاس

مسكن - نكاتي درباره معاملات در بنگاه هاي مسكن

قوانين ملكي در معاملات

در تنظيم قرارداد با اشخاص حقوقي، بايد از قانوني بودن آن و اختيارات اعضاي هيئت مديره و امضا كنندگان، موضوع شركت، وضعيت مالي و صلاحيت تنظيم قرارداد توسط شخص حقوقي آگاهي و اطمينان حاصل نمود؛ در اين راستا بررسي موارد زير ضرورت دارد: اساسنامه، آگهي تاسيس و آخرين تغييرات شركت، موضوع شركت و انطباق آن با موضوع قرارداد، نام و اقامتگاه قانوني شركت، شماره ثبت، كد اقتصادي، شناسه ملي. با توجه به قوانيني كه در زمينه ي تنظيم چنين قراردادهايي بدان رجوع مي شود از قبيل قانون مدني، قانون مسئوليت مدني و قانون آيين دادرسي مدني، بايد دانست در صورت توافق بين طرفين قرارداد و نيز تصريح در قرارداد، در صورت عدم انجام تعهد، الزام متخلف به انجام تعهد و يا جبران خسارتهاي وارده بر اساس قرارداد، در مراجع قضايي قابل طرح و تقاضا خواهد بود (ماده ۲۲۰ و ۲۲۱ قانون مدني).

در برابر عدم انجام تعهد، كاري كه بايد كرد اين است كه طبق ماده ۲۲۷ قانون مدني بايد ابتدائا دادخواست الزام متعهد به انجام تعهد داده شود يا در مواردي، طبق ماده ۲۲۲ قانون مدني، خواهان از دادگاه براي اجراي حكم محكوميت متعهد به انجام تعهد، كسب مجوز كند تا عمل متعهد را خود انجام داده و متخلف را به پرداخت هزينه هاي آن محكوم كند. ورشكسته يا ممنوع المعامله بودن شركت يا توقيف بودن اموال شركت به موجب حكم دادگاه، ملاحظه آگهي آخرين تغييرات شركت (روزنامه رسمي) و دقت در انقضاي مدت مديريت مديران شركت، شمول يا عدم شمول قانون منع مداخله كاركنان دولت در معاملات دولتي مصوب ۱۳۳۷ ، توانايي مالي شركت و… از ديگر مواردي است كه مي تواند مورد بررسي قرار گيرد.

ظرافتهاي حقوقي در قراردادها وجود دارد كه نابلدي و بي اطلاعي هر يك از خريدار، فروشنده، موجر، مالك، مستأجر ممكن است پيامدهاي ناگواري براي ايشان در پي داشته باشد و وقت و هزينه زيادي را در دادگاهها صرف كنند، وكيل بگيرند اما وكيل ديرهنگام فايده ي چنداني ندارد؛ در نتيجه، متحمل خسارات و گرفتاري هاي غير قابل جبران گردند. همچنين وقتي پولي به كسي داده مي شود تا مثلا كار مشخصي را انجام دهد، چه به موجب قرارداد كتبي چه بدون قرارداد كتبي؛ اگر آن شخص، كار را انجام ندهد يا بسيار به تأخير اندازد، در اين صورت نمي توان ابتدائا دادخواست استرداد پول يا مطالبه وجه مطرح كرد؛ بلكه اول بايد دعوي حقوقي الزام به انجام تعهد صورت گيرد.

 

قوانين و مقررات خريد و فروش ملك و آپارتمان و پيش خريد

امروزه شاهديم كه هزاران نفر از هموطنان ما در گوشه و كنار مملكت براي خريد سرپناهي براي خود يا فروش خانه و ملك در دام شيادان و كلاهبرداران افتاده و حاصل يك عمر زندگي خود را بعلت عدم دقت در معامله و نا آشنايي با قوانين خريد و فروش يك شبه بر باد داده و ضررهاي جبران ناپذيري به خود و خانواده وارد مي كنند قريب به اتفاق اين مشكلات به واسطه ۴ علت عمده و اصلي ( ناآگاهي از قوانين و مقررات ، اعتماد بيجا ، طمع ، عجله ) بوجود مي آيد كه اگر كمي دقت شود از بروز بسياري از اين اتفاقات ناگوار جلوگيري مي گردد در اين مقاله سعي شده با استفاده از قوانين و مقررات حاكم بر خريد و فروش املاك و بيان پاره ايي از شگرد كلاهبرداران و سود جويان هموطنان را آگاه نمايم در ابتدا نكاتي را به عنوان تذكرات عمومي كه معمولاً در همه قراردادها بايد رعايت شود تقديم مي گردد و در ادامه پاره ايي از موضوعات مطرح در خريد و فروش ملك و آپارتمان شرح داده ميشود.

۲۱ – وقتي پيش خريداران با پيش فروشنده‌ها وارد معامله مي‌شوند بايد دقت كنند حداقل ۹ مورد در قرارداد پيش‌فروش ذكر شده باشد يعني اسم و مشخصات طرفين قرارداد اعم از حقيقي و حقوقي، پلاك و مشخصات ثبتي و نشاني وقوع ملك، اوصاف و امكانات واحد ساختماني مورد معامله مثل مساحت،‌ تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، پاركينگ و انباري، مشخصات فني و معماري مثل موقعيت، كاربري، تعداد طبقات، مساحت كل عرصه و زير بنا، نما،‌ نوع مصالح مصرفي، سيستم گرمايش و سرمايش و…، بها يا عوض در قراردادهاي معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت، شماره قبوض اقساطي براي بها، تحويل و انتقال قطعي، زمان تحويل واحد ساختماني پيش‌فروش شده و تنظيم سند رسمي انتقال قطعي، تعيين تكليف راجع به خسارات، تضمين‌ها، قرارداد بيمه‌اي، تغيير قيمت و مشخصات، تعهدات پيش‌فروشنده به مراجع قانوني و معرفي داوران.

مطمئن‌ترين روشي كه بي‌شك مانع از فروش چند باره يك واحد به چند نفر مي‌شود انتقال رسمي ملك به صورت قدر سهم مشاعيبه اين معنا كه مثلا وقتي برابر اسناد و جواز ساخت صادره از شهرداري مقرر است تا بر روي قطعه زمين موضوع پروانه ۲۴واحد آپارتمان بنا شود تنها انتقال رسمي يك سهم از بيست و چهار، شش دانگ ملك موضوع پروانه با حقوق ناشي از پروانه است كه مي‌تواند به خريدار اين اطمينان را بدهد كه او به ميزان سهم مورد معامله مالك شده است و انتقال رسمي ملك به شرطي كه گفته شد به سادگي با ارائه اولين گزارش عدم خلاف از شهرداري كه مي‌تواند حتي پس از اجراي مرحله فونداسيون نيز باشد عملي و شدني است و دفاتر اسناد رسمي با تنظيم چنين اسنادي مشكلي ندارند طبيعي است كه چنين انتقالي توأم با تعهد فروشنده به تكميل و ساخت واحد مسكوني خواهد بود.

 

براي خريد زمين به چه نكاتي بايد توجه كرد؟

همچنين توجه داشته باشيد كه خريد زمين‌هايي كه توسط دادگاه‌هاي انقلاب مصادره و به دستگاه‌هايي مانند بنياد شهيد، ستاد اجرايي فرمان امام (ره)، كميته امداد، بنياد مستضعفان و… منتقل شده‌اند، معمولاً با مشكلاتي همراه است؛ زيرا مالكان قبلي ممكن است ادعايي را درباره‌ي ملك سابق خود مطرح كنند كه از سمت نهادهاي قضايي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. تنظيم قولنامه به اين دليل انجام مي‌شود كه معمولاً طرفين براي فراهم كردن شرايط معامله نياز به زمان دارند؛ ممكن است خريدار براي تهيه‌ي كل مبلغ معامله و يا فروشنده تا نهايي كردن وضعيت ملك نياز به زمان داشته باشند؛ بنابراين قولنامه‌اي را بين خود تنظيم مي‌كنند تا شرايط معامله و مراحل آن به صورت جزيي و دقيق ذكر شود.

بسياري از مردم فكر مي‌كنند اگر تمام كارهاي مربوط به خريد زمين يا ملك را به مشاور املاك بسپرند و قرارداد را در قالب يك قولنامه در بنگاه‌ها منعقد كنند، همه چيز به خوبي و خوشي تمام مي‌شود، در حالي كه اين مرحله حساس‌ترين قسمت معاملات املاك محسوب مي‌شود و گاه مي‌تواند مشكل‌سازترين قسمت نيز باشد. بعضي از زمين‌ها در محدوده‌ي طرح تفصيلي قرار گرفته‌اند كه اصطلاحا گفته مي‌شود درون طرح قرار دارند؛ بنابراين قبل از خريد زمين بايد از طرح تفصيلي شهر مربوطه اطلاعاتي را كسب كنيد و درباره‌ي مشمول طرح نبودن ملك مربوطه مطمئن شويد. تقريباً هيچ‌كس احتمال نمي‌دهد كه شايد همان شخصي كه به عنوان مشاور املاك با يك دست كت و شلوار رسمي شيك پشت ميز نشسته و در برخورد با مشتريان به عنوان يك انسان كاملاً متشخص عمل مي‌كند، يك كلاه‌بردار باشد.

نگاهي به پرونده‌هاي كلاه‌برداري نشان مي‌دهد كه برخي از افراد با اجاره‌ي يك مكان براي مدتي كوتاه در قالب يك بنگاه معاملاتي ظاهر مي‌شوند و اهداف شوم خود را با كلاه‌برداري از مشتريان دنبال مي‌كنند. اسناد رسمي اسنادي هستند كه به تأييد دولت و نهادهاي قضايي رسيده باشند و از آنجايي كه قولنامه توسط خريدار، فروشنده و مدير بنگاه كه افرادي عادي هستند، تنظيم مي‌شود، در شمار اسناد رسمي محسوب نمي‌شوند. در واقع از طريق كد رهگيري مي‌توانيد در جريان آخرين وضعيت زمين يا ملك مربوطه قرار بگيريد و اگر آن زمين يا ملك قرار است به چند نفر به صورت هم‌زمان فروخته شود، شما از اين موضوع آگاهي كسب مي‌كنيد.

 

املاك - قوانين و مقررات خريد و فروش ملك و آپارتمان و پيش خريد

۲۱ – وقتي پيش خريداران با پيش فروشنده‌ها وارد معامله مي‌شوند بايد دقت كنند حداقل ۹ مورد در قرارداد پيش‌فروش  ذكر شده باشد يعني اسم و مشخصات طرفين قرارداد اعم از حقيقي و حقوقي، پلاك و مشخصات ثبتي و نشاني وقوع ملك، اوصاف و امكانات واحد ساختماني مورد معامله مثل مساحت،‌ تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، پاركينگ و انباري، مشخصات فني و معماري مثل موقعيت، كاربري، تعداد طبقات، مساحت كل عرصه و زير بنا، نما،‌ نوع مصالح مصرفي، سيستم گرمايش و سرمايش و…، بها يا عوض در قراردادهاي معوض، تعداد اقساط و نحوه پرداخت، شماره قبوض اقساطي براي بها، تحويل و انتقال قطعي، زمان تحويل واحد ساختماني پيش‌فروش شده و تنظيم سند رسمي انتقال قطعي، تعيين تكليف راجع به خسارات، تضمين‌ها، قرارداد بيمه‌اي، تغيير قيمت و مشخصات، تعهدات پيش‌فروشنده به مراجع قانوني و معرفي داوران.

در اين روش تعدادي از املاكي ها با استفاده از شماره تلفن هوشمند ۹۰۹ به راحتي از نياز شهر وندان براي كسب اطلاعات درباره قيمت مسكن استفاده كرده و مبالغ هنگفتي را به جيب مي زنند! اين پروسه كلاهبرداري به صورتي انجام مي شود كه تماس شهر وندان با اين شماره ها دقيقه اي ۵۰۰ تومان حساب مي شود؛ هزينه اي كه در نهايت به حساب املاك و مشاوران مسكن واريز مي شود، هر چند كه حساب دقيقه اي ۵۰۰ تومان زياني را متوجه شخصي تماس گيرنده نمي كند، اما اگر ۵۰۰ تومان ها را ضرب در تعداد متقاضيان مسكن و مخاطبان كنيم براي مشاوران مسكن، مبلغ قابل توجهي مي شود. مسئله ديگر در اين مورد آن است كه آيا بيع نامه تنظيمي در آژانس املاك در مقابل سند رسمي مالكيت فروشنده قابليت استناد دارد يا خير؟ به عبارت ديگر آيا براساس بيع نامه عادي مي توانيم الزام فروشنده را به تنظيم سند رسمي از مراجع قضايي بخواهيم؟ پاسخ: اصولاً قراردادهاي خصوصي كه بين اشخاص منعقد مي گردند، شده تا زماني كه مورد مخالفت و منع قانونگذار قرار نگيرند، بين آنان معتبر و لازم الاجر است و در اين بحث فرقي بين قرارداد خصوصي ثبت در قالب سند رسمي و اسناد عادي نيست.

 

چگونگي انجام معاملات در بنگاههاي مشاورين املاك

به عنوان ضمانت اجراي قوي ( براي جلوگيري از امتناع فروشنده از حضور در دفترخانه و تنظيم سند رسمي)، مي توان در بيع نامه تنظيمي شرط كرد در موعد مقرر در دفترخانه حاضر نشده و نسبت به تنظيم سند رسمي معامله اقدام نكند، اگرچه اين عمل به اركان معامله خللي وارد نمي كند و در هر صورت معامله معتبر است، اما خريدار مي تواند با مراجعه به مقامات صالحه قضايي، الزام طرف مستنكف را ضمن مطالبه خسارت وارده به حضور در دفترخانه مورد نظر و تنظيم سند رسمي انتقال مورد معامله، مطالبه كند. مساله ديگر در اين مورد آن است كه آيا بيع نامه تنظيمي در آژانس املاك در مقابل سند رسمي مالكيت فروشنده قابليت استناد دارد يا خير؟ به عبارت ديگر آيا بر اساس بيع نامه عادي مي توانيم الزام فروشنده را به تنظيم سند رسمي از مراجع قضايي بخواهيم؟ پاسخ: اصولا قراردادهاي خصوصي كه بين اشخاص منعقد مي شوند، شده تا زماني كه مورد مخالفت و منع قانونگذار قرار نگيرند، بين آنان معتبر و لازم الاجراست و در اين بحث فرقي بين قرارداد خصوصي ثبت در قالب سند رسمي و اسناد عادي نيست.

نحوه فعاليت اين صنف در رابطه با فروشنده و خريدار، طيف گسترده اي دارد كه جداگانه بررسي مي شود: الف) نحوه فعاليت بنگاه هاي مشاور املاك متناسب با نوع عملكرد فروشنده: روال كار در بنگاه هاي املاك عمدتا بدين نحو است كه افرادي كه در صدد فروش املاك خود هستند: - يا مستقيما به آژانس املاك مراجعه كرده و با اعلام مشخصات ملك خود شرايط فروش ملك خود را به آن ها بيان مي كنند. اين مبايعه نامه با توجه به مواد 10 و 190 قانون مدني و با رعايت كليه شرايط و مقررات شرعي و قانوني معاملات در كمال صحت و سلامت، با اراده شخصي با علم و آگاهي از كم و كيف مورد معامله و اوضاع و احوال و زمان و مكان و نيز برابري ارزش مبيع با ثمن تنظيم شده و طرفين با رضايت كامل مبادرت به انجام معامله كرده و با قبول اسقاط كافه خيارات خصوصا خيار غبن اگر چه فاحش باشد.

10-4: هر گاه مبيع مورد ادعاي ديگري قرار گرفت يا بعدا اين ادعا حاصل شده و به اثبات برسد به طوري كه عملا نقل و انتقال تحقق پيدا نكند يا سند تنظيمي ابطال شود، فروشنده مكلف است ثمن معامله را به قيمت روز ( و در صورت لزوم با جلب نظر كارشناس) به خريدار پرداخت كند و چنانچه در اين زمينه خسارتي هم متوجه خريدار شود بايد اين خسارات را نيز جبران كند. 8-4: خريدار حق دارد مورد معامله را جزعا يا كلا ولو به صورت صلح حقوق يا وكالت به غير منتقل كند كه در اين صورت و حسب اعلام اطلاع قبلي انجام انتقال رسمي ( موضوع بند 2-4) به نام منتقل اليه جديد انجام خواهد گرفت و تكاليف خريدار مذكور در اين مبايعه نامه نيز از حيث پرداخت الباقي ثمن معامله و حضور در دفترخانه بر عهده وي قرار خواهد گرفت.

 

راهنماي كامل انجام معاملات ملكي!!!

بعضي مواقع املاكي پيدا مي‌شوند كه داراي قيمت كمتري نسبت به ديگر املاك مشابه مي‌باشند و خريدار گمان مي‌كند كه يك مورد مناسب پيداكرده است، اما ممكن است قيمت پايين اين املاك درواقع نوعي تله باشد و به علت مشكلات موجود در ملك باشد، مثلاً ممكن است كه اطراف ملك مذكور پروژه‌هاي مزاحم فراواني بوده كه آرامش ملك مذكور را از بين مي‌برد، يا اينكه سند ملك داراي مشكلاتي مي‌باشد و حتي ممكن است فروشنده با اكازيون نشان دادن ملك و قيمت پايين آن، قصد كلاهبرداري و فروش آن به چند خريدار ساده‌لوح را داشته باشد. قولنامه زماني تنظيم مي‌شود كه با توجه به شرايط، مقدمات اوليه يا پول كافي براي خريد وجود ندارد يا اينكه فروشنده بسياري از كارهاي دارايي را به‌طور كامل انجام نداده است، در اين شرايط قراردادي عادي ميان طرفين تنظيم مي‌شود و در آن متعهد مي‌شوند كه در زمان و مكان مشخصي حضور يافته و با شرايط تعيين‌شده در قرارداد، معامله را انجام دهند و درصورتي‌كه هر از طرفين به تعهدات خود عمل نكند، بايد مبلغي را به‌عنوان وجه التزام به‌طرف ديگر پرداخت كند.

معمولاً پس از توافق در خصوص ملك، طرفين به بنگاه يا دفاتر مشاور املاك مراجعه مي‌كنند و پس تنظيم مبايعه‌نامه، مقداري از ثمن قرارداد با توافق طرفين كه معمولاً بين بيست درصد تا يك‌سوم آن است به فروشنده به‌عنوان بيعانه داده مي‌شود و پرداخت قسمت ديگري از ثمن (با توافق طرفين) به زمان تحويل كليد موكول مي‌شود كه توسط طرفين تعيين مي‌شود و درنتيجه مابقي ثمن معامله در دفتر اسناد رسمي و حين تنظيم سند رسمي پرداخت مي‌شود. نبايد در معاملات ملكي كه اهميت بالايي دارند با رودربايستي رفتار كنيد و نسبت به احقاق حقوق خود خجالت بكشيد، بنابراين هر كاري كه براي معامله لازم است را انجام داده با از طرف مقابل مي‌خواهيد كه انجام دهد، مثلاً از فروشنده درخواست كنيد كه اصل سند را به روئيت شما برساند و براي بررسي مدارك هويتي مالك با همسايگان گفت‌وگو و سؤال كنيد و آگاه باشيد كه در حال احقاق حق خود هستيد و نيازي نيست كه خجالت بكشيد.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۶ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۲:۱۲ توسط:ستار يكتا موضوع:

كربن - نقش كلروفلئور كربن در تخريب لايه ازن

همه چيز درباره گازهاي گلخانه اي و پيامدهاي منفي افزايش آن

انسان ها با تخريب جنگل ها يكي از مهم ترين گاز هاي گلخانه اي را افزايش مي دهند كه درختان مي توانند آن ها را به راحتي مصرف كرده و اكسيژن توليد كنند كه آن گاز كربن دي اكسيد مي باشد. گرم شدن كره زمين پديده اي ست كه مي تواند بسيار خطر ناك باشد و اگر كنترل نشود خطرات مرگباري براي انسان ها و ساير جانوران و گياهان روي كره زمين ايجاد مي كند. انسان با استفاده از سوخت هاي فسيلي  براي وسايل حمل و نقل و سوخت ماشين هاي كارخانه ها باعث افزايش گاز هاي گلخانه اي مي شود و در نهايت زمين را گرم مي كند. البته در نظر داشته باشيد كه اين گازها اگر به ميزان لازم باشند مفيد واقع مي شوند و هواي زمين را در تعادل نگه مي دارند و مانع از سرد شدن زمين مي شوند.

در نظر داشته باشيد كه عمل گاز هاي گل خانه فقط در صورتي مضر مي باشند كه به همراه گرمايي كه از خورشيد مي گيرند اشعه هاي خطرناكي را نيز دريافت كنند. مقداري از اين طول موج ها در هدر مي رود ولي بيشتر آن ها را گاز هاي گل خانه اي جذب مي كنند تا در نبود خورشيد دماي زمين را گرم نگه دارند. گازهاي گلخانه اي مجموعه اي گاز هايي مي باشند كه گرماي خورشيد را در زمين ذخيره مي كنند و كره زمين را هر روز گرم تر مي كنند. البته اين گرم ماندن زمين فقط به علت گاز هاي گلخانه اي نمي باشد و گرماي هسته زمين هم در اين افزايش دما تاثيراتي دارد. انسان ها با استفاده نا درست از كره زمين متان ها را افزايش مي دهند كه در ادامه به بررسي چند مورد از آن ها مي پردازيم.

چون زمين بسيار سرد تر از سطح خورشيد ميي باشد انرژي ارسال شده از سمت خورشيد با طول موج بلند تر به آن بر مي گردد. گاز هاي گلخانه اي با افزايش و پيشرفته شدن صنعت افزايش افته و در نهايت باعث گرم شدن زمين در صده اخير شده است. بسياري از تركيبات گازي مي توانند جزء گاز هاي گلخانه اي باشند اما در ادامه به مهم ترين آن ها مي پردازيم. اما امروزه به دلايل متعددي اين گاز ها بسيار زياد شده است كه دماي كره زمين را بسيار افزايش داده اند. از صده گذشته تا كنون اين گازها توانسته اند دماي كره زمين را تا ۴ درجه سانتي گراد افزايش دهند. اثر گلخانه اي يعني بازتابش نور خورشيد به زمين كه توسط جو انجام مي گيرد.

 

كدام گاز است كه در اثر فعاليت هاي انسان استفاده از سوخت هاي فسيلي وارد جو ميشود

در عوض بخار آب افزوده شده سبب افزايش در اثر گلخانه‌اي مي‌شود و در اين صورت باعث افزايش بيشتر دما مي‌گردد؛ و افزايش دما نيز بخار آب جو را افزايش مي‌دهد؛ و اين چرخه تا جايي ادامه مي‌يابد كه به حد تعادل برسد؛ بنابراين بخار آب به عنوان يك بازخورد مثبت بر گازهاي گلخانه‌اي آزاد شده در اثر فعاليت بشري همچون منو اكسيد كربن اعمال مي‌كند (اما تاكنون هرگز بر زمين به عنوان بخشي از يك بازخورد مهارنشدني عمل نكرده‌است). بخار آب بخار آب بخش معيني از معدله «گاز گلخانه‌اي» است اگرچه تحت كنترل مستقيم بشر قرار ندارد: هيئت داخلي دولتي پيرامون تغيير اقليمي (IPCC) گزارش سوم ارزيابي IPCC | TAR، نويسنده محترم اين فصل مايكل مان (دانشمند)|مايكل من با بيان اين كه «نقش بخار آب به عنوان يك» گاز گلخانه‌اي «شديداً انحرافي است» معتقد است كه بشر نمي‌تواند ميزان بخار آب را كنترل نمايد.

در برخي مطالعات، با استفاده از شواهد مربوط به منافذ برگ‌هاي فسيل شده طي دوران ۱۰–۷ هزار سال گذشته نوسانات بيشتري در سطوح منو اكسيد كربن بالاتر از ميزان ۳۰۰ ميكرو L/L يافته شده‌است، اما ديگران در اين مورد استدلال كرده‌اند كه بيشتر احتمال مي‌رود اين يافته‌ها بر مشكلات آلودگي تأثير بگذارد تا نوسان مقدار واقعي منواكسيد كربن. بر اساس نوسان غلظت گاز دي‌اكسيد كربن در گذشته و اندازه‌گيري‌هاي لايه‌هاي يخي قطب شمال، اين مسئله به‌طور گسترده‌اي پذيرفته مي‌شود كه درست پيش ازآن كه پراكنش‌هاي صنعتي شروع شود، سطوح جوي منو اكسيد كربن در حدود ۲۸۰ ميكرو L/L بوده‌است (توجه نماييد كه واحد ميكرو L/L واحدي است برابر با بر ميليون حجم).

سازوكار توسعه پاك : اين سازوكار شامل پروژه‌هايي است كه كشورهاي توسعه يافته براي تحقق تعهدات خود در كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و همچنين كمك به توسعه پايدار در كشورهاي در حال توسعه اجرا كرده و به ازاي كاهش انتشار حاصل از اين پروژه ها، گواهي كاهش انتشار (CER)دريافت مي‌كنند. تجارت انتشار: با توجه به‌اين كه كشورهاي صنعتي عضو پروتكل كيوتو هر يك تعهدي مستقل دارند، اگر كشوري نتواند سهم تعهدات خود را در كاهش انتشار برآورده كند، مي‌تواند از كشورهاي صنعتي ديگر كه بيش از سهم تعهد خود كاهش انتشار داشته اند مجوز انتشار خريداري كند. با وجودي كه نمي‌توان به‌طور دقيق مشخص كرد كه سهم هر كدام از اين گازها در اثر گلخانه‌اي زمين چقدر است اما بخار آب بين ۳۶٪ تا ۷۰٪، دي‌اكسيد كربن بين ۹٪ تا ۲۶٪، متان بين ۴٪ تا ۹٪ و ازن حدود ۳٪ تا ۷٪ در فرايند اثر گلخانه‌اي زمين نقش بازي مي‌كنند.

 

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۴ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۷:۲۹:۱۶ توسط:ستار يكتا موضوع:

هلو - هلو «داروئي»

۲۴ خاصيت دارويي سه ميوه تابستاني چيست؟

به گزارش خبرنگار ايمنا، فصل تابستان نيز مانند ساير فصل‌ها ميوه‌هاي دوست‌داشتني مخصوص خود را دارد، ميوه‌هاي تابستاني سرشار از ويتامين‌ها و ساير مواد معدني هستند، ميوه‌ها جزو گروه‌هاي غذايي هستند كه خوردن شأن همواره به وسيله متخصصان تغذيه توصيه مي‌شود و تاكيد آنها اين است كه ميوه‌ها تازه و فصل باشند، يعني ميوه‌هاي تابستاني، در تابستان و ميوه‌هاي زمستاني در زمستان خورده شوند. بسياري از تمدن‌هاي باستاني فوايد سلامتي انگور و ميوه آن را شناخته‌اند، از پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي قلبي گرفته تا جلوگيري از ابتلاء به ديابت نوع دو، مي‌توان به خواص دارويي ميوه انگور اشاره كرد، تقريباً ۱۵۱ گرم انگور كه معادل يك فنجان است، صفر درصد چربي و ۲۷ گرم كربوهيدرات و قند دارد علاوه بر اينكه ۵ درصد از نياز روزانه به فيبر و ۲۷ درصد از نياز روزانه به ويتامين ث را فراهم مي‌كند.

هلو از ميوه تابستاني سرشار از ويتامين‌ها و مواد مغذي بسيار مفيد است و حتي داراي خواص درماني براي برخي از بيماري‌ها نيز است، از نظر طب سنتي، هلو داراي طبعي سرد است، خوردن آن براي افراد گرم مزاج به ويژه افرادي كه طبع گرم و خشك دارند بسيار نافع است، اين ميوه داراي انواع ويتامين‌ها و مواد معدني مفيد است. مصرف مقددار زياد هندوانه از آنجا كه منجر به بهبود جريان خون از طريق شاهرگ‌ها مي‌شود، به عملكرد قلبي عروقي كمك مي‌كند، ليكوپن همچنين استرس اكسيداتيو را كاهش مي‌دهد هندوانه ضمناً سرشار از پتاسيم است و به حفظ كلسيم در بدن و داشتن استخوان‌ها و مفاصل قوي‌تر كمك مي‌كند.

توصيه مي‌شود كه اگر مي‌خواهيد از سلامت مغز خود محافظت كنيد از مواد غذايي داراي فولات استفاده كنيد، هلو يكي از ميوه‌هايي است كه سرشار از فولات مي‌باشد و به همين دليل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلاء به بيماري‌هاي شناختي مثل آلزايمر را نيز كاهش مي‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده كه رسوراترول توانايي بهبود انقباض عروق خوني و بهبود جريان خون را دارد ضمن اينكه ديواره‌هاي رگ‌هاي خوني را تميز كرده، قطر آن‌ها را بزرگ‌تر مي‌كند و به اين ترتيب فشار خون كاهش مي‌يابد. هلو يكي از ميوه‌هايي است كه خواص ضد سرطاني بسيار قوي دارد، هلو به دليل اينكه حاوي مقادير غني از اسيد كافئيك ، اسيد كلرژونيك ، نوكلئيك و انواع پلي فنل ها مي‌باشد مي‌تواند با سلول‌هاي سرطاني مبارزه كند.

 

هلو حاوي مقادير غني از آنزيم هاي لوتيئن و زاكسنتين مي باشد و به همين دليل مي تواند علاوه بر كاهش خطر بيماري هاي چشمي،  از شبكيه چشم هم در مقابل آيب هاب احتمالي از نور شديد محافظت كند. هلو يكي از محبوب ترين ميوه هاي موجود در جهان است كه خواص درمان بسياري براي سلامتي بدن دارد، براي آشنايي بيشتر با مضرات و خواص هلو در ادامه با چيشي همراه باشيد. طبق نتايج برخي مطالعات مشخص شده ات كه مصرف ميوه ها و سبزيجاتي كه داراي رنگ هاي زرد و نارنجي هستند مي تواند باعث افزايش خطر سرطان سرطان روده بزرگ در مردان شود. هلو يكي از ميوه هايي است كه سرشار از فولات مي باشد و به همين دليل علاوه بر محافظت از سلامت مغز، خطر ابتلا به بيماري هاي شناختي مثل آلزايمر را نيز كاهش مي دهد.

طبق مطالعات انجام شده هلو حاوي آنتي اكسيدان هاي قوي مانند ويتامين A، C، E و سلنيوم مي باشد و به همين دليل مي تواند در روند سم زدايي بدن بسيار موثر عمل كند. هلو حاوي مقادير غني از ويتامين C، فيبر و پتاسيم مي باشد و به همين دليل علاوه بر اينكه كلسترول بد خون را كاهش مي دهد، به كاهش فشار خون بالا نيز كمك مي كند. هلو به دليل اينكه حاوي مقادير غني از اسيد كافئيك، اسيد كلرژونيك، نوكلئيك و انواع پلي فنل ها مي باشد مي تواند با سلول هاي سرطاني مبارزه كند. از خواص ديگر هلو براي كودكان مي توان به آبرساني به بدن اشاره كرد كه حتي نوزادان هم مي توانن با مشورت پزشك از اين خاصيت هلو استفاده كنند.

هلو حاوي مقادير غني از ويتامين C و آهن مي باشد كه به همين دليل مي تواند به بهبود روند خون رساني و افزايش توليد گلبول هاي قرمز كمك كند. يكي ديگر از خاصيت هاي مهم هلو براي كودكان وجود فيبر غني است كه از مشكلات گوارشي جلوگيري مي كند و هضم را آسانتر مي كند. هلو علاوه بر اينكه باعث پاك سازي و سم زدايي بدن مي شود، مي تواند به بهبود هضم و سلامت كلي دستگاه گوارش نيز كمك كند. هلو از ميوه هايي است كه به دليل وجود انواع ويتامين ها و مواد مغذي حتما بايد در رژيم غذايي كودكان قرار بگيرد. مصرف هلو در كودكان علاوه بر اينكه سيستم ايمني بدن را قوي مي سازد مي تواند باعث تقويت بينايي نيز شود.

 

خواص دارويي هلو

هلو ميوه اي بسيار لطيف اما با هسته اي سخت يك ميوه پر از خاصيت مي باشد كه امروز قصد بررسي كردن خواص اين ميوه را داريم به همين منظور عكس هايي از اين ميوه بسيار خوش طعم را براي شما عزيزان آماده كرده ايم همچنين اطلاعاتي در رابطه با هلو را ميتوانيد در ادامه مطلب مطالعه كنيد. از انواع مختلف اي ميوه ميتوان به بلخي، كاردي،زعفراني (كه داراي دو نوع هسته جدا وهسته چسب موجود است و مورد استفاده قرار ميگيرد)،هلو انجيري، هلو هلندري(كه شباهت فريبنده‌اي به زرد آلودارد) نام برد. هُلو (به دري: شفتالو) ميوه آبدار درخت هلو (نام علمي: Prunus Persica در لاتين به معني سيب ايراني) و داراي هسته ي سخت، گوشت زرد، يا نسبتاً سفيد و پوستي مخملي است.

از استان هاي توليد كننده عمده هلو ميتوان به استان چهار محال و بختياري و به صورت عمده شهر گردشگري و زيباي سامان و استان البرز و شهركرج اشاره كرد. شاخه مركب، جوانه رويش و زايشي و شاخه كاذب در طول شاخه جوانه زايش و در نوكم جوانه رويشي توليد مي‌كند كه در هنگام هرس نوك شاخه كاذب حذف مي‌شود. هلوي بلخي، كه بسيار بزرگ و شيرين است، از توليدش بسيار كاسته شده است، زيرا بلافاصله بعد تماس لك مي شود و چهره‌ي بدي به خود ميگيرد. ارتباط شليل‌ها با هلو تا حدي است كه در واقع گاهي اوقات محصولات هلو حاوي تعداد كمي شليل است و برعكس. به نظر مي‌رسد كه مواد قندي هلو ترشحات غده‌هاي هاضمه را تقويت مي‌كند و هضم غذا را آسان مي‌سازد.

بر اساس چسبيدن گوشت به هسته، اين ميوه به دو دسته هسته‌جدا و هسته‌چسب تقسيم مي‌شود. مواد قندي و نشاسته‌اي آن به آساني هضم مي‌شود و معده به راحتي هضم آن را تحمل مي‌كند. شليل در واقع نوعي هلو با ژن مغلوب است كه ميوه‌هاي بدون كرك توليد مي‌كند. هلو سرشار از انواع ويتامين هاست، به خصوص ويتامين‌هاي ب۱، ب۲ و آ. جوانه گل هلو ساده است و در جانب شاخه‌هاي يك ساله تشكيل مي‌شود. يكي از ميوه هايي كه تا حد زيادي با هلو ارتباط دارد شليل است. اين ويتامينها به مقدار زيادي در پوست هلو تمركز يافته است.

15) بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده وله كنيد و روي پوست قرار داده و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند و پس از آن صورت را با آب معدني بشوئيد. برگ درخت هلو را براي بيماري صرع و سنگيني گوش ، پوست درخت هلو را براي رفع بوي بد دهان و مغز هسته آنرا براي رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ، قرس و رفع بيماريهاي ادراري بكار مي رود. 6) براي برطرف كردن زخم هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بياندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد.     اب                                       88 گرم.

مغز هسته سمي است و مصرف مدام آن موجب مسموميت مي شود از اين جهت براي معالجه امراض فقط مقدار كمي هسته هلو مصرف مي شود و آنهم بايد تحت نظر پزشك باشد.     پتاسيم                                200   ميلي گرم.   آهن                                   5 / 0 ميلي گرم. درخت هلو درختي است زيبا به بلندي تقريبا 5 متر كه داراي شاخه هاي زيادي مي باشد برگ هاي آن بيضي شكل و دراز وداراي كناره هاي اره اي است.     كلسيم                                8 ميلي گرم.

  فسفر                                 17  ميلي گرم. هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است آنها بايد هلو را با عسل و يا زنجبيل بخورند هضم هلو براي بعضي از اشخاص سخت است و نفخ ايجاد مي كند.     انرژي                               35 كالري. ويتامين ث                                7 ميلي گرم.  ويتامين ب 3                          1 ميلي گر   .

 

خواص بي نظير هلو

مطالعات نشان مي دهد كلروژنيك اسيد و نئوكلروژنيك اسيد موجود در هلو تاثيرات زيادي در جلوگيري از رشد سلول هاي سرطاني سينه دارد و در عين حال به سلول هاي سالم بدن برخلاف شيمي درماني آسيب نمي زند. بر اساس مطالعات انجام شده آنتي اكسيدان زئازانتين و لوتئين موجود در هلو خاصيت ضد التهاب بر پوست آسيب ديده در اثر اشعه ماورا بنفش دارد و از نفوذ آن به پوست ممانعت مي كند. همچنين منبع غني ويتامين E(آلفا توكوفرول)،ويتامين k(فيلوكينون)،ويتامين B1،(تيامين)،ويتامين B2(ريبوفلاوين)،ويتامين B3(نياسين)،ويتامين B6،فولات و پانتوتنيك اسيد مي باشد. آنتي اكسيدان هايي مانند لوتئين،زئازانتين و بتاكريپتوزانتين به نابودي اكسيژن توليد شده راديكال هاي آزاد و حفظ بدن در برابر تاثيرات مخرب بيماري هاي مختلف مي انجامد.

پتاسيم موجود در هلو به فرايند متابوليسم كمك مي كند، سوخت و ساز كربوهيدرات را بدنبال دارد، تعادل الكتروليتي را حفظ مي كند و به تنظيم بافت هاي ماهيچه اي مي انجامد. بر اساس مطالعات موجود، عصاره هلو حاوي عناصر محافظت كبدي است و براي درمان كبد سمي شده در اثر درمان هاي طولاني مدت بيماري هايي مانند ميگرن، سل و ديابت موثر است. روي و ويتامين C آن بر ترميم جراحت موثر است و خواص آنتي اكسيداني آن در كاهش بروز و شدت بيماري هايي مانند سرماخوردگي ،مالاريا، ذات الريه و اسهال تاثيرگذار است. همچنين طبق تحقيقات گونه گياهي از خانواده Rosaceae از جمله هلو سرشار از بتاكاروتن است و بنابرين تاثيرات بازدارندگي در برابر تاثيرات مخرب سرطان سينه دارد.

هلو سرشار از تركيبات فنوليك و كاروتنوييدي است كه خواص ضد تومور و ضد سرطاني دارد وبه مبارزه با انواع سرطان ها ازجمله سرطان سينه،ريه و روده كمك مي كند. طبق تحقيقات انجام گرفته در اين خصوص دريافت غذاهاي منيزيم دار بهمراه ويتامين B6 تاثيرات مطلوبي بر درمان بيش برانگيختگي سيستم عصبي مركزي كودكان دارد. در توليد و نگهداري هلو خشك شده از نگهدارنده سولفيد استفاده مي شود كه حساسيت زا است و علائم آسم ،كهير،برونشيت و آنافيلاكسي را تشديد مي كند. فيبر موجود در هلو آب را جذب مي كند و از بيماري هاي گوارشي مانند يبوست،هموروئيد، زخم معده، التهاب معده و حذكات نامنظم روده جلوگيري مي كند.

 

خواص داروئي هلو

15)بهترين ماسك زيبايي را مي توانيد از هلو تهيه كنيد براي طراوت و جوان كردن پوست هلو را پوست كنده وله كنيد و روي پوست قرار داده و بگذاريد مدت 20 دقيقه بماند و پس از آن صورت را با اب معدني بشوئيد. برگ درخت هلو را براي بيماري صرع و سنگيني گوش ، پوست درخت هلو را براي رفع بوي بد دهان و مغز هسته آنرا براي رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ،‌قرس و رفع بيماريهاي ادراري بكار مي رود. 6)براي برطرف كردن زخم هايي كه در بدن اطفال و پشت گوش آنها مي زند هسته هلو را در آتش بياندازيد تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له كنيد و بر محل زخم بماليد. مغز هسته سمي است و مصرف مدام آن موجب مسموميت مي شود از اين جهت براي معالجه امراض فقط مقدر كمي هسته هلو مصرف مي شود و آنهم بايد تحت نظر پزشك باشد.

مضرات : هلو براي اشخاص سرد مزاج مضر است آنها بايد هلو را با عسل و يا زنجبيل بخورند هضم هلو براي بعضي از اشخاص سخت است و نفخ ايجادمي كند. 11)براي بيماريهاي مجاري ادرار ، سنگ كليه و ورم مثانه جوشانده برگهاي درخت هلو را تهيه كرده و يك فنجان در روز بخوريد. 13)هلو را له كنيد و بصورت ضماد براي رفع دل پيچه بچه ها و دفع كرم روده روي شكم آنها قرار دهيد. 20)كسانيكه زخم معده دارند و يا مبتلايان به ورم معده و يا روده بايد با شكم خالي هلو بخورند. 10)جوشانده برگهاي درخت هلو براي بيماريهاي پوست مفي است پوست را با اين دم كرده بنوشيد. درخت هلو از قديم الايام در چين وجود داشته و از آنجا به نقاط ديگر جهان راه يافته است.

گلهاي هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگها ظاهر شده و منظره زيبايي به درخت مي دهد. 21)هلو ميوه خوبي براي اشخاص مسن است مشروط براينكه با شكم خالي بخورند كه زود هضم شود. 14)برگ هلو و جعفري را با روغن زيتون مخلوط كرده و روي سوختگي و محل ضرب ديدگي بگذاريد. طرز استفاده: به مبحث نسخه پيچي گياهان دارويي براي بيماري مورد نظر مراجعه نماييد. درخت هلو درختي است زيبا به بلندي تقريبا 5 متر كه داراي شاخه هاي زيادي مي باشد. 16)براي برطرف كردن بواسير مغز هسته هلو را بصورت پماد درآورده و به مقعد بماليد. يموه هلو گرد و برنگ طلايي و سرخ كه روي آنرا كركهاي زيادي پوشانده است مي باشد. خواص داروئي: هلو از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و داراي خواص زير مي باشد :.

منبع


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۶:۰۴ توسط:ستار يكتا موضوع: